• Anonym (tankar)

Från hus till hyresrätt?

Sitter och funderar över om det är värt att ha ett hus. Vi har ett hus från 70-talet, i två års tid har vi sparat och investerat drygt 200 000kr, och bara kommit halvvägs (takbyte, kök, kamin samt små renovering). Fortfarande återstår det två badrum, fönster på bottenvåning samt lite små renoveringar som hallgolv etc. så det lär bli minst lika mycket till i omkostnader innan vi är någorlunda klara. Huset kostar oss ca 12000kr/mån samt sparande får renoveringar på drygt 10 000kr/mån. Pengarna är en sak, men tiden är det som oroar mig. Nästan varje helg är det något som ska inhandlas/renoveras eller underhållas och hela semestrarna går åt jobb. Börjar funderar på om det är värt det? Barnen växer i ilfart och all vår tid och ekonomi läggs på ett hus vi knappt är i under veckan, mer än äter och sover där.
    Börjar gå i tankarna på att ta ett steg tillbaka och bosätta oss i en hyresrätt istället, en på markplan med altan och en hyra på drygt 7000-10 000kr mån. Då skulle vi ha mer än 10 000kr över varje månad som vi kunnat spara och använda för upplevelser och resor under åren med småbarn. All tid vi skulle få över då vi inte längre behöver avsätta den på renoveringar. Är villalivet verkligen värt det? Måste ju ändå finnas fler än vi som har dessa tankar?

• Svar på tråden Från hus till hyresrätt?
  • BAKOFRAM

Om du tycker att det är värt det,kan bara du svara på

• Anonym (tankar)
    BAKOFRAM skrev 2012-07-31 23:32:45 följande:
    Om du tycker att det är värt det,kan bara du svara på
    Jo det är sant.. men hur känner andra husägare?
  • pingvin
    Anonym (tankar) skrev 2012-07-31 23:35:15 följande:
    Jo det är sant.. men hur känner andra husägare?
    Är i liknandde sits, men känner att slutet av renoveringsfasen närmar sig. Iofs tycker jag det är ganksa kul att snickra och mura, men det tar absolut tid.
  • Nyfiken gul

bor i villa som är byggd 1948  och det jag kan säga är att allt är ju relativt förstås,  visst finns det renoveringsbehov och vi har just byggt ett helt nytt kök , men om huset är i okej skick så behöver man faktiskt inte totalrenovera det från golv till tak på en och samma gång.  Det finns faktiskt ingen anledning. 

Vi har tagit en sak varje år i det här huset för vi lägger hellre energin på att BO i huset än att ständigt jaga nya fräscha saker som vi ändå inte har tid att njuta av.

och vi har också valt standardlösningar istället för att fördjupa oss i personligt specialritad  renovering som kostar oändligt så mycket mer tid och pengar.  

Nu njuter vi av ett stort fint och nytt kök  och det tänker jag göra resten av året... nästa år blir det vardagsrummet som ska få sitt golv slipat och lackat och det ska tapetseras. Men det är nästa års projekt så det tänker jag inte ens fundera på förrän om ett år...  gott om tid att njuta och lägga pengar på annat under tiden.

jag tror kanske inte att det är själva villan som är problemet utan kanske hur ni har tänkt er kring renovering. Måste ni renovera precis allt på samma gång? Har ni tänkt att bo där resten av livet så har ni gott om tid på er att fixa till huset.  Akuta saker ska självklart åtgärdas om ni nu har vattenskador eller mögliga balkar - men att avsätta fem veckors semester på att leta rätt sorts kakel till ett badrum som ändå fungerar känns lite felprioriterat....

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Salsan

Vi köpte hus när vårt första barn var drygt ett år. Vi hade bilden av att när man har familj ska man bo i hus. Vi trivdes inte alls. Det blev bara massa stress och bråk om allt som behövde göras hela tiden. Efter nästan 3 år sålde vi huset och flyttade till hyresrätt. Nu bor vi i en nybyggd lägenhet med uteplats och kunde inte ha de bättre. Vi slipper all renovering och har en liten gräsplätt på 10 kvm och en altan som vi kan gå ut på. Och vi har massor av tid över till annat.

• Anonym (Flytta!)

Det är inte alls värt det! Tror många har hus för att man ska och för att det är så man gör när man skaffar familj. För att passa in i det sociala Svensson livet. Jag är frisör och hör hur alla husägare gnäller och sliter med sina hus. Dom jobbar mycket för att få pengar för att sen jobba på huset när dom kommer hem. I stället för att ha ett rikt liv med mer tid med varann och mer pengar att roa sig för tillsammans. Tror att många bränner ut sig och sin familj pga av hus och alla måsten och i slutändan blir man olycklig. Själv har jag två barn och har bott i radhus, men bor nu i lägenhet vilket är sååå skönt! Jag och min kille funderade på att bygga hus men insåg att ingen av oss vill ha huset som hobby utan vi vill hellre ha pengar och tid över så vi kan vars tillsammans och slippa alla måsten! Barnen trivs super bra i lägenheten och tyckte det var super spännande att flytta hit. Vi har en fin Innegård där barnen kan leka och vi kan grilla. Kanon! Mer än så behövs inte! Flytta och få tid för varann!!!

• Cloudyberry

Eller så köper man om man vill ha mer tid med familjen ett riktigt hus på en gång och inte ett ruckel.

• Anonym

Vi resonerar som nyfiken gul.

Vi har tagit ett rum i taget om det inte varit akut, och det får liksom inte komma i vägen för det övriga livet. Planen är ju att allt ska vara omgjort den dag vi trillar av pinn, men dit är det ju långt.

Underhåll är ju en helt annan sak, det tar tid, och måste få ta tid, vill man inte hålla på med det så är det nog en flytt som gäller tyvärr. 

• Anonym

vi har ett hus vi bara bor i . 

Vi målade om huset i en annan färg när vi flyttade in för tio år sedan. Köket kanske är en smula tråkigt men välplanerat och funktionellt, vi har satt in helt nya vitvaror för ett par år sedan.

Klipper gräs och skottar snö och rensar rabatter.

Badrummet är helkaklat, måhända det är skittråkigt i vitt så det ser ut som ett badhus men det får vi leva med eftersom det fortfarande ser nytt och fräscht ut trots att det vid det här laget är säkert 15 år gammalt.  Har slängt ut badkaret och istället satt in en fin duschvägg och en takmonterad dusch.

tapetserat har vi gjort vartefter barnen har vuxit och bytt rum här i huset. Parkett överallt så golven behöver vi inte göra något åt.

Borrat efter bergvärme har vi gjort och rivit ur oljepannan.

Så länge allting är helt och funktionellt så tycker i alla fall vi att man inte behöver göra något. visst skulle det vara roligt att kanske sätta in en jacuzzi , bygga en bastu, fixa carport eller bygga ut ett rum men det är inget måste för oss.   

• mteriksson

Ta mellanvägen. Köp ett fräscht br radhus. Ni får en liten tomt men slipper renovera

Svar på tråden Från hus till hyresrätt?