Anonym (Anna) skrev 2012-08-01 10:02:58 följande:
När jag gick i sär från mitt ex så fick jag under min umgängestid flytta runt till vänner, och ta med vårat gemensamma barn. och enligt påläsning efteråt så har den som ska ha barnen förtur till det gemensamma hemmet då man ska främja deras känslor. och det är extra viktigt att vara försiktig under tiden man går isär innan man hittar bostad osv...
Naturligtvis ska barnens bästa gå först! Att de har trygghet och en fast punkt tills boendet är ordnat är naturligtvis en bit man bör prioritera. En tid går det ju att göra så att den som har barnen bor i det gemensamma och den andra flyttar ut under den tiden. När det är den Andres tur att ha umgänge med barnen så byter föräldrarna. Då får barnen sin fasta punkt och föräldrarna får flytta på sig istället (antar det var så du menade också). Det är dock inget jag rekomenderar i längden - om man inte är väääldigt bra vänner... Det KOMMER att bli problem, med ekonomi, hur huset skall skötas när respektive förälder är med, hur man skall lösa att introducera ny partner... Mitt råd är att skaffa någonstans att bo så fort som möjligt. Se till att vara överens om umgänge och underhåll. Skriv gärna ner. Men bra om man kan vara flexibel och "kolla av" om umgänge skall ändras efter en tid :) Barnen skall vara skrivna hos dig, men skall de vara hos den andre föräldern något? Då tycker jag det är bra att se till att båda har bas WHO en täckta med sängar, kläder mm.. Försöka att komma överens kan vara svårt, men ger sååå mkt i längden! Svälja sina känslor när barnen är i närheten, inte bråka i deras närhet utan andas och ta det senare. Att aldrig aldrig prata illa om den andre föräldern i barnens närvaro.. Mkt mkt mer men vad jag kom på nu ;)