• Anonym

Tipsa anonymt till migrationsverket?

Personen som gift sig och ska ansöka om uppehållstillstånd kommer från ett land där de inte har ett välfärdssystem som vi har här i Sverige. H*n behöver opereras på många olika ställen på kroppen, då personen aldrig haft råd att gå till doktorn i hemlandet. 

Nu har h*n gift sig med en svensk medborgare, och ansökt om uppehållstillstånd i Sverige. Detta kommer ge h*n gratis sjukvård.

Hur tar jag kontakt med migrationsverket om detta och tipsar anonymt? 

• Svar på tråden Tipsa anonymt till migrationsverket?
  • Anonym

Vad tror du jag vill säga? Självklart att h*n gift sig av andra anledningar än de som framkommit. Inte av kärlek, utan för att utnyttja systemet. 

• obZen
    Anonym skrev 2012-07-31 19:50:02 följande:
    Vad tror du jag vill säga? Självklart att h*n gift sig av andra anledningar än de som framkommit. Inte av kärlek, utan för att utnyttja systemet. 
    Hur du kan du veta det? Har personen berättat detta eller?
    The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • viseversa
    Anonym skrev 2012-07-31 19:50:02 följande:
    men hur ska migrationsverket kunna bevisa det? Det är ju knappast så att han kommer erkänna för dom att han gift sig av den anledningen. 
  • zemer

Migrationsverket får in hur många anonyma brev som helst. Många ifrån personer som bara vill förstöra. Så om di skickar in anonymt kommer dom fråga den svenska medborgaren om det, sen blir det nog troligen inte så mycket mer.

Vet du med 100% att dom inte älskar varandra? Att deras äktenskap inte är äkta?

• Petrellie

Är du en bitter och missunsam människa i allmänhet eller bara i det här specifika fallet?

• Anonym
    viseversa skrev 2012-07-31 19:51:44 följande:
    men hur ska migrationsverket kunna bevisa det? Det är ju knappast så att han kommer erkänna för dom att han gift sig av den anledningen. 
    Måste dom kunna bevisa för att neka h*n uppehållstillstånd? Det är ganska obvious att anledningen till att personen vill bo här i pga. landet och inte personen som h*n gift sig med.
  • Anonym
    Petrellie skrev 2012-07-31 19:54:25 följande:
    Är du en bitter och missunsam människa i allmänhet eller bara i det här specifika fallet?

• viseversa
    Anonym skrev 2012-07-31 20:00:42 följande:
    Måste dom kunna bevisa för att neka h*n uppehållstillstånd? Det är ganska obvious att anledningen till att personen vill bo här i pga. landet och inte personen som h*n gift sig med.
    Klart det kan vara så men det är inget dom kan bevisa och inte heller är det olagligt att gifta sig med någon man inte älskar. 
  • obZen
    Anonym skrev 2012-07-31 20:00:42 följande:
    Om nu så skulle vara fallet, kan du helt ärligt säga att du inte själv skulle ta chansen till ett bättre liv om möjligheten gavs dig? Visst, det är moraliskt fel anledning att gifta sig med någon för att få uppehållstillstånd men på flera plan kan jag förstå varför man väljer att göra så. Dessutom kanske brudparet har en överenskommelse som inte du vet något om, alltså om det nu skulle vara så som du påstår.

Låt dom vara! Det drabbar ju inte dig, varför vara så missunnsam?
  • Anonym
    obZen skrev 2012-07-31 20:10:22 följande:
    Om nu så skulle vara fallet, kan du helt ärligt säga att du inte själv skulle ta chansen till ett bättre liv om möjligheten gavs dig? Visst, det är moraliskt fel anledning att gifta sig med någon för att få uppehållstillstånd men på flera plan kan jag förstå varför man väljer att göra så. Dessutom kanske brudparet har en överenskommelse som inte du vet något om, alltså om det nu skulle vara så som du påstår.

Låt dom vara! Det drabbar ju inte dig, varför vara så missunnsam?
    Hur vet du att det inte drabbar mig? Personen h*n gift sig med betyder otroligt mycket för mig, och det är ingen som jag vill se sårad och lämnad ensam efter h*n fått utnyttja klart. Kärleken är blind.
  • gabardin
    Anonym skrev 2012-07-31 20:22:34 följande:
    Kärleken är blind.

Och du kommer inte få din vän att se klart. Definitivt inte genom att se till att han inte får uppehållstillstånd.

