• Anonym (TS)

Äta gammal medicin?

Jag var med barn för 6 år sedan Då var jag väldigt illamående. Fick Lergigan comp och Primperan. Nu har jag blivit gravid igen och får ingen läkartid förrän nästa vecka. Jag har gammal medicin kvar i lådorna. Kan jag äta dem om det krisar tills jag fått nya utskrivna av läkaren? Vad kan egentligen hända? Ett läkemedel lär ju inte bli giftigt av att ligga, då är det väl troligare att det helt enkelt inte är verksamt längre?

• Svar på tråden Äta gammal medicin?
  • Silverflingan

Ska tillägga att jag vid senaste graviditeten hade järntabletter som gått ut för 2 år sedan och hon sa att det var helt ok att äta. 

• Anonym (TS)

Det är till en läkare på MVC som jag ska till, men tanten jag talade med ville inte ens svara på mina frågor. Hon ville inte svara på frågan utan tyckte mer  att "kräks du inte nu så ska du inte äta mediciner", men jag är ju orolig för att jag SKA börja må illa - det är ju en hel vecka kvar till mötet!

• Anonym (TS)
    Silverflingan skrev 2012-07-31 21:09:13 följande:
    Jobbigt. Vissa på MVC är så tyvärr, de har nog aldrig mått dåligt under en graviditet...
    Nej, jag fick en viss känsla av att hon var av den gamla skolan. Jag kunde gott lida lite för det är ingen dans på rosor att vara gravid. :-/

Men tack för stödet! Då petar jag i mig en tablett när det börjar köra ihop sig. 
  • Sorbus

Hållbarhetstiden för läkemedel sätts utgående efter de stabilitetsdata man har för produkten. Det som kan hända vid längre förvaring är dels att de aktiva substanserna bryts ner så att koncentrationen inte längre är lika hög, dvs inte lika verksamt. Det i sig skulle inte innebär någon större risk i ditt fall eftersom du inte behöver en viss dos av någon livsavgörande orsak.

Men när substanser i läkemedlet bryts ner kan det bildas andra, oönskade ämnen, och i vissa av dessa nedbrytningsprodukter kan vara skadliga. Tar man ett läkemedel som just passerat utgångsdatum så är det ingen risk för man har goda marginaler när man sätter hållbarhetstid, men har det gått lång tid efter är det inte alls säkert att det är bra.

Hur läkemedlen du har påverkas över tid har jag ingen aning om, men om det var sex år sedan du fick dem så låter det som det vara länge sedan de passerade hållbarhetsdatum. Så jag hade inte tagit dem.

• Fia 28

Ett år gamla tabletter är väl en sak, men 6 år låter lite väl för att riskera något speciellt då du är gravid! Jag hade inte tagit dem.
    Jag förstår att MVC inte ville svara, för då hade hon ju varit ansvarig om något hänt!

Svar på tråden Äta gammal medicin?