• obZen

Använder du kläder med knappar till ditt/dina små barn?

Har en fix idé om att inte använda kläder till min son med vanliga påsydda knappar. Han är nio månader och jag är rädd att de ska lossna och att han ska stoppa dem i munnen och kvävas. Vet inte om min oro är befogad eller om jag är övernojjig, finns ju hur mycket barnkläder som helst med knappar. Alla kläder med knappar som vi får eller köper tar jag bort knapparna på och sätter dit tryckknappar istället.

Hur gör ni?

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du kläder med knappar till ditt/dina små barn?
  • Baby1112

Orkar inte oroa mig för sånt! Köper och använder de kläder jag vill att barnen ska ha, med eller utan knappar...

• viseversa

Nja inte ofta. Men det är inte för att jag nojjar för att dom ska fastna i halsen utan för att det är så jävla bökigt med alla knappar som ska knäppas och knäppas upp om och om igen. Jag är LAT och vill ha kläder som är lätta att sätta på och ta av vid ev blöjbyten och kläder med knappar och knapphål är det INTE. Inte ens kläder med tryckknappar är snabba och smidiga enligt mig. 

• BinaBurner

Min son satt förut gärna och sög på sina kläder så då undvek jag knappar som kunde lossna. När han var liten kräktes han dessutom ofta  så det blev bökigt att byta kläder med många små knappar hela tiden, och det var ytterligare en anledning till att undvika dem. Vissa kläder har prydnadsknappar som är pyttesmå. De har ju hål i sig, knapparna alltså, så jag tror inte att kvävningsrisken är så stor med såna knappar.

Nu är han äldre och tuggar inte så mycket på kläderna längre, och pillar gärna på knapparna men försöker inte dra loss dem. Jag  "sliter" i knapparna ibland efter tvätt för att kolla så de sitter. Vi använder ofta t.ex. skjortor på honom och har hittills inte blivit av med några knappar...

• 1978

Ja, men jag försöker ha koll på de få knappar vi har så att de sitter ordentligt. Tryckknappar kan väl också ramla av, förresten?

• Bling1975

Det blir ju inte mycket kläder med den typen av knapp till en 4-månaders, men hon har en sparkdräkt med två  knappar på axeln och några byxor med dekorknappar vid gylfen. Har aldrig tänkt på att de skulle vara farliga, men nu när hon har börjat dra i kläderna får man väl kolla att de sitter bra.

Svar på tråden Använder du kläder med knappar till ditt/dina små barn?