• Modigh

somna själv?

Min son är 3,5 månad, och väldigt tidigt började han sova för natten (somnar runt 21 och vaknar vid ca 5 för första matningen).När det är dags att sova för natten så lägger vi honom i sin säng, och även om han inte somnar på en gång så kanske han ligger å pratar lite och tittar på mobilen, sen somnar han alltid själv utan gråt eller gnäll. Men det är sällan han somnar själv under dagen. När han blir trött så blir han ofta gnällig och skrikig, ibland helt hysterisk. Det har hänt någon enstaka gång att han somnat av sig själv när han legat i babygymet eller babysittern, men annars måste han alltid vaggas till sömns i famnen.
    Varför somnar han ALLTID helt själv utan gnäll inför natten men ALDRIG på dagen? Finns det något man kan göra? Vill inte att han ska ligga och skrika tills han tuppar av bara för att han ska lära sig somna själv på dagen... :/ Någon som har tips eller idéer? Eller vet varför det är såhär?

• Svar på tråden somna själv?
  • Natulcien

Men du kan väl inte kräva av en liten bebis på 3,5 månader att han ska somna själv!?
    Han har många, mer eller mindre, jobbiga faser att gå igenom under sitt första levnadsår, då sömnen eventuellt kommer att ändras och störas och mer närhet behövs.

Varför ska han redan lära sig somna själv? Han är bara en liten bebis...

Vår son ammades oftast till sömns första halvåret, inför natten. På dagen var det vagnen eller ammas/sova i famnen som gällde.
    Men vi försökte aldrit "lära" eller tvinga fram att han skulle somna själv. Men när han var 1 år kunde han plötsligt det - av sig själv, för då var han redo. Han hade fått all den närhet och trygghet han behövde och var redo...

...så ge bebisen det han behöver, så kommer han att somna själv när han är redo.

• MalinEddie

Varför är det ens viktigt att han somnar själv dagtid?

• Gsson

Skriver (som vanligt) under på Natulciens svar. Det behövs liksom inte sägas något mer.

• läkarstudent

Vad är det som är problemet? Kan han inte somna alls på dagen, eller hur menar du?

• Janniiike

Jag vet hur de e.
    Vi fick ochså vagga vår dotter till sömns alltid. Tror inte de finns så mkt att göra när dom är så små. Kanske gå en runda istället för att vagga så han inte vänjer sig vid samma rörelse alltid.
    Min dotter har inte en ända gång somnat av sig själv i varken babysittern/ gymmet eller tex soffan/vår säng. Utan de krävdes gungande och vaggande hela tiden. Och behövs fortfarande när hon e 8 månader. Jag hade alltid henne sovandes på mig efter jag vaggat henne i famnen, sen la jag henne ifrån mig i vagnen på dagen. Det var ända möjligheten för att få henne o sova. :D men sängen låg hon själv i och somnade. Tog dock upp till 2-3 h ibland innan hon slumrat helt. Skrek inte alls men låg och rörde sig och tittade länge innan hon somna. Nu vill hon inte ens somna där. Haha

• Modigh

Nej nej va absolut inte så ja menade, att ja kräver att han ska somna själv! Formulerade mig helt fel ser ja nu! Undrar mest hur det kommer sig att han somnar så lätt själv på kvällen men inte på dagen. Hör så mycket från andra om att deras barn somnar helt bara sådär under dagarna, och sen från äldre som säger "gör si" "gör så" så han somnar själv typ.. Tror att jag övertänkte alltihop medan ja skrev inlägget..
    Jag är iaf väldigt glad att han somnar själv på kvällen, och redan har kvällsrutiner! Undrade nog mest om man kunde göra något på dagarna, så han slapp vara så ledsen när han bara är trött.. (Jag vet inte om ja bara fumlar nu också, mina ögon går snart i kors av trötthet)
    Men jag kräver absolut inte att han ska somna själv! De va inte så jag menade! Sorry om allt blev fel!

• Grrretchen

Han är nog tröttare på kvällen än på dagen. Mer lugn och ro då också kanske. Grattis till en bebis som sover bra på natten förresten! De flesta bebisar får nog hjälp med att somna på olika sätt. Fortsätt att vagga om det funkar för honom, han är ju så liten än. Metoder skapar bara onödigt jobb och huvudbry för allt kommer att ändras hela tiden ändå, go with the flow är mitt råd :)

• Angelica8912

Oj jag tror knappast att de är många som har barn i den åldern som somnar själv.

