• FinastE2010

Vad menas med ekotal?

Funderat lite på vad det innebär med ekotal egentligen? Är det att man upprepar samma mening om och om igen eller upprepar det någon annan sagt?

Det här kanske låter dumt men vad kallar man det om barnet upprepar vissa fraser etc vid samma tillfällen. Det känns liksom inte som något barnet då säger spontant utan mer "inövat" på något sätt. Några ex. Jag sa en gång för några veckor sedan att "Oj vad jobbigt det var att gå upp för den här backen" när vi skulle upp för backen till affären. Numera säger han nästan alltid (efter hans förmåga att tala) "Oj jobbigt gå backe" när vi går upp för just den backen (men inte andra backar).

Ett annat exempel på upprepade fraser vid samma ställe eller tidpunkt är t.ex. när vi ska hem från förskolan och ofta har jag då med mig en matkasse som jag sagt vi måste lämna hemma innan vi kan gå ut och leka. Efter att jag gjort så några få gånger så förväntar han sig att det alltid är så (fast jag inte har ngn matkasse) Så han säger då "Lämna maten hemma först"

Tacksam för en förklaring vad som menas med ekotal egentligen.

• Svar på tråden Vad menas med ekotal?
  • systeryster80

Den kunskap jag har om ekotal (ekolali) har jag utifrån ett stort intresse för autism.

Ekotal betyder att man upprepar det andra har sagt utan att alltid förstå vad det betyder. Det kan vara att man bara upprepar de sista orden i en mening någon annan sa eller att man upprepar hela resonemang.

Så som jag uppfattar pojkens "upprepande" av vad du har sagt är att han försöker inleda en kommunikation eller skapa förståelse för vad som ska hända härnäst. Kommer vi behöva gå hem och lämna en matpåse innan vi leka eller går vi direkt till lekplatsen?

Jag är som sagt ingen expert på området men det är så jag har tolkat ekotal.

• Neko

Jag tänker att där har han ju satt in det i ett sammanhang, och verkar förstå något om vad det betyder. Ekotal tänker jag är upprepningar som inte har något med sammanhanget att göra, tex ett barn som sitter för sig själv och upprepar väderleksrapporten från TVn. Sedan så är det normalt med visst ekotal i perioder för alla barn, så jag skulle inte vara orolig om jag var du. Säger han det en gång eller gång på gång medan ni går uppför backen tex?

• UnikFamilj

Ekolali är ett ganska brett begrepp, som täcker flera delar. Dels finns direkt ekotal, som då handlar om att upprepa sista ordet någon sagt eller upprepa samma mening. Sen finns också fördröjt ekotal, som handlar om att upprepa ord eller meningar man hört vid ett tidigare tillfälle. Ekotal är ju en del av alla barns språkutveckling, och därför är ju spannet väldigt brett. Det handlar ofta om ett eko där barnet inte riktigt förstår innebörden av hela eller delar av vad han/hon sagt, men det kan också handla om absolut förstår vad det handlar om och använder orden rätt men inte ännu har den språkliga förmågan att variera sig. Vår äldsta dotter har haft mycket ekotal, och har fortfarande. Hon har många återkommande fraser såsom du beskriver som hon använder sig av, det har också minstingen vår. Äldsta dottern som haft rätt stora svårigheter med tal/språk har kunnat använda sig av ekotalet på många kreativa sätt för att få vår uppmärksamhet, och när hon var mindre fick vi verkligen leka detektiver för att lista ut vad hon menade. Hon rabblade MASSOR från tecknad film, och många gånger använder hon verkligen helt "rätt" mening även om det låter goddag yxskaft för en utomstående. Hon förmedlade (förmedlar) både tankar, känslor, idéer etc genom sina ekon - om man bara lyssnar.
    Tex
    Om hon försökte fånga vår uppmärksamhet och vi var upptagna med annat, pratade t ex, så ökade ju intensiteten i påkallandet. När det för henne verkligen var AKUT och hon ville förmedla "lyssna nu då, ni hör och förstår ju inte vad jag säger" så skrek hon "KIWI" för full hals... Det låter ju helknäppt, om man inte sett Ice Age 3 och scenen där Ellie kommer på kodordet för "barnet kommer" och skriker det till Manny och Diego för att de ska fatta att det nu är allvar... 
    Roligaste exemplet var nog när hon tappat ett glas i golvet som gått sönder. Jag blev rädd för glassplittret och satte upp ungarna på var sin stol medan jag plockar skärvor och försöker få fram dammsugaren. Upprepade gånger försöker hon gå ner från stolen för att gå iväg - hon ville inte alls sitta kvar och var lite stressad av att jag var stressad. Jag blev mer och mer stressad naturligtvis av att hålla koll på flera ungar samtidigt som jag "sanerar", och hon - som är väldigt bestämd av sig - blir mer och mer frustrerad över att jag inte låter henne göra som hon vill. Till slut höjer jag rösten åt henne och säger nåt i stil med "A, jag sa åt dig att sitta och du MÅSTE sitta kvar - nu bestämmer jag..!" Hon plockar då klockrent följande citat från Lilla Sjöjungfrun på sin väldigt knaggliga svenska: "Jag är sexton år gammal, jag är inget BARN längre..!" Behöver jag säga att jag totalt bröt ihop..? Hon var nog fyra ungefär då...  Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig. Men för henne var det viktigt att hitta ord för att säga emot mig när jag som mamma försökte bestämma helt vad hon fick/inte fick göra. Sånt gör ju andra barn jämt, hon kan inte hitta de slagkraftiga orden.

