Röda kvisslor/plitor på rumpan, går aldrig bort!
Jag har sedan länge, svårt att uppskatta någon tid men under fler år iaf, haft små röda prickar (plitor, kvisslor eller vad man nu ska kalla dem) bak på rumpan. Ibland har det varit färre, ibland fler. Jag har smörjt med olika mjukgörande krämer och kortisonsalvor, bytit tvättmedel, bytit tvål, skrubbat, låtit bli att smörja, OSV!!
Med andra ord, jag har testat det mesta och nu är jag trött på att ha dessa fula och smått svidande prickar! Det gör det inte bättre att det är badsäsong heller..
Jag har googlat, läst så mycket jag kunnat.. Det verkar som det är fler som beskriver likande problem. Vissa har testat kurer mot acne så som "Basiron" och "Stioxyl" och upplevt att det fungerat men att det även kommit tillbaka efter en visst tid då man inte får smörja med dessa krämer hur länge som helst.
Jag försöker nu bli gravid och undrar om det är någon fara för mig att ta en utav dessa kurer? Jag ska tydligen rådfråga läkare men försöker här att fråga dig/er. Tänker att ni borde ha koll på om detta är något som ni känner igen kan påverka det eventuella fostret. Jag har varit in på apoteket och läst bipacksedeln och där står det så här om användningen av dessa läkemedel gällande graviditet:
Graviditet och amning
Det finns endast begränsad erfarenhet av säkerheten av Stioxyl hos gravida kvinnor.
Tala om för din läkare eller apotekspersonal om du är gravid eller planerar att bli gravid.
Om du blir gravid under behandlingen med Stioxyl, berätta det för din läkare.
Det är okänt om innehållsämnena i Stioxyl kan utsöndras i bröstmjölk. Om du ammar, prata med din läkare eller apotekspersonal före användning av Stioxyl.
Använd inte Stioxyl på brösten om du ammar.
Graviditet och amning
Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
Inga fosterskadande effekter har påvisats. Det är okänt om Basiron AC och Basiron AC Wash går över i modersmjölk. Gelen ska inte användas på bröstområdet, så att barnet av misstag blir utsatt för läkemedlet.
TACKSAM FÖR SVAR!!