• tobiq

Allergisk mot humlor, geting också?

Jag har alltid varit överkänslig mot alla sorters stick, bara ett myggbett kan bli gigantiskt och en helt kroppsdel kan svullna upp. För några år sen lyckades jag få en humla i skon, som stack mig bredvid fotknölen genom strumpan. Hela underbenet blev dubbelt så tjockt och jag kunde inte stödja på foten på hela dagen, vaknade på natten och skulle gå på toaletten, var så yr att jag knappt kunde gå utan ramlade omkull och kräktes, läpparna var blå och jag var kritvit i ansiktet, och då hade jag ändå tagit fler allergitabletter. Bör man vara rädd för geting och bistick också? Vårt kassa VC gör inga allergitester under sommaren.

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Allergisk mot humlor, geting också?
  • Lemio

Är som dej, superallergisk och får dubbelt så stora ben av myggbett och även feber. Lika för alla sorters insektsbett hittills. Får ta betapred när jag blir myggbiten.. Men är testad för geting (har aldrig blivit stucken) men det var negativt. Det är tydligen helt olika saker. Men ska ändå söka akut om jag blir stucken på halsen.

• Lemio

Förresten så äter jag loratadin (antihistamin) på somrarna och har aldrig blivit myggbiten sen jag började med det :p

• Lacey

Jag är otroligt allergisk mot myggor och humlor.

När jag blev getingstucken hände inget!

• Quark

Är överkänslig mot myggor och sist jag blev stucken av en geting (flera år sedan) svullnade handen upp kraftigt. Eftersom min känslighet mot myggbett har ökat så misstänker jag att jag skulle reagera kraftigare mot getingstick också. För mig verkar det vara alla stickande insekter jag råkar ut för. Inklusive myrbett. Jag prövar nu att äta clarityn vaje dag på eget initiativ och ser om det hjälper. Testresultat hittills = 1 myggbett ingen reaktion, 2 myggbett = hög feber, mår allmänt uselt.

• fucktard

Jag är allergisk mot de flesta flygfän, myggbett kan gå bra men blir gigantiska. Jag är även allergisk mot både getingar och humlor.

Dock har jag läst att man inte kan bli allergisk mot getingar förrän man blir stucken andra gången, första sticken utlöser alltså en reaktion som vi inte märker av och som kroppen reagerar på sen.

• Lacey

Åh, det visste jag inte. Låter ju så där. Bara blivit stucken en gång och då gick det bra.

Min myggallergi blir dock bara värre och värre och sist fick jag uppsöka sjukhus.

• tobiq

Tack för svaren! Har också hört att man måste bli stucken minst två gånger, jag tror att jag blev getingstucken som liten men inte så länge jag minns. Vore grymt bra om jag inte är allergisk mot getingar, tycker det är skitläskigt när man inte vet, speciellt när man är ensam med barnen och inte vet hur man skulle reagera. Ska kräva allergitest i höst!

• Lacey

Jag litar dock inte på testen. Jag visade helt negativt på allt.
    Reagerar jättemycket på mygga. En del på citrusfrukter, kiwi och tomat, men det gav inget som helst utslag på testerna.

• Quark

Kan nog stämma med att 2 getingstick krävs, det är vad jag har fått. 1a gav ingen reaktion så vitt jag vet, var kanske 5 år då... 2a var ju aningen värre med rejäl svullnad, hoppas jag kan undvika ett 3e men de är ju så envisa.

• Themis
    Lacey skrev 2012-07-30 22:02:53 följande:
    Jag litar dock inte på testen. Jag visade helt negativt på allt.
    Reagerar jättemycket på mygga. En del på citrusfrukter, kiwi och tomat, men det gav inget som helst utslag på testerna.
    Det beror på att det finns flera olika immunreaktioner i kroppen. Allergisk är man om immunförsvaret har bildat specifika antikroppar mot protein-smådelar av t ex pollen, häst, födoämnen osv.

Sen kan man ha en allmänt förhöjd känslighet i kroppen, den generella reaktionen på allt främmande. Citrusolja är väldigt stark och irriterande för huden, likaså kiwi, och en del reagerar också på de röda pigmenten i tomater eller jordgubbar. Men det är då en överkänslighetsreaktion som inte kan påvisas med ett antikroppstest.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Lacey

Fast mygg är jag oerhört allergisk mot så tycker verkligen testet borde gett utslag på det.

• Themis
    Lacey skrev 2012-07-31 11:12:57 följande:
    Fast mygg är jag oerhört allergisk mot så tycker verkligen testet borde gett utslag på det.
    Men blodproven man tar är rena antikroppstester.

Det kan därför inte visa om din kropp är allmänt irriterad i sitt immunförsvar, lika lite som en robot som bara känner igen gula legobitar kan se att du har för många legobitar av alla färger i lådan som är din kropp.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
Svar på tråden Allergisk mot humlor, geting också?