• Anonym

Vad tänka på vid separation med barn? Det praktiska.

Är det nåt speciellt man behöver ordna med, skriva på eller sådär när man separerar och har barn? Barnen ska stå skrivna hos mig, sköts det automatiskt när jag gör flyttanmälan för mig och barnen eller hur fixar vi med det?

• Svar på tråden Vad tänka på vid separation med barn? Det praktiska.
  • Anonym (Anna)

Den som har barnen ska få bo kvar i hus/lägenhet under umgänge, dela allt lika, fast du behöver ju alla barnens saker, men lämna en hel del till exet så han inte står helt utan...

TÄNK PÅ ATT HÅLLA BARNEN BORTA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT OCH PRATA INTE ONT OM DEN ANDRE!!!!!

• Brumma
    Anonym (Anna) skrev 2012-08-01 08:46:44 följande:
    Den som har barnen ska få bo kvar i hus/lägenhet under umgänge, dela allt lika, fast du behöver ju alla barnens saker, men lämna en hel del till exet så han inte står helt utan... TÄNK PÅ ATT HÅLLA BARNEN BORTA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT OCH PRATA INTE ONT OM DEN ANDRE!!!!!

Hängde inte med på vad du menar? Med att den som har barnen ska få bo kvar i hus/lght under ungänge.. Menar du att boendeföräldern alltid ska bo kvar i det gamla gemensamma huset? Och att umgänge ska ske där? Varför? Eller missuppfattar jag dig? Var man bor kommer förhoppningsvis föräldrarna överens om själv, det är ingen självklarhet att ngn alls bor kvar i det gemensamma. Hur umgänget går till beror ju på vilken ålder barnen är. Har umgängesföräldern bra kontakt med barnen finns väl Ibgen anledning att umgänget skall ske hos boendeföräldern? Nej, jag måste nog ha missuppfattat ;)
  • Anonym (Anna)
    Brumma skrev 2012-08-01 09:44:47 följande:

Hängde inte med på vad du menar? Med att den som har barnen ska få bo kvar i hus/lght under ungänge.. Menar du att boendeföräldern alltid ska bo kvar i det gamla gemensamma huset? Och att umgänge ska ske där? Varför? Eller missuppfattar jag dig? Var man bor kommer förhoppningsvis föräldrarna överens om själv, det är ingen självklarhet att ngn alls bor kvar i det gemensamma. Hur umgänget går till beror ju på vilken ålder barnen är. Har umgängesföräldern bra kontakt med barnen finns väl Ibgen anledning att umgänget skall ske hos boendeföräldern? Nej, jag måste nog ha missuppfattat ;)
    När jag gick i sär från mitt ex så fick jag under min umgängestid flytta runt till vänner, och ta med vårat gemensamma barn. och enligt påläsning efteråt så har den som ska ha barnen förtur till det gemensamma hemmet då man ska främja deras känslor.

och det är extra viktigt att vara försiktig under tiden man går isär innan man hittar bostad osv...
  • Brumma
    Anonym (Anna) skrev 2012-08-01 10:02:58 följande:
    När jag gick i sär från mitt ex så fick jag under min umgängestid flytta runt till vänner, och ta med vårat gemensamma barn. och enligt påläsning efteråt så har den som ska ha barnen förtur till det gemensamma hemmet då man ska främja deras känslor. och det är extra viktigt att vara försiktig under tiden man går isär innan man hittar bostad osv...

Naturligtvis ska barnens bästa gå först! Att de har trygghet och en fast punkt tills boendet är ordnat är naturligtvis en bit man bör prioritera. En tid går det ju att göra så att den som har barnen bor i det gemensamma och den andra flyttar ut under den tiden. När det är den Andres tur att ha umgänge med barnen så byter föräldrarna. Då får barnen sin fasta punkt och föräldrarna får flytta på sig istället (antar det var så du menade också). Det är dock inget jag rekomenderar i längden - om man inte är väääldigt bra vänner... Det KOMMER att bli problem, med ekonomi, hur huset skall skötas när respektive förälder är med, hur man skall lösa att introducera ny partner... Mitt råd är att skaffa någonstans att bo så fort som möjligt. Se till att vara överens om umgänge och underhåll. Skriv gärna ner. Men bra om man kan vara flexibel och "kolla av" om umgänge skall ändras efter en tid :) Barnen skall vara skrivna hos dig, men skall de vara hos den andre föräldern något? Då tycker jag det är bra att se till att båda har bas WHO en täckta med sängar, kläder mm.. Försöka att komma överens kan vara svårt, men ger sååå mkt i längden! Svälja sina känslor när barnen är i närheten, inte bråka i deras närhet utan andas och ta det senare. Att aldrig aldrig prata illa om den andre föräldern i barnens närvaro.. Mkt mkt mer men vad jag kom på nu ;)
  • Anonym (Anna)

Menade förstås inte att man alltid ska ha så utan till man löst det med andra boenden...

• Anonym (Råd)

ett umgångesavtal undertäcknat av socialkontoret på eran ort.
    det är det viktigaste...

• Brumma
    Anonym (Råd) skrev 2012-08-01 18:06:25 följande:
    ett umgångesavtal undertäcknat av socialkontoret på eran ort. det är det viktigaste...

OM föräldrarna kommer överens så finns väl inget behov att blanda in socialkontoret? Man behöver ju inte förutsätta att det blir problem ;)
  • Anonym

Alltså vi kommer överens, vi är inte ovänner på något vis vi har bara vuxit ifrån varandra. Vi vet precis hur vi ska ha vårdnaden, hur vi ska göra med allt och vart vi ska bo. Jag syftade mer på om det var nåt speciellt man skulle ordna med annars, papper eller så? Men det antar jag att det inte är då :)

Svar på tråden Vad tänka på vid separation med barn? Det praktiska.