Vredesutbrott ettåring, HJÄLP!!!!!!!!
Snälla snälla hjälp mig och kom med råd!!! Det handlar om vredesutbrott. Dottern har alltid haft stark vilja och temperament, vilket såklart är tufft men samtidigt är det bra att hon kan visa oss vad hon vill. Nu har detta dock gått helt över styr. Hon blir helt skogstokig och får otroliga utbrott där hon skriker (så att hon nästan tappar luften) helt vansinnigt om ngt går det minsta fel eller inte blir som hon vill. Det kan vara att hon inte får se på tv:n mitt natten eller att hon inte får upp maten med skeden eller vi gör minsta lilla fel. Eg att jag går ut ur rummet eller att jag lägger mig ner fast hon vill att jag ska stå.. Etc etc etc. Ofta kommer detta också runt middagstid då det slutar med att vi får bära bort henne från bordet. Detta uppkommer bara när det är ny mat eller mat som hon inte gillar supermycket, eller om hon inte får äta själv/klarar att äta den rätten själv. Jag har ingen aning om hur vi ska hantera detta för att vi ska möta henne och hennes behov på bästa sätt. Sätta gränser men samtidigt visa henne respekt. Vi har försökt ett par gånger att bara rida ut det och vänta på att hon lugnar sig, men då hon fortsätter efter ngn minut ger vi efter och gör vad som helst för att få henne lugn. Klappar, trugar, erbjuder, kramar. Vi känner ju att detta är fel väg att gå, då vi inte är det minsta konsekventa då, men vi vet som sagt inte hur vi ska göra istället. Ofta gör inte detta utbrotten bättre heller utan det tar en halvtimme minst oavsett innan hon är helt lugn igen och inte skriker och slår för minsta lilla. Ett par gånger har vi som sagt försökt bara vänta ut henne(men vara i närheten och se till att hon har det bra, ser oss och inte skadar sig) men nu senast blev mina föräldrar (som var där) helt bestörta! De sa att vi misshandlade henne genom detta och att vi inte kunde låta henne skrika. Vi fick också höra att vi nog gör ngt allvarligt fel med henne då hon börjat såhär...att vi brister i ngt i gör och att hon måste vara otrygg med oss. Jag och min man har förvisso gått igenom en tuff period och haft en del gräl. Kan detta ha satt igång allt?! Är det vårt fel?? Kan vi lösa det?!? Vi försöker att inte bråka framför henne, vi går i terapi och vi har det mycket bättre nu! Vi gör allt för att vara en enad front och för att vara bra förebilder, även om vi blir arga och irriterade på varandra ibland fortfarande. Jag vill verkligen inte skada mitt barn och gör vi ngt fel så vill jag reda upp det på rätt sätt! Jag vill hjälpa henne genom detta, sätta gränser och förhindra det samtidigt. Men hur hanterar vi dessa utbrott?? Är grunden till dem allvarlig? Hur gjorde ni? Vad kan vi göra?? Många tack för några kloka ord!!