Min 8 månaders vägrar ligga ner när det är dax att sova.
Min dotter är 8 månader och extremt pigg och energisk. Hela dagarna är det full fräs på henne och att sitta i famnen och mysa är inget alternativ enligt henne. De ska bara krypas, busas, skrikas, gnällas, skrattas och utforskas hela tiden. O nu till min fråga: Hon vägrar ligga ner när det är dax att sova. Både på dagen i vagnen och på kvällen i sin spjälsäng. Hon gör verkligen allt för att inte somna även om hon är jätte trött. Kryper runt, ställer sig upp, leker, skriker och snurrar runt. Och när hon gör de trillar hon ofta in i spjälorna och slår sig så hon blir ledsen. Vad kan jag göra för att få henne att lugna ner sig? Vilken "metod" hade funkat bäst på en jätte pigg bebis? Kan tillägga att ända sedan hon var 5 dagar gammal har hon somnat själv i sin säng som står ända intill min säng. Jag har alltid legat bredvid i min säng ända tills hon somnat och gör fortfarande. Hon har alltid somnat på rygg och verkar inte hellre vilja sova på mage. När hon är uppe i varv hjälper de varken att tex sjunga för henne eller killa henne på huvud/rygg m.m. Och lägger jag henne ner när hon reser sig Eller stoppar henne i farten blir hon jätte arg och skriker och kämpar sig upp igen. Jag har även alltid haft samma rutiner precis innan läggdax. Tvätta av sig, byta blöja, på med pyjamas, amma och säger samma meningar varje dag innan jag lägger ner henne i sin säng. Hon brukar bli trött vid 19 tiden, Och när hon sedan somnat vaknar hon alltid vid 22-23 tiden och vill amma igen. Lika så vid 02 tiden. Sen vaknar hon jätte pigg vid 5-6 tiden för att vilja gå upp då. På dagen sover hon 2-3 ggr i ca 30-60 minuter. Och det kvittar om hon sovit lite eller mkt, hon vägrar ändå somna och vaknar 2-3 ggr per natt sedan tidigt på morgonen. Kom gärna med tips! :D