Kan inte hantera min autistiska son
Hej, jag har sån ågren och sånt dåligt samvete för att jag är en hemsk mor. Har nyligen fått veta att min son har autism och jag har supersvårt att hantera hans utbrott på stan,i tunnelbanan, hemma och i trapphuset. Här hemma klättrar han på allt och river allt och drar stolar över golvet, öppnar och stänger dörrar, skåpluckor osv, och jag vet att grannarna blir väldigt störda av det och på gator och tunnelbanan ställer han alltid till en scen genom att vägra tex gå av tunnelbanan eller åka hiss eller rulltrappa åt ett visst håll. För mig som har social fobi är detta jätteknepigt eftersom jag skäms något så förbannat över hans beteende och vågar inte prata med folk och berätta läget....när det gäller grannarna är det ännu värre, eftersom det ju vet vem jag är, så jag är livrädd för att möta folk när jag går in och ut ur huset. Min son tar ofta 30 min på sig att gå in och ut ur huset så vi möter ofta folk och de ser hur han håller på, men ändå vågar jag inte förklara och jag försöker hålla mig borta så jag slipper möta personen face to face. Det tragiska är att det går ut över sonen eftersom jag skäller på honom för att jag skäms, fast han inte kan rå för det. Sen är det massa annat som är ett helvete oxå, men jag undrar om det finns någon annan som känner igen sig i detta.