• Koddin

Vredesutbrott ettåring, HJÄLP!!!!!!!!

Snälla snälla hjälp mig och kom med råd!!! Det handlar om vredesutbrott. Dottern har alltid haft stark vilja och temperament, vilket såklart är tufft men samtidigt är det bra att hon kan visa oss vad hon vill. Nu har detta dock gått helt över styr. Hon blir helt skogstokig och får otroliga utbrott där hon skriker (så att hon nästan tappar luften) helt vansinnigt om ngt går det minsta fel eller inte blir som hon vill. Det kan vara att hon inte får se på tv:n mitt natten eller att hon inte får upp maten med skeden eller vi gör minsta lilla fel. Eg att jag går ut ur rummet eller att jag lägger mig ner fast hon vill att jag ska stå.. Etc etc etc. Ofta kommer detta också runt middagstid då det slutar med att vi får bära bort henne från bordet. Detta uppkommer bara när det är ny mat eller mat som hon inte gillar supermycket, eller om hon inte får äta själv/klarar att äta den rätten själv.  Jag har ingen aning om hur vi ska hantera detta för att vi ska möta henne och hennes behov på bästa sätt. Sätta gränser men samtidigt visa henne respekt. Vi har försökt ett par gånger att bara rida ut det och vänta på att hon lugnar sig, men då hon fortsätter efter ngn minut ger vi efter och gör vad som helst för att få henne lugn. Klappar, trugar, erbjuder, kramar. Vi känner ju att detta är fel väg att gå, då vi inte är det minsta konsekventa då, men vi vet som sagt inte hur vi ska göra istället. Ofta gör inte detta utbrotten bättre heller utan det tar en halvtimme minst oavsett innan hon är helt lugn igen och inte skriker och slår för minsta lilla.  Ett par gånger har vi som sagt försökt bara vänta ut henne(men vara i närheten och se till att hon har det bra, ser oss och inte skadar sig) men nu senast blev mina föräldrar (som var där) helt bestörta! De sa att vi misshandlade henne genom detta och att vi inte kunde låta henne skrika. Vi fick också höra att vi nog gör ngt allvarligt fel med henne då hon börjat såhär...att vi brister i ngt i gör och att hon måste vara otrygg med oss. Jag och min man har förvisso gått igenom en tuff period och haft en del gräl. Kan detta ha satt igång allt?! Är det vårt fel?? Kan vi lösa det?!? Vi försöker att inte bråka framför henne, vi går i terapi och vi har det mycket bättre nu! Vi gör allt för att vara en enad front och för att vara bra förebilder, även om vi blir arga och irriterade på varandra ibland fortfarande. Jag vill verkligen inte skada mitt barn och gör vi ngt fel så vill jag reda upp det på rätt sätt! Jag vill hjälpa henne genom detta, sätta gränser och förhindra det samtidigt. Men hur hanterar vi dessa utbrott?? Är grunden till dem allvarlig? Hur gjorde ni? Vad kan vi göra?? Många tack för några kloka ord!! 

• Svar på tråden Vredesutbrott ettåring, HJÄLP!!!!!!!!
  • Flickan och kråkan

Det du beskriver är inte ovanligt för 1-åringar - tvärtom . Det har med deras utveckling att göra. De vill, vill, vill, vill en massa saker och vill inte tusen andra saker . Sedan har de inte erfarenheten eller kunskapen kring hur de ska hantera motgångar och frustration och då möter de det på det bästa och enda sätt de för tillfället kan komma på = skrik, gråt, protest, "utbrott". Sedan är det ju individuellt hur detta så att säga tar sig uttryck. barn är olika .

