Kvalificerad OB hemtjänst?
Jag jobbar som vårdbiträde inom hemtjänst och har en grundtim peng på 109:-/tim. Om man kommer över 165 tim får man kvalificerad ob och jag tolkade det som dubbel lön då. Hur funkar det för er andra på hemtjänsten?
Jag jobbar som vårdbiträde inom hemtjänst och har en grundtim peng på 109:-/tim. Om man kommer över 165 tim får man kvalificerad ob och jag tolkade det som dubbel lön då. Hur funkar det för er andra på hemtjänsten?
Nu tror jag du rör ihop det lite... OB = ersättning för obekväm arbetstid (såsom kväll, helg, natt, storhelg). Du syftar på övertid. Övertid är något som kan förhandlas bort. Ta först reda på om du har rätt till övertidsersättning - kolla ditt anställningsavtal. Kolla sedan ersättningarna i ditt kollektivavtal - gissar att du tillhör AB?
KVAL OB Hos oss är timmar man jobbar lör 06:00 -måndag 06:00. ob är vardagar kl 19:00-06:00. och övertiden klickar på efter 166,4 timmar på en månad. och då är den 50% av min timlön. men självklart kan de variera mellan olika fack och jobb. jag jobbar under transport