Det bästa du kan göra är att stötta, finnas där, och även om det går som du fruktar ALDRIG säga "vad var det jag sade" eller "det visste jag hela tiden".

Det är det som är äkta vänskap.
  • obZen
    Hur vet du att det inte drabbar mig? Personen h*n gift sig med betyder otroligt mycket för mig, och det är ingen som jag vill se sårad och lämnad ensam efter h*n fått utnyttja klart. Kärleken är blind.
    Fast problemet du lyfte fram i din trådstart handlade om att du inte ville att personen ska "utnyttja" systemet, stod ingenting om att du inte ville se din vän sårad. Utifrån din ts (huruvida någon utnyttjar svensk välfärd eller inte) så kommer du inte att påverkas.
  • Anonym (Ingen bitterfitta)

Det är ju fullständigt uppenbart för alla som läser dina inlägg att detta handlar om avundsjuka & bitterhet. Du känner dig förbisedd. Skaffa ett liv & skit i andra. Du vet egentligen inte vad som pågår i deras förhållande. Måste vara jobbigt att vara så bitter. Du borde skämmas. Och för övrigt spelar det ingen roll om du kontaktar Migrationsverket och skämmer ut dig, dom kan inte göra någonting även om äktenskapet inte är baserat på kärlek. Så du får helt enkelt hitta en annan man!
  • Anonym
    obZen skrev 2012-07-31 20:59:15 följande:
    Fast problemet du lyfte fram i din trådstart handlade om att du inte ville att personen ska "utnyttja" systemet, stod ingenting om att du inte ville se din vän sårad. Utifrån din ts (huruvida någon utnyttjar svensk välfärd eller inte) så kommer du inte att påverkas.
    Eftersom h*n tydligt har andra tankar med giftermålet än kärlek, så kommer det leda till att min vän står ensam och sårad kvar. 

Visste inte att man kunde komma hit och gifta sig, och få läkarkostnader betalade av staten, läkarkostnader som kommer vara flera hundra tusen då h*n har stora fysiska problem, utan att någon agerar. Men då har man lärt sig något nytt om sitt hemland!
  • Pissenisse
    Anonym skrev 2012-07-31 21:20:52 följande:
    Eftersom h*n tydligt har andra tankar med giftermålet än kärlek, så kommer det leda till att min vän står ensam och sårad kvar. 

Visste inte att man kunde komma hit och gifta sig, och få läkarkostnader betalade av staten, läkarkostnader som kommer vara flera hundra tusen då h*n har stora fysiska problem, utan att någon agerar. Men då har man lärt sig något nytt om sitt hemland!
    För det första så fungerar det inte så, min vän har gift sig med en man från ett land liknande det du beskriver.
    De bor inte i sverige(fast min vän har kvar sin lägenhet där hon är inskriven och hon åker hem regelbundet) och har visserligen inga planer på att komma hit och utnyttja systemet heller.
    Fast varje gång de vill komma hit på semester och besöka familj och vänner måste mannen söka visum för varje enskild resa och får inte ens åka hit på "öppen biljett" utan fast hemresedatum. Trots att han är gift med en svensk.
    Och han har ingen rätt till någon sjukvård heller. 
    Man "får" inte svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd bara sådär.

För det andra så förstår jag inte om du tycker så mycket om din vän och ser dennes kvaliteer, varför är det då så svårt att tro att någon annan ser samma kvaliteer? Har du så svårt att tro att man kna förälska sig i din vän? 
  • Smilla75

är de gifta så beviljas uppehållstillstånd närmast uteslutande, ska finnas en stark anledning att misstänka sken. Sjukvårdsbehov räcker inte. Är en person dessutom seriös (din vän) är sken omöjligt att bevisa. Migrationsverket har bevisbördan att det är sken om parterna är gifta. Du kan absolut ge in ett tips, kanske leder det till muntlig utredning, men usikterna för avslag är små.

• George 1

Nu förstår jag !!
    Alltid undrat varför alla invandrare har dragit ut sina tänder.
    Vi i Sverige vet att alla kan få hål i tänderna och det kostar oss Svenskar mkt extra skattepengar, för att
    invandrare skall få hålen lagade.
    Hur jävla dum får en Svensk person bli, anmäla för att dom skall få gratis sjukvård ??????    

Svar på tråden Tipsa anonymt till migrationsverket?