Jag har två barn och med den erfarenhet jag har av mina så är mina tips:
    - Ta det hela med lugn. Möt hennes känslor och utbrott med lugn. Var lugn och trygg med att ni finns där, att hennes ilska/frustration inte är något att vara rädd för och att ni inte gör något tokigt.
    - Bekräfta det hon känner och hjälp henne att så att säga "sätta ord" på det hon känner. Det är ok att vara ledsen, arg, frustrerad, känna vanmakt etc. Det är inget som är farligt och ni är där lugna och trygga med detta.
    - Sätt gränser kring er själva istället för runt henne och använd "jag-budskap": "Jag vill.....", "Jag kommer att....", istället för "Du får inte...." etc. Vi vill ju alla att våra barn ska kunna sätta gränser kring sig själva och det lär vi våra barn genom att sätta gränser runt oss själva. Barn gör ju som vi gör, inte som vi säger. Vill du sätta dig och det verkligen känns viktigt för dig just då så gör du det. Blir hon hysterisk och skriker för att hon vill att du ska stå så bekräfta vad hon känner: "Jag vet att du vill att jag ska stå upp, men nu vill jag sitta en stund." Och så var närvarande och hjälp henne med frustrationen som kommer.
    - Att små barn skriker och blir frustrerade är inte farligt . Det viktiga är ju att man finns där närvarande och hjälper dem med denna. Bekräftar att det de känner är helt ok, men samtidigt så kommer de att möta massor med motgångar och frustrationen kring detta är något alla barn måste gå igenom. De kommer att stöta på sådant de inte klarar av. De kommer att upptäcka att det inte alltid får som de vill; inte vill etc.
    - Gör inte konflikter i onödan. Tycker du att det är helt ok att stå upp när hon vill det, så gör det. Gör inte det hela till en principsak bara för att, utan sätt gränser då de verkligen känns viktigt för dig/er. Var ärlig. Och nej, man måste självklart som föräldrar inte ha samma gränser. Barn blir inte förvirrade av att man gör olika. Det viktiga är att vara ärlig i stunden. "Just nu vill jag sitta ner". "Jag orkar inte bära dig nu, men du får gärna sitta i mitt knä." "Pappa orkar bära om du vill blir buren"". etc etc.

Rekommenderar varmt:
    Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

Sedan är det väl självklart så att barn är experter på att känna av miljön/stämningen. Har du och hennes pappa en jobbig period så märker och känner helt säkert av detta, men 1-åringar kan vara rätt temperamentsfulla så att säga i den mest harmoniska av miljöer . Jag tycker att ni tänker fel när du undrar hur ni ska förhindra utbrotten. Onödiga utbrott kan ju vara vettigt att försöka föregå/undvika. Däremot så ska man ju inte slå knut på sig själv för att göra sitt barn nöjt och glatt, då gör man säg själv och inte minst barnet en björntjänst . Försök att hitta vad som skapar frustration, hjälp henne innan genom att förbereda henne TIDIGT på vad som kommer att hända så att det inte blir några överraskningar. Här kunde vi få härdsmälta med äldsta av att vi tog fel spårvagn exempelvis. Jag hade sagt att vi skulle åka gul exempelvis och så hoppade vi på grön istället för att den kom först. Ve mamma! . Gjorde inte det misstaget igen . FÖRBERED! Om hon misslyckas med något - om ni får, inte alltid man får det - visa henne hur man gör. Låt henne göra så mycket som möjligt själv - även om ni vet att hon inte kan - 1-åringar "KAN SJÄLV!". Och som sagt, bekräfta det hon känner .

• Gabzan

Flickan och kråkan har väl skrivit allt som kan göras men vill berätta om mina barn ändå. Min yngsta som idag är 1 1/2 år slänger sig på golvet å dunkar huvudet, alt ställer sig och stampar med fötterna och ställer sig och surar i ett hörn. Min äldsta som idag är 3 1/2 år fick samma utbrott som du beskriver. som tur är så håller det inte på så länge, man kan riktigt se hur det lyser i ögonen på dom när dom testar vad dom kan göra och inte. När våra barn har fått sina utbrott har vi varit tvungna att låta dom vara arga ifred, vi är alltid i samma rum men har inte all fokus på dom för det gör saken ännu värre, och när dom känner sig redo kommer dom och vill kramas och allt blir bra igen. När dom kommer och vill kramas pratar vi om saken, även fast den yngsta inte kan prata så bra än förstår han väldigt mkt så jag tror att det är bra att göra det. Jag försöker att inte ta onödiga fighter oxå såklart. Båda mina barn har fått äta själva från 8-10 mån när dom började kunna pincettgreppet, men då skyfflade man in några skedar emellan majsen dom petade i sig. Vid 1 år har båda ätit själva helt å hållet, även soppa och det går utmärkt, dom lär sig snabbt. Lägg fram både gaffel och sked så får hon välja vad hon vill äta med så slipper du utbrott där iaf. Det är ju väldigt jobbigt att ha såna utbrott vid maten oxå då man gärna vill ha en trevlig stund och äta i lugn å ro, så mkt lugn det går med små barn iaf.

