• Anonym

Bodelning och gåvobrev, hjälp mig!

Hur funkar allt detta?
    Jag vill "säga upp" min del av huset för mitt x och hans tjej ska köpa ut mig. Vi måste göra en bodelning så klart men jag kan inget om det där.
    Hur funkar det?

Vad händer när vi skrivit papper på bodelning? Är det bara jag och x:et som ska skriva de papperen? Vad är ett gåvobrev?
    Måste jag och den som ska köpa in sig på huset skriva nåt papper "ihop"?

Berätta hur det funkar tack!

• Svar på tråden Bodelning och gåvobrev, hjälp mig!
  • Anonym

Är ni sambos så kan ni antingen göra en bodelning själva eller låta tingsrätten hjälpa er. I vilket fall som helst så funkar det likadant.

Ni tar ut en mäklare som värderar huset. Ni räknar ut hur mycket som är din del och ditt ex med ny tjej går till banken och tar ett lån på summan. Du betalar lånet du har på din halva och tar resten i fickan.

Bohaget kan ni dela på själva men även där kan ni få hjälp av tingsrätten om ni inte kan komma överens.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-30 21:18:06 följande:
    Är ni sambos så kan ni antingen göra en bodelning själva eller låta tingsrätten hjälpa er. I vilket fall som helst så funkar det likadant.

Ni tar ut en mäklare som värderar huset. Ni räknar ut hur mycket som är din del och ditt ex med ny tjej går till banken och tar ett lån på summan. Du betalar lånet du har på din halva och tar resten i fickan.

Bohaget kan ni dela på själva men även där kan ni få hjälp av tingsrätten om ni inte kan komma överens.
    Banken kan hjälpa er med allt det där. Glöm inte att namnen på lagfarten ska ändras, men det får ditt ex och hans tjej stå för.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-30 21:18:06 följande:

vadå måste jag betala typ 500 000 kr?? då blir jag ju ändå inte av med lånet?? fattar nada! Då har jag ett lån men inget hus?? eller missförstår jag helt??

fast måste man värdera huset? om vi är överens om hur mkt det är värt? att vi går går plus minus noll båda två?
  • Anonym (Mimmi)

Först gör du och sambon en bodelning, ni skriver ett papper på det där det framgår att han tilldelas fastigheten i bodelningen. Det är väldigt noga med att ni skriver fastighetsbeteckningen korrekt. Sen skickar man in handlingen + ansökan om lagfart till Lantmäteriet som ändrar ägarförhållandena på fastigheten. Då är din del klar.
    Sen får ditt ex och hans tjej skriva en handling där hon tar över halva fastigheten (vilken typ av handling som behövs beror på hur hon ska ta över fastigheten).
    Har ni tur så kan banken hjälpa er med allt detta, men det är inte alla bankkontor som har kompetensen. Så fråga!   

• Anonym

Måste fråga en sak till.... läste på nätet någonstans att om man gör en bodelning så kan jag få del i hans skulder??? men vi vill bara göra bodelning på HUSET! Fattar ingenting. Jag vill inte behöva stå för de skulder han dragit på sig, en hel del efter det att vi separerade!

• Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-07-30 21:21:00 följande:
    vadå måste jag betala typ 500 000 kr?? då blir jag ju ändå inte av med lånet?? fattar nada! Då har jag ett lån men inget hus?? eller missförstår jag helt??

fast måste man värdera huset? om vi är överens om hur mkt det är värt? att vi går går plus minus noll båda två?

Nej, ni måste inte värdera huset om ni är överens, då skriver ni bara med värdet som ni är överens om i bodelningshandlingen. Och så skriver ni att han ska överta fulla betalningsansvaret för lånet på fastigheten (skriv bank plus lånets nummer).
  • Anonym

vi har fått rådet av banken att göra en bodelning hos en jurist och det ska vi göra. Men vad händer sedan?? måste jag vara inblandad på nåt mer sätt varken på banken eller hos jurist??
    Banken lär jag väl behöva skriva på några papper där lånen "försvinner" men i övrigt?

Vad händer med mina lån?? "Försvinner" de bara?

• Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-07-30 21:26:39 följande:
    Måste fråga en sak till.... läste på nätet någonstans att om man gör en bodelning så kan jag få del i hans skulder??? men vi vill bara göra bodelning på HUSET! Fattar ingenting. Jag vill inte behöva stå för de skulder han dragit på sig, en hel del efter det att vi separerade!

När man gör en bodelning så tar man normalt med skulder också när man kommer fram till hur mycket varje person ska ha med sig ur hemmet.
    Men ni kan göra det enkelt för er och bara skriva med att han ska ta över huset och lånen och sen skriva att övrig egendom har fördelats genom sämjedelning.  
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-07-30 21:28:38 följande:
    vi har fått rådet av banken att göra en bodelning hos en jurist och det ska vi göra. Men vad händer sedan?? måste jag vara inblandad på nåt mer sätt varken på banken eller hos jurist??
    Banken lär jag väl behöva skriva på några papper där lånen "försvinner" men i övrigt?

Vad händer med mina lån?? "Försvinner" de bara?

När bodelningen är underskriven så skickas den in till Lantmäteriet och sen går ni till banken med papprena och de skriver över lånen på ditt ex. Sen är det färdigt för dig. Dina lån läggs över på ditt ex, så de försvinner för dig.
  • Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-07-30 21:29:01 följande:
    När man gör en bodelning så tar man normalt med skulder också när man kommer fram till hur mycket varje person ska ha med sig ur hemmet.
    Men ni kan göra det enkelt för er och bara skriva med att han ska ta över huset och lånen och sen skriva att övrig egendom har fördelats genom sämjedelning.  
    vi har ju redan kommit överens om att allt annat ska vara som det är och att vi tar med det vi hade "in" i äktenskapet så att säga. Det är rätt länge sedan vi delade på oss nämligen...
    Vad händer om HAN vill ta med skulder och inte jag?? Jag har inga skulder men han har rätt mkt.
Svar på tråden Bodelning och gåvobrev, hjälp mig!