Ekolali är ett ganska brett begrepp, som täcker flera delar. Dels finns direkt ekotal, som då handlar om att upprepa sista ordet någon sagt eller upprepa samma mening. Sen finns också fördröjt ekotal, som handlar om att upprepa ord eller meningar man hört vid ett tidigare tillfälle. Ekotal är ju en del av alla barns språkutveckling, och därför är ju spannet väldigt brett. Det handlar ofta om ett eko där barnet inte riktigt förstår innebörden av hela eller delar av vad han/hon sagt, men det kan också handla om absolut förstår vad det handlar om och använder orden rätt men inte ännu har den språkliga förmågan att variera sig. Vår äldsta dotter har haft mycket ekotal, och har fortfarande. Hon har många återkommande fraser såsom du beskriver som hon använder sig av, det har också minstingen vår. Äldsta dottern som haft rätt stora svårigheter med tal/språk har kunnat använda sig av ekotalet på många kreativa sätt för att få vår uppmärksamhet, och när hon var mindre fick vi verkligen leka detektiver för att lista ut vad hon menade. Hon rabblade MASSOR från tecknad film, och många gånger använder hon verkligen helt "rätt" mening även om det låter goddag yxskaft för en utomstående. Hon förmedlade (förmedlar) både tankar, känslor, idéer etc genom sina ekon - om man bara lyssnar.
Tex
Om hon försökte fånga vår uppmärksamhet och vi var upptagna med annat, pratade t ex, så ökade ju intensiteten i påkallandet. När det för henne verkligen var AKUT och hon ville förmedla "lyssna nu då, ni hör och förstår ju inte vad jag säger" så skrek hon "KIWI" för full hals... Det låter ju helknäppt, om man inte sett Ice Age 3 och scenen där Ellie kommer på kodordet för "barnet kommer" och skriker det till Manny och Diego för att de ska fatta att det nu är allvar...
Roligaste exemplet var nog när hon tappat ett glas i golvet som gått sönder. Jag blev rädd för glassplittret och satte upp ungarna på var sin stol medan jag plockar skärvor och försöker få fram dammsugaren. Upprepade gånger försöker hon gå ner från stolen för att gå iväg - hon ville inte alls sitta kvar och var lite stressad av att jag var stressad. Jag blev mer och mer stressad naturligtvis av att hålla koll på flera ungar samtidigt som jag "sanerar", och hon - som är väldigt bestämd av sig - blir mer och mer frustrerad över att jag inte låter henne göra som hon vill. Till slut höjer jag rösten åt henne och säger nåt i stil med "A, jag sa åt dig att sitta och du MÅSTE sitta kvar - nu bestämmer jag..!" Hon plockar då klockrent följande citat från Lilla Sjöjungfrun på sin väldigt knaggliga svenska: "Jag är sexton år gammal, jag är inget BARN längre..!" Behöver jag säga att jag totalt bröt ihop..? Hon var nog fyra ungefär då... Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig. Men för henne var det viktigt att hitta ord för att säga emot mig när jag som mamma försökte bestämma helt vad hon fick/inte fick göra. Sånt gör ju andra barn jämt, hon kan inte hitta de slagkraftiga orden.
Så ekon kan handla om många saker. Det är ju genom att härma som barn lär sig, det här är ett led i det. För barn med autism så är fasen ofta bara längre, i vissa fall mycket längre, och vissa använder sig fortfarande av ekon som vuxna. Det gör vi ju alla egentligen, eller hur..? Härmar sånt som andra sagt, tar efter? Vi är bara mer flexibla, eftersom vi inte har samma perceptuella och språkliga svårigheter - det är lättare för oss att få ihop det sådär "direkt" medan dessa barn skulle behöva fundera rätt länge ibland för att kunna komma fram till ett mer varierat svar - även när de lärt sig.