• Anonym

Oregelbunden hjärtrytm. hoppas över slag, farligt?

Har i slutet upptäckt en sak när jag skall gå och lägga mig. inna njag somnar om jag ligger ner, speciellt ligger på rygg lutad mot vänstersida eller helt på vänstersida så verkar det som att hjärtat hoppar över slag.
    Har dock aldrig märkt någonting av det när jag är uppe och det ger med sig om jag vänder mig och sover på höger sida istället.
    Men det är fruktansvärt obehagligt och man blir ju rädd att någonting är fel.

Skriver som anonym då jag inte ännu sagt någonting till min sambo om detta d jag inte vill göra hen orolig för ingenting.
    Men är detta normalt? Borde jag söka läkare för detta?

• Svar på tråden Oregelbunden hjärtrytm. hoppas över slag, farligt?
  • Pärlband

Jag har också extraslag på hjärtat och det kan kännas väldigt obehagligt.
    Det är ganska vanligt och det är helt ofarligt.

Jag fick mitt uppkollat med ett 24-timmars ekg. Man får ha en bandspelare klistrad på sig som mäter dina hjärtslag i 24 timmar.
    Gjorde även ultraljud på härtat.
    Allt var bra och det brukar det vara.
    Men jag tycker du ska ta kontakt med din vårdcentral och få en remiss till sjukhus så att du får det kollat. 

• Takex

Arrytmi kallas det :)
    Jag har samma där det känns som att hjärtat hoppar över ett slag och sen slår dubbelslag. Det är inget farligt, det är hjärtat som tar igen rytmen för att den har blivit ojämn. Man kan gå och få det kollat om man vill men det är väldigt vanligt med arrytmi i hjärtat och i stort stort stort stort sett aldrig ett tecken på hjärtsjukdomar.

Det som gör det "värre" är stress och att man inte sover ordentligt, just för att hjärtat då jobbar mer och kan tappa sin rytm. Om du går till läkaren kan du få veta vilken typ av arrytmi du har men du behöver absolut inte oroa dig :) 

• Takex

Arytmi var visst den svenska stavningen. Men Googla varsamt, tänk på att om man söker allmänt på arytmi så kommer ALLT upp.

• Anonym (Samora Sana)

jag har dubbelslag som upptäcktes av en slump, har riktigt ont utav det ibland,talar inte gärna om det till andra.Helt blå läppar en tid vid födseln som växte bort, vet inte om det kom därifrån.Är man orolig ska man söka läkare,enstaka slag är ganska vanligt, det brukar inte vara någon fara om man inte tuppar utav, blir kallsvettig eller liknande. Man kan ringa sjukvårdsupplysningen. Accepterade inte i unga år om jag har något fel,men gör det nu

• Anonym

skall nog kontakta vårdcentralen då det sker varje kväll i stort sett, bättre att kolla upp det än inte iaf. Och ja jag är ju stressad småbarnsförälder och snart arbetslös, samt sover dåligt pga det. så är kanske inte så konstigt att det blir så då. men som sagt, bättre att kolla =)

Tack för era svar!"

• Takex

Ja men gör det :) se bara till att inte oroa dig för mycket under tiden så du hetsar upp dig. Jag känner av mitt ofta, ännu mer nu när jag är med barn men eftersom jag vet att det inte är något så påverkar det mig inte det minsta :)

• Anonym

När man ligger ned på den sidan av kroppen känner man av hjärtat mycket bättre, så du har troligtvis samma även när du ligger åt andra sidan bara det att du ej känner av detta lika väl då. ALLA har ju extraslag i princip, sk VES och SVES. Det är helt normalt. SKulle man göra ett 24h ekg på alla så ser man det. Unga och vältränande personer kan även normalt ha något som kallas sinus arytmi, vilket är ofarligt, då hjärtats slag varierar med in och utandning. Då kan det kännas som att hjärtat hoppar över vissa slag för att sedan slå lite extra snabbt. Är man smal så känner man av detta lite extra också.

Sen så kan dessa besvär öka vid koffein, alkohol, och nikotin. Stress kan också göra att man känner av det mer. Vissa känner dock inte av detta alls, men det är ju olika för alla.  

Svar på tråden Oregelbunden hjärtrytm. hoppas över slag, farligt?