Så ekon kan handla om många saker. Det är ju genom att härma som barn lär sig, det här är ett led i det. För barn med autism så är fasen ofta bara längre, i vissa fall mycket längre, och vissa använder sig fortfarande av ekon som vuxna. Det gör vi ju alla egentligen, eller hur..? Härmar sånt som andra sagt, tar efter? Vi är bara mer flexibla, eftersom vi inte har samma perceptuella och språkliga svårigheter - det är lättare för oss att få ihop det sådär "direkt" medan dessa barn skulle behöva fundera rätt länge ibland för att kunna komma fram till ett mer varierat svar - även när de lärt sig.

• johlinn

Sådär gör våran fina E också
    Han har massor av fraser som kommer i olika sammanhang och vi som varit med honom vet vad han vill. En del är rena rappakaljan för andra som INTE varit med och kan vara svårt även för oss. Exempel: i somras hade vi fika i trädgården på en filt. Där åt vi drömkakor. Morbror säger: "de här kakorna är bara socker". på kvällen sitter E. i sin matstol och säger att han vill ha "bara socker". vi svarar att man inte får bara socker, han kan få socker på gröten eller på filmjölken. men det är inte det han vill ha, han vill ha "bara socker". Nästa dag fikar vi igen och då får han samma sorts kaka och han utbrister nöjt: "bara socker" Det var alltså en kaka han ville ha haft dagen innan. 

Upprepningar från filmer och böcker är standard. Dock är han kreativ när han använder dem och ofta blir det i rätt eller nästan rätt sammanhang, så han använder dem för att kommunicera på det sätt han kan kommunicera.  Fast en del säger han bara för att de låter roligt. Just nu är det "toy story 3" som rullar hemma och han älskar o säga "buzz nigear o vidare" = Buzz Lightyear - till oändlighet och vidare.   

Han upprepar också sista orden i den mening vi sagt som svar ofta. Så det är svårt att veta vad det är barnet vill och inte vill göra om man vara frågar en gång. Frågar vi: "vill du ha gröt?" svarar han "gröt" egentligen oavsett om han vill ha gröt eller inte. Frågar jag igen kan jag få svaret: "göra gröt" eller "inte gröt". Aldrig bara "nej".  

• UnikFamilj

Visst är det härligt..? =) Sonen har inte riktigt kommit dit än, men han ekar mer och mer - åtminstone direkt eko.

• johlinn

Det är fantastiskt att kunna kommunicera mer och mer med sitt barn

Sjöjungfrucitatet ovan var oerhört roligt  

• TvåTrollungar

Min dotter har ekotalat mycket, från början var det ett direkt ekotal hela tiden. Tex om någon fråga - vad heter du, svara hon - vad heter du. Idag är det mer att hon tex kan höra på radion och fraser från reklam fastnar så hon kan antingen säga det direkt efter eller ett tag efter. Eller om vi/ jag pratar med någon annan kan hon snappa upp delar av meningar och säga exakt det någon sekund efter. Sen har hon haft upprepningar också dör hon tex kunde säga ett ord eller mening minst 5-20 gånger efter varandra.

• johlinn

I morse hörde jag det här efter att E. fått frågan om han ville ha fil:
    "man får inte slänga fil. Dumma unge. Dumt gjort. Luktar fil. Måste bada. Mysigt." Halva "vem bestämmer"   

Svar på tråden Vad menas med ekotal?