• musiknallen

Kräksjuka. Inkubationstid

Hej.
    Jag tror min man har fått kräksjukan.
    Han har diareer och ont i magen och kan inte äta så mycket. Han gick till jobbet ändå på morgonen och trodde det skulle gå över men det gjorde det inte så nu har han gått hem. Jag sitter nu på jobbet och känner också att jag har ont i magen men ej behövt gå på toa än, men kanske behöver snart. Vi jobbar på samma jobb. (Kanske han har smittar ner hela kontoret.Vi har bara en toa här.)
    Vi var hemma i helgen hos en familj med barn. Sonen som är 2 år hade haft magsjuka kräkts natten mellan tisdag-onsdag. Vi var där på söndagen men visste inget om det.
    Kan det vara han vi smittats av nu. Ringde nämligen mamman i familjen nu och hon var magsjuk just nu samtidigt som min man.Hon hade kräkts. Min man mår inte illa (än). Men hon sa att hon inte trodde hon smitatts av sin son för han var ju sjuk onsdagen och hon blev sjuk på måndagen. Hon sa att det var för lång tid emellan. Är det det?
    Isåfall om hon blivit smittad av någon annan och vi var hemma hos henne innan hon blev sjuk kan hon ha smittta oss ändå. Vi var där på söndagen och hon blev dålig på måndagen
    musikhelle

• Svar på tråden Kräksjuka. Inkubationstid
  • mammacatta

det är lite svårt med inkubationstiden på vinterkräksjukan, eftersom baskiluskerna överlever på ytor som man tar i.
    googla lite så får du se! men 72 timmar (3 dar) har jag hört efter smittotillfället. men som sagt, det är inte säkert att du fick det från en människa, utan från en stol eller ett handtag.

• brokig

På sjukhus stängs en avdelning med kräksjuka och öppnas först 72 timmar efter den senaste kräkningen. Det kan man nog ta som en riktlinje, alltså, stanna hemma till det gått minst 72 timmar efterr att det att han eller någon annan kräkts sista gången för den här kräksjukan.

• Neko

Jag fick den sjukdomen och umgicks jättemycket med min sambo och hans bror under tiden jag var sjuk, sov i samma säng som min sambo, kramades och allt. Han fick lite ont i magen men inga fler symptom och hans bror fick inga symptom alls... jag trodde att det var jättesmittsamt?

• snillis

Vissa personer är resistenta mot maginfluensor.

• Themis

På mitt företag gäller att produktionspersonal måste stanna hemma två dygn efter att de är helt symptomfria efter kräksjukan.

• Ulrica80

har du fått kräksjukan så går d fort....3 timamr typ...

Svar på tråden Kräksjuka. Inkubationstid