• KlaraBella

Rimlig summa och tips till doppresent?

Hejsan, vi har fått äran att vara faddrar till vår dotters kusin.
    Jag har ingen erfarenhet av detta och är totalt värdelös på att köpa presenter, (standardpresenten till ALLA jag känner är en parfym)

Så nu vill jag ha lite hjälp med att komma på en fin, användbar present till denna lilla killen.
    Har väl tänkt oss att lägga 500-800 kr på presenten. Är det för snålt? Vår dotter fyllde år för ett tag sen och fick presenter för ca 700 kr av dem. Pengarna spelar inte jättestor roll och jag vet att familjen inte bryr sig om vad det kostar. Men jag känner att man gärna vill hålla sig i samma prisklass som dem (eller högre)

Så kom igen och ge mig lite olika förslag på kreativa presenter!

• Svar på tråden Rimlig summa och tips till doppresent?
  • Nyfiken gul

en doppresent brukar ju vara något man har för resten av livet så tanken är ju att det bör vara något vettigt som håller. 

Tips på olika saker :

Riktigt bra gunghäst i trä
    Sparbössa i silver
    Dopsked eller bestick i silver
    Ett smycke tex en kedja med något hänge - och ja även killar vill ju ha smycken längre fram i åldern
    En spegel tilll barnrummet

tex 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Skogshallon

Jag har bland annat gett bort en sagobok där barnet är huvudpersonen och syskon/föräldrar/vänner också kunde ha en del i handlingen. Du får dock väldigt många sådana böcker om ni har ett spann mellan 500-800 kr, då priset på en ligger på ca 150 kr...

• telgebo

En doptavla tänkte jag ge där står barnets namn, födelsedatum, klockslag vikt och vikt. Jättefina är dom. Sök på namntavla på google.

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • KlaraBella

Tack för tipsen! Vet att de inte uppskattar de "vanliga" presenterna så som silverbestick och alla sparbössor och smyckeskrin i silver som man ofta får i present.
    Gunghäst är jättebra, saken är den att det var en gunghäst dottern fick i present nu så det känns ju tråkigt att ge samma sak tillbaka.
    Ett graverat smycke kan ju vara kul, samma med tavla, men jag är inte pysslig själv så det är ju om man kan beställa färdiga Isf :)
    Personlig dagbok fick dottern bland annat i julklapp så det känns också lite dumt!

Men ös gärna på med lite mer tips! :)

• magelita80

Det finns mjukiskanuner, tror att det är Bukowskis, där man kan brodera öronen, tex namnet på ena öronet och födelsedatumet på andra

• Nyfiken gul

Hur bor dom?   - Bor dom i villa eller har tillgång till sommarstuga så kan kanske ett eget träd vara en ide?  Dottern här hemma som är 17 år fick ett eget äppelträd när hon döptes och det står planterat vid sommarstugan. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Handyman01

Vi gav bort en trojansk häst från LEKA (runt 800) till brorsans barn.
    http://shop.finurligaflisan.se/forvaring/smaforvaring/trojanska-hasten.html

Den blev väldrigt uppskattad. Även det är en familj som inte riktigt gillar de traditionella prylarna och som är lite trendmedvetna...

Har även gett bort bokstöd från Skip Hop (tilll vänners barn). 
    http://www.amvina.se/skiphop/zoobookends.aspx

men de ligger lite lägre i pris... 

• Kickina
    NalleJag hittade en fin sida där jag handlade när mina vänner skulle döpa sin lilla pojke Babygift.se här finns fina presenter till  pojkar och givetvis flickor.
  • MadHatter

Jag har aldrig gett bort så dyra saker men uppskattade doppresenter jag gett bort:

Speldosa i trä med typ hästar/båtar eller liknande

Dragleksak finns väldigt fina som konsthantverkare gjort och de kan ju vara lite dyrare

Båda dess saker är både användbara och kan sparas som minne

Min dotter fick mycket böcker -vilket vi uppskattade mycket. Hon fick också ett mkt fint och länge uppskattat gosedjur.

Sedan finns det ju så fina gungsjur i trä, tex får (fast de kostar kanske mer ändå)

Svar på tråden Rimlig summa och tips till doppresent?