• Janniiike

Min 8 månaders vägrar ligga ner när det är dax att sova.

Min dotter är 8 månader och extremt pigg och energisk. Hela dagarna är det full fräs på henne och att sitta i famnen och mysa är inget alternativ enligt henne. De ska bara krypas, busas, skrikas, gnällas, skrattas och utforskas hela tiden. O nu till min fråga: Hon vägrar ligga ner när det är dax att sova. Både på dagen i vagnen och på kvällen i sin spjälsäng. Hon gör verkligen allt för att inte somna även om hon är jätte trött. Kryper runt, ställer sig upp, leker, skriker och snurrar runt. Och när hon gör de trillar hon ofta in i spjälorna och slår sig så hon blir ledsen. Vad kan jag göra för att få henne att lugna ner sig? Vilken "metod" hade funkat bäst på en jätte pigg bebis? Kan tillägga att ända sedan hon var 5 dagar gammal har hon somnat själv i sin säng som står ända intill min säng. Jag har alltid legat bredvid i min säng ända tills hon somnat och gör fortfarande. Hon har alltid somnat på rygg och verkar inte hellre vilja sova på mage. När hon är uppe i varv hjälper de varken att tex sjunga för henne eller killa henne på huvud/rygg m.m. Och lägger jag henne ner när hon reser sig Eller stoppar henne i farten blir hon jätte arg och skriker och kämpar sig upp igen. Jag har även alltid haft samma rutiner precis innan läggdax. Tvätta av sig, byta blöja, på med pyjamas, amma och säger samma meningar varje dag innan jag lägger ner henne i sin säng. Hon brukar bli trött vid 19 tiden, Och när hon sedan somnat vaknar hon alltid vid 22-23 tiden och vill amma igen. Lika så vid 02 tiden. Sen vaknar hon jätte pigg vid 5-6 tiden för att vilja gå upp då. På dagen sover hon 2-3 ggr i ca 30-60 minuter. Och det kvittar om hon sovit lite eller mkt, hon vägrar ändå somna och vaknar 2-3 ggr per natt sedan tidigt på morgonen. Kom gärna med tips! :D

• Svar på tråden Min 8 månaders vägrar ligga ner när det är dax att sova.
  • Liten1108

Har det inte med denna utvecklingsfasen nu att göra då? Min dotter är en kopia skulle kunna varit jag som skrivit. Hon är nu lite mer än 9 mån och det har börjat lugnat ner sig nu om det är någon tröst. Men då runt 8 mån vaknade hon mellan 4-5 på morgonen.. Jättekul och det var ju ingen sömn direkt på dagen. Gick inte att lägga henne i sängen utan vi fick vagga henne i famnen så hon somnade på kvällen för hon var jättetrött skulle säga nästan övertrött. Det behöver vi inte nu men hon reser sig upp många ggr men när jag lagt henne ner ett par ggr somnar hon. Äter inte på natten har typ 7 nappar i sängen för hon byter napp ofta. Ungefär som att den blir för varm:) sen får hon ju tänder också.. Hoppas det lugnar sig!

• Janniiike

Ja jag brukar inte lägga henne fören hon blir gnällig, gnider sig i ögonen och visar att hon e trött. Ofta hoppar hon över sista tuppluren mitt på dagen och då har hon varit vaken sedan hon sov vid 11-12 tiden. Eftersom vi går upp kl 6 sover hon ca 30-60 minuter vid 8. Sen 30 min vid 11. Sen vissa dagar 30-45 min vid 3 tiden. Har testat hålla henne vaken på kvällen men oftast vill hon ändå inte ligga ner vid läggdax. Hade velat få tips om vad andra tror hade passat en bebis som henne när de gäller olika metoder, då de känns som jag inte kan fortsätta ligga bredvid henne varje kväll tills hon somnat. Kanske
    Nån annan som haft samma problem men löst de på nått bra sätt?

• Janniiike

Liten 1108 - ja man kan ju hoppas det är något i utvecklingen som stör sömnen. De dumma e att min dotter vägrar somna i famnen. Kan försöka vagga henne men då spjärnar hon och böjer sig bakåt och ska absolut inte ligga kvar.
    Vi måste alltid ha vagnen med oss överallt för hon kan absolut inte ligga o somna i famnen när vi e någonstans. Haha. Man saknar närheten lite sen hon va någon månad och nästan bodde bara i min famn. :D