Lycka till

• Dietrich

Å herregud det känns som jag kunde skrivit det där! Jag förstår att du/ni känner er förtvivlade.

Min dotter har nyligen fyllt ett och har ända sedan födseln varit en "intensiv" liten tjej. Som nyfödd accepterade hon t ex ALDRIG vagnen i vaket tillstånd (minns fortfarande tydligt när hon var vaken och hyfsat nöjd i vagnen för första gången... vid åtta månaders ålder!). Ville aldrig ligga ner, bara bli buren (babygym eller leka på golvet var ju liksom bara att glömma). Däremot var vagnen toppen att sova i... och faktiskt det enda stället hon ville sova middag. Vilket resulterade i att jag var ute och traskade flera timmar om dagen för att hon skulle kunna sova. Låter kanske härligt, men det slet väldigt mycket på mig att aldrig någonsin få en lugn stund. Att aldrig kunna sitta ner i en tyst lägenhet och vila lite. Det har gnällts och skrikits konstant, känns det ibland som! Det är klart... hon är ju inte bara arg. Hon är en solig liten framåt unge som pratar och skrattar mycket också... men man måste hela tiden vara beredd på att det svänger REJÄLT i humöret. Jag har ammat mycket (och gör det fortfarande) och det känns ibland som om det är enda sättet att hålla henne någorlunda balanserad.

På senare tid har hennes gnäll och skrik förbytts till rena rama vredesutbrott som är utan dess like. Precis som du beskriver kan det bero på nästan vad som helst. Hon skriker hysteriskt när man sätter henne i vagnen t ex, och då menar jag SKRIKER så det slår lock för öronen. Det liksom låser sig för henne och hur man än försöker trösta så kan hon inte lugna sig. Skyndar vi oss ut med henne (fortfarande i vagnen) så lugnar hon sig oftast ganska snabbt och tycker det är roligt att sitta i vagnen en stund och titta på hundar och fåglar. Men tröttnar hon är det ett nytt hysteriskt utbrott och då måste jag bära henne. Ibland hjälper inte det heller och då vill hon varken vara hos mig eller i vagnen. Kan kan inte räkna antalet gånger som välmenande människor sagt "men hon vill ju bara komma upp i famnen" som om jag vore världens elakaste förälder som struntar i mitt barn. Jag kan i princip aldrig gå någonstans längre bort än att jag orkar bära henne hem, vilket är trist såklart.

Vi har hela tiden försökt tillgodose hennes behov så mycket det bara går. Samsover, ammar fritt, leker, pratar, skrattar, bär och kramas.. men vissa dagar känns det så förtvivlat att det liksom aldrig räcker till! Ibland måste man bara sätta gränser för henne och då eskalerar situationen blixtsnabbt.

Jag har inte heller fått det stöd av BVC som jag kanske behövt. Varenda gång jag tagit upp min dotters intensiva temperament säger de bara "ja ja alla barn är olika" och jag upplever ibland att det är lite tabu att prata om det här. En dag snubblade jag över begreppet "High Need Baby" och det har iallafall hjälpt mig att få lite perspektiv på situationen och förstå att jag har en ljuvlig, speciell men rätt krävande liten tjej och det är OKEJ att tycka att det är jobbigt!

Läs gärna det här:

www.askdrsears.com/topics/fussy-baby/high-need-baby/what-high-need-means-story-about-our-high-need-baby

Slutligen kan jag bara säga att vi ÄR fler som kämpar på med våra små skrikmonster även om det ibland känns som att "alla andra" har så enkla barn :)

Kram!