Förövrigt så är väl barnet trött på kvällen, efter alla intryck under dagen. Under dagen tar barnet in intrycken och då har svårare att komma till ro. Så kan det ju vara..

Det är iallafall inget konstigt alls.

• Natulcien
    Modigh skrev 2012-07-31 22:43:06 följande:
    Nej nej va absolut inte så ja menade, att ja kräver att han ska somna själv! Formulerade mig helt fel ser ja nu! Undrar mest hur det kommer sig att han somnar så lätt själv på kvällen men inte på dagen. Hör så mycket från andra om att deras barn somnar helt bara sådär under dagarna, och sen från äldre som säger "gör si" "gör så" så han somnar själv typ.. Tror att jag övertänkte alltihop medan ja skrev inlägget..
    Jag är iaf väldigt glad att han somnar själv på kvällen, och redan har kvällsrutiner! Undrade nog mest om man kunde göra något på dagarna, så han slapp vara så ledsen när han bara är trött.. (Jag vet inte om ja bara fumlar nu också, mina ögon går snart i kors av trötthet)
    Men jag kräver absolut inte att han ska somna själv! De va inte så jag menade! Sorry om allt blev fel!
    Vår son var också mer svårsövd på dagen även om han behövde hjälp att somna även på kvällen. Men det är väl lite mer intryck på dagen, kanske? Konstigt eller ovanligt är det, i alla fall, inte. Så ta det lugnt och sluta lyssna på "alla" de som har lättsomnade barn. Han kommer att somna själv tids nog.

• RosaBabyfilt

Min dotter brukade upp till 1 års ålder variera sova själv med vagga till sömns, och variera somna enkelt eller somna oroligt. Det är vanligt för bebisar. Tror att min dotter var 13 månader när vi kunde lägga henne i sängen och bara lämna rummet och så somnade hon själv helt utan skrik. Det var hon själv som valde det då och inte vi som tvingade henne att lära sig det, för satt vi och vaggade henne blev hon arg men somna själv tyckte hon om då. Så pressa inte din lilla för hårt med det där :)

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Modigh

Vill absolut inte pressa honom till nåt. Det var som sagt inte alls min mening. Men jag har, som ja sa ovan, hört från alla andra där deras små somnar själva hela tiden under dagarna, å sen hört från äldre och andra hur man ska göra, så trodde ju då det är "normalt" så att säga att somna själv. Så därför undrade jag varför min son hade så lätt att somna själv på kvällen men vägrar på dagen :P
    Finns inget mysigare än när han somnar i famnen, men känns så tråkigt att han ska vara ledsen innan. Inte för min skull, utan för hans. Så därför undrade ja (vilket jag nu vet är normalt) varför de va så.
    Men som sagt, jag är jätte glad för dom kvällsrutiner han har, och att han faktiskt klarar att lägga sig och somna helt själv trots att han är så liten! Han är mitt allt och jag älskar honom över allt annat i världen, vare sig han somnar själv på dagen eller vaggas till sömns i famnen ;)

• IsaIda

Jag hade precis samma problem med min dotter, hon har jätte bra kvälls/natt rutiner å somnar samma tid varje kväll å sover nästan hela nätterna igenom men dagarna va hon omöjlig att somna. Till slut märkte jag att MINSTA lilla tecken på trötther (gäspning, gnugg i ögonen, tom blick osv) då gick ja in i sovrummet där de va släckt å tyst, la henne i famnen med en snuttefilt som hon alltid fick när de va sovdags plus napp, gungade henne i mitt knä medans jag vyschade lite tyst....å de funkar fortfarande, lite gnäll någon minut ibland men inget mer än så.

• TrasanApan

Hej!
    Nu har det gått en tid sedan du skrev ditt inlägg så ni kanske har hittat sätt som fungerar för att få ert barn att somna på dagarna. Mitt personliga tips är att försöka söva barnet där det är tyst och lugnt och framförallt - låt det inte gå så lång tid mellan insomningarna. Då blir barnet övertrött!

Här finns massor av bra tips och idéer om sömn: se.babycenter.com/baby/sleep/.

Lycka till!

• Modigh

Nja, de e lite som vanligt faktiskt. Fast nu har han börjat med att vara vaken så länge han bara kan istället. Vi vet att han är trött. Han gäspar å gnuggar sig i ögonen och är små gnällig, inget passar. Och när vi försöker söva honom så protesterar han bara istället. Han totalvägrar att sova. Knäppa barn :) Sen efter några försök till att söva utan att lyckas så tvärdeckar han istället. :) Gissar på att han nu är i ett utvecklings språng också :)

Svar på tråden somna själv?