• Analoga

Någon som kan/vill hjälpa mig med ett Skype-problem?

Har en ny (½ år gammal) stationär dator. Bland programmen fanns redan skype, som jag nu aktiverat o installerat. Problemet är att mottagaren varken kan se eller höra mig, medan jag kan se/höra dem. När jag körde testet så kom det upp att datorn saknar ljudkort, men det gör den ju såklart inte, eftersom jag kan lyssna på mottagaren och även lyssna på andra ljudfiler från internet.

Jag har ingen webkamera - är det en sak jag måste ha för ett fungetrande skype?

Vad är det i övrigt som fattas tror ni??    

• Svar på tråden Någon som kan/vill hjälpa mig med ett Skype-problem?
  • slazh

Har du ingen webbkamera så kan dom inte se dig. Har du ingen mikrofon så kan dom inte höra dig. Har du mikrofon men dom inte hör dig ändå kan det bero på att det är felinställt i inställningarna i Skype eller Ljudinställningarna i ditt operativsystem (Windows, Mac OS...).

• katalysator

I Skype brukar man ha en "testkontakt" som man kan ringa till, för att testa sina egna inställningar. Hör du dig själv när du ringer till den?

• slazh

Man kan få en webbkamera som klarar HD-kvalite och har inbyggd mikrofon för runt 300kr annars om du bara vill ha mikrofon kan du köpa till exempel en bordsmikrofon eller ett headset billigt.

• Analoga
    katalysator skrev 2012-07-30 14:29:23 följande:
    I Skype brukar man ha en "testkontakt" som man kan ringa till, för att testa sina egna inställningar. Hör du dig själv när du ringer till den?

Har gjort testet men det fungerar inte.  
  • Analoga
    slazh skrev 2012-07-30 14:29:52 följande:
    Man kan få en webbkamera som klarar HD-kvalite och har inbyggd mikrofon för runt 300kr annars om du bara vill ha mikrofon kan du köpa till exempel en bordsmikrofon eller ett headset billigt.
    Då ska jag kolla om clas ohlson har en sån.   Men brukar det inte vara inbyggd mikrofon i stationära datorer?
  • katalysator
    Analoga skrev 2012-07-30 14:34:37 följande:
    Då ska jag kolla om clas ohlson har en sån.   Men brukar det inte vara inbyggd mikrofon i stationära datorer?
    Nej, det brukar det inte. Har du varken kamera eller mikrofon är det inte konstigt om du inte syns eller hörs Skrattande
  • Analoga
    katalysator skrev 2012-07-30 14:36:15 följande:
    Nej, det brukar det inte. Har du varken kamera eller mikrofon är det inte konstigt om du inte syns eller hörs Skrattande
    Ja du vet; jag är lika dålig på den tekniska biten som jag är bra på att surfa runt

Men jag såg en webkamera på clas ohlson med inbyggd mikrofon. Enkel att installera oxå. Då borde väl bild- och ljudproblemen vara som bortblåsta?  
  • katalysator
    Analoga skrev 2012-07-30 14:39:14 följande:
    Ja du vet; jag är lika dålig på den tekniska biten som jag är bra på att surfa runt

Men jag såg en webkamera på clas ohlson med inbyggd mikrofon. Enkel att installera oxå. Då borde väl bild- och ljudproblemen vara som bortblåsta?  
    Det borde funka kanonbra Glad 

Om du planerar att använda skype mycket så skulle jag däremot rekommendera att du köper ett headset med mikrofon istället, särskilt om du sitter på en plats där det är mycket bakgrundsljud. Kameramikrofoner är sällan lika väl anpassade för att filtrera bort brus och bakgrundsljud. Men om du ändå vill ha en kamera så kan du ju börja med att testa hur den fungerar och sedan köpa en till mikrofon om det verkar finnas behov!
  • slazh

Man bör kolla lite på vad det är för kvalite när man köper en webbkamera för dom allra billigaste är riktigt usla.

Svar på tråden Någon som kan/vill hjälpa mig med ett Skype-problem?