Anonym skrev 2012-07-31 21:20:52 följande:
Eftersom h*n tydligt har andra tankar med giftermålet än kärlek, så kommer det leda till att min vän står ensam och sårad kvar.
Visste inte att man kunde komma hit och gifta sig, och få läkarkostnader betalade av staten, läkarkostnader som kommer vara flera hundra tusen då h*n har stora fysiska problem, utan att någon agerar. Men då har man lärt sig något nytt om sitt hemland!
För det första så fungerar det inte så, min vän har gift sig med en man från ett land liknande det du beskriver.
De bor inte i sverige(fast min vän har kvar sin lägenhet där hon är inskriven och hon åker hem regelbundet) och har visserligen inga planer på att komma hit och utnyttja systemet heller.
Fast varje gång de vill komma hit på semester och besöka familj och vänner måste mannen söka visum för varje enskild resa och får inte ens åka hit på "öppen biljett" utan fast hemresedatum. Trots att han är gift med en svensk.
Och han har ingen rätt till någon sjukvård heller.
Man "får" inte svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd bara sådär.
För det andra så förstår jag inte om du tycker så mycket om din vän och ser dennes kvaliteer, varför är det då så svårt att tro att någon annan ser samma kvaliteer? Har du så svårt att tro att man kna förälska sig i din vän?