• Natulcien
    Janniiike skrev 2012-07-31 21:08:57 följande:
    Ja jag brukar inte lägga henne fören hon blir gnällig, gnider sig i ögonen och visar att hon e trött. Ofta hoppar hon över sista tuppluren mitt på dagen och då har hon varit vaken sedan hon sov vid 11-12 tiden. Eftersom vi går upp kl 6 sover hon ca 30-60 minuter vid 8. Sen 30 min vid 11. Sen vissa dagar 30-45 min vid 3 tiden. Har testat hålla henne vaken på kvällen men oftast vill hon ändå inte ligga ner vid läggdax. Hade velat få tips om vad andra tror hade passat en bebis som henne när de gäller olika metoder, då de känns som jag inte kan fortsätta ligga bredvid henne varje kväll tills hon somnat. Kanske
    Nån annan som haft samma problem men löst de på nått bra sätt?
    Men hon är ju bara 8 månader..? Vi låg bredvid vår son tills han somnade tills han själv visade att han kunde somna själv, d.v.s. han var redo för det. Då var han 1 år. Så länge barnet mår bäst av att ha en förälder hos sig vid insomnandet så bör det få ha det. Kanske ni kan söva henne i er säng så att ni kan ligga brevid och hålla om henne?
  • Liten1108

Förstår vad du menar:) min är likadan precis. Hon somnar aldrig i famnen bara så där:) visst spjärnade hon emot men vi fick vagga henne ändå och då slappnade hon av och somnade och sov sen hela natten så visst var hon trött. Har nästan aldrig gått att lägga henne bredvid oss och hon somnar där. Sover bäst i sin säng. I vagnen protesterade hon men det var bara att gå hon somnade snabbt.

• Janniiike

Natulcien - Har försökt somna henne i vår säng men även då ska hon bara upp o klättra. Ibland när hon är jätte trött somnar hon vid bröstet men det händer kanske 1 gång i månaden.

Och ja är det så att hon behöver att jag ligger bredvid för att känna sig trygg gör jag såklart de. Men det hade vatt skönt om de fanns nått sätt att vänja henne så man sen kan lägga henne och gå ut ur sovrummet innan hon somnat utan att hon ska behövs somna ledsen. Vet såklart inte men Tror i alla fall att det är bra att vänja bebisar vid rutiner och annat lite lagom innan dom får för mkt egen vilja. Speciellt om bebisen är väldigt viljestark redan som liten.

Därför skulle jag vilja veta om någon testat nån 5 minuters metod på energiska bebisar och hur det har funkat? Vill inte testa någon metod som kanske bara förstör tryggheten hon känner för sin säng.

• Natulcien
    Janniiike skrev 2012-07-31 22:10:25 följande:
    Natulcien - Har försökt somna henne i vår säng men även då ska hon bara upp o klättra. Ibland när hon är jätte trött somnar hon vid bröstet men det händer kanske 1 gång i månaden.

Och ja är det så att hon behöver att jag ligger bredvid för att känna sig trygg gör jag såklart de. Men det hade vatt skönt om de fanns nått sätt att vänja henne så man sen kan lägga henne och gå ut ur sovrummet innan hon somnat utan att hon ska behövs somna ledsen. Vet såklart inte men Tror i alla fall att det är bra att vänja bebisar vid rutiner och annat lite lagom innan dom får för mkt egen vilja. Speciellt om bebisen är väldigt viljestark redan som liten.

Därför skulle jag vilja veta om någon testat nån 5 minuters metod på energiska bebisar och hur det har funkat? Vill inte testa någon metod som kanske bara förstör tryggheten hon känner för sin säng.
    Fast 5-minutersmetoden är ju en metod som kan förstöra bebisens trygghet. Den går ut på att bebisen ska skrika sig till sömns.

Vid 8 månader är det dessutom en jobbig separationsfas, så att utföra några metoder då är ju inte den bästa tiden eftersom bebisen då oftast behöver extra mycket närhet och trygghet.

• Janniiike

Liten1108 - skönt att de finns andra i samma sits. Många har lite svårt att förstå hur det är med vilda bebisar när dom kanske har väldigt lugn bebbe själv.
    Det svåra e ju där att inget annat funkar än
    Sängen eftersom minsta möjlighet till att utforska gör att dom vägrar ligga ner och slappna av. Haha.
    Har alltid behövt vagga vagnen ganska
    Mkt för att få henne att somna, medans andra bara kan lägga bebisen i vagnen
    Som sen somnar av sig själv. Har ju mkt med personligeten att göra. Hon är ganska bestämd med allt då hon vägrar äta vanlig mat och att ligga still vid blöjbyte. Haha, inte
    Lätt när man ska byta bajsblöja och hon står som en spänd båge och försöker lägga sig på mage. Haha. Då får man torka av fort annars kan de bli kladdigt. ^^ :D

• Marren38

KATASTROF att köra 5 mm. Det är kliniskt bevisat att det skapar störningar i anknytningen och otrygghet. Visa henne istället gång på gång i handling att hon ska ligga ned. Detta görs genom att mjukt med handfast lägga henne ned när in reser sig i sängen. Var beredd att göra detta upp emot tvåhundra ggr första kvällen. Det kommer att gå lättare och lättare. Upprepa hela tiden nattinatti eller vad ni nu kör med för sleep cues. Kör INTE 5 mm.

Svar på tråden Min 8 månaders vägrar ligga ner när det är dax att sova.