• Anonym (ida)

Mashalla!

Vad betyder det?

Min lillasyster har träffat en kille och hans bästa kompis skrev det ordet och sedan killens efternamn vid en bild där min syster och hennes kille kysstes. 

• Svar på tråden Mashalla!
  • Anonym (wiki)
    Mā šāʾ Allāh (ما شاء الله) is an Arabic phrase that expresses appreciation, joy, praise or thankfulness for an event or person that was just mentioned.[1] Towards this, it is used as an expression of respect, while at the same time serving as a reminder that all accomplishments are so achieved by the will of God. The literal English translation is "God has willed it",[1] the present perfect of God's will accentuating the essential Islamic doctrine of belief in destiny (Qadar). It is generally said upon hearing good news. Another reason people use this phrase is to protect themselves from jealousy, catching the evil eye, or jinxing.

Källa: wikipedia
  • Lacey

Guds vilja : mash-Allah!
    Ett uppskattande positivt uttryck.

• Anonym (ida)
    Jag vill veta om det var en positiv eller negativ kommentar.
  • Anonym (ida)

Tack, missade era kommentarer.

• Lacey

Jag skrev ju att det är ett uppskattande positivt uttryck.

Det hade tagit dig tre sekunder att googla fram svaret.

Det står ju dessutom i Anonym (wiki)'s svar.

• Anonym
    ztyle skrev 2012-07-31 01:40:42 följande:
    Betyder att nåt är bra. Muslimer säger så.
    så det är inte så att det ingår i det arabiska språket inte enbart muslimer som använder uttrycket?!
  • Lacey

Ordet är uppbyggt av ordet Allah. Dvs muslimernas gud.

• Lacey

Det är dvs ett muslimskt uttryck.

• Anonym

Men VARFÖR ligger denna tråd i misshandel/våld?

• Anonym

Om du tex säger såhär hoppas du får ett långt liv så kan nån annan svara mashallah (om gud vill) Vilket egentligen är något bra.

• Nasrin

Det är inte bara etruskiskt uttryck utan ingår i det arabiska språket. Även kristna araber använder dessa uttryck eftersom Allah betyder Gud så har Det arabiska ordet Allah ingenting med enbart muslimer att göra

• Anonym (Mashalla)

Min tjejkompis som är kurd brukar säga så när hon tycker jag är vacker. Eller att någon annan (oftast tjej tror jag) är vacker. Mest så.

Svar på tråden Mashalla!