• Tid för barn 75

Dietrich

Hade kunnat skriva det själv. Vår 15 mån dotter har varit kolikbarn med otroligt hett temperament sedan hon var 4 dgr gammal (lugn som en filbunke fram tills fjärde livsdagen). Hon får bara helt plötsligt vredesutbrott för vad som helst, dock sällan i anslutning till mat. Man vet inte vad man ska göra. Försöker vara lugn men efter 20 min ca så brukar jag säga 'nu får det räcka med allvarlig röst' fel? Nu ska hon börja dagis och man är ju rädd för hur det ska gå där. Någon med den erfarenheten? Hon blir ju som ett vilddjur under utbrotteb men är också väldigt go annars. Dock tassar man ju lite på tå för henne, man är alltid på sin vakt inför nya utbrott...

• Tid för barn 75

Ingen med den erfarenheten dvs.utbrott på förskola hos en 1 åring? Har startat inskolning och hon visar redan tendenser/ vägrar sitta still o blir arg när hon ej får som hon vill vad det än må vara, puhhh. Vet att man inte kan kräva en stillasittande 1 åring vid samling tex. men jag måste ju verkligen sätta gränser för henne så temperamentsfull som hon är...någon???

• Dietrich
    Tid för barn 75 skrev 2012-08-19 15:00:06 följande:
    Dietrich
    Hade kunnat skriva det själv. Vår 15 mån dotter har varit kolikbarn med otroligt hett temperament sedan hon var 4 dgr gammal (lugn som en filbunke fram tills fjärde livsdagen). Hon får bara helt plötsligt vredesutbrott för vad som helst, dock sällan i anslutning till mat. Man vet inte vad man ska göra. Försöker vara lugn men efter 20 min ca så brukar jag säga 'nu får det räcka med allvarlig röst' fel? Nu ska hon börja dagis och man är ju rädd för hur det ska gå där. Någon med den erfarenheten? Hon blir ju som ett vilddjur under utbrotteb men är också väldigt go annars. Dock tassar man ju lite på tå för henne, man är alltid på sin vakt inför nya utbrott...
    Ja det är svårt det där. Jag försöker också säga till när det blir för mycket.. alltså med lugn bestämd röst säga "nu lugnar vi oss". Hon blir oftast ledsen när jag gör så, så jag kan verkligen inte ta i!

Det börjar bli dags för dagis om ett par månader för henne och jag är lika villrådig som du är. Hur ska det gå? Det jag oroar mig mest över är sömnen. Hon har aldrig någonsin klarat av att lugna ner sig tillräckligt för att somna utan att ammas eller promenader med vagnen. Vad jag försöker trösta mig med är min mammas ord (hon har jobbat med barn i många år). Hon menar på att det ibland kan vara en liten stökig start, men de flesta barn mår rätt bra av att se och lära från andra barn. Ofta planar temperamentet dessutom ut lite när inte mamma och pappa är med (enligt min kära mor då alltså!). Så jag hoppas på att det löser sig!
  • Annelie 76

Min son är också intensiv och viljestark och kan få extrema utbrott. Han har dessutom affektkramp, dvs han skriker tills han svimmar. Har bara hänt ett par gången men ändå. Men jag tänker att han måste ju få vara arg. Det är jag också ibland och frustrerad och ledsen och... De ska ha alla känslor precis som oss och måste tillåtas att känna och visa dem.

• Fru Karlsson

Oj vad jag känner igen mig i allt ni beskriver.Sonen är 13 månader och har blivit somförbytt!! Han har alltid också varit väldigt krävande och otroligt stark vilja och som ni andra säger så kan det vara lilla minsta grej som gör att han slänger sig på golvet och skriker och blir skitarg.Oftast blir det konflikter vid tillfällen som sitta vid bordet och sitta still.Så skönt att läsa att man inte är ensam om det här.Han är jättego och framåt kille och pratar men ibland går han mig på nerverna! Vi har precis skolat in på dagis och han ska gå 15 timmar/veckan.Har pratat med dem om detta och de tar det med ro och säger att de brukar sköta sig bättre där än hemma GladOch skulle det bli utbrott så är de vana.De tvingar inte så små att sitta still vid bordet eller vid samling,de kommer lära sig det med tiden och det känns jätteskönt.Samtidigt vill man ju ha regler.Det här kanske är typiskt för den åldern,något i utvecklingen de går igenom kanske.

Svar på tråden Vredesutbrott ettåring, HJÄLP!!!!!!!!