• CAL

Namnet Leila?

Omröstningsfrågan lyder: Vad tycker du om namnet Leila? 

Svara även på: 

1. Låter det väldigt arabiskt eller låter det som vilket annat "svenskt" namn som helst? (Det är ett arabiskt namn) 
    2. Uttalar du LEila eller LAila? (Jag har hört båda uttalen med samma stavning)
    3. Tror du det skulle fungera på en 3-åring såväl en 30-åring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namnet Leila?
  • CAL

Kanske är persiskt... Men jag har hört att det är arabiskt! 

• Klotjohan
    CAL skrev 2012-08-01 00:26:45 följande:
    Omröstningsfrågan lyder: Vad tycker du om namnet Leila? 

Svara även på: 

1. Låter det väldigt arabiskt eller låter det som vilket annat "svenskt" namn som helst? (Det är ett arabiskt namn) 
    2. Uttalar du LEila eller LAila? (Jag har hört båda uttalen med samma stavning)
    3. Tror du det skulle fungera på en 3-åring såväl en 30-åring?
    1. Leila eller Leyla låter arabiskt ja. Som i arabiskans leylat "natt" tror jag det är.
    2. Leila uttalar jag LEila som det låter. LAila är väl ett finskt namn?
    3. låter mest som ett namn på en 50-årig frisörska....  
  • Rosenöga

Uttalar LEila som det stavas. Fint namn! Skulle fungera bra och det är inte topp 100 heller.

• tara79

ett fint namn, Laila passar äldre tycker jag men Leila låter mer ungdomlig

• CeeJay

Helt ok namn.

Uttalar det naturligtvis Leila. Laila är ju ett helt annat namn. Inget av namnen är nått jag skulle döpa egna barn till och ja, Leila låter "arabiskt" i mina öron. 

• CAL

Japp, Laila är ett helt annat namn, men jag har hört LEILA uttalas som Laila uttalas (dvs med A), men jag har även hört det uttalas med e, vilket för mig är det rätta uttalet. 

Tycker ni även att Laila låter arabiskt? 
    Är Leia finare än Leila? 

Jag tycker inte om Laila och jag kopplar det till en gammal tant som röker cigaretter hela tiden och luktar dåligt. 
    Leila tycker jag låter som ett namn på ett barn..

• BinaBurner

Jag uttalar namnet som det stavas, med E. Leila är ett väldigt vackert namn tycker jag och det passar alla åldrar. Tycker att det låter internationellt, inte alls utpräglat arabiskt eller något.

• Vulpecula

Ett väldigt fint namn, mycket finare än Laila.
    1. Kanske inte lika svenskt som t ex Anna men inte oerhört arabiskt heller.
    2. LEila
    3. Absolut

• kiwifrukt
    Fungerar bra på så väl svenska som arabiska. Ett vackert namn som betyder "natt". Leila. Uttalskilnader beror mest på olika arabiska dialekter (på standard arabiska blir det layla, medan det på en del dialekter blir "leile". "E" finns inte som egen bokstav, så jag antar att det är det som gör att "e" och "a" inte alltid skiljs åt.) Skulle tro att namnet växer med barnet, precis som de flesta andra namn gör. Oavsett om det är en Sigvard eller en Anders. Glad
  • CAL
    kiwifrukt skrev 2012-08-02 10:49:08 följande:
    Fungerar bra på så väl svenska som arabiska. Ett vackert namn som betyder "natt". Leila. Uttalskilnader beror mest på olika arabiska dialekter (på standard arabiska blir det layla, medan det på en del dialekter blir "leile". "E" finns inte som egen bokstav, så jag antar att det är det som gör att "e" och "a" inte alltid skiljs åt.) Skulle tro att namnet växer med barnet, precis som de flesta andra namn gör. Oavsett om det är en Sigvard eller en Anders. Glad
    Så du tror att bara araber kommer uttala det som Laila? 

Det där att man växer med namnet tycker inte jag stämmer så bra
    Jag kan inte tänka mig namnet Sigvard på en bebis eller Novalie på en 80-åring  
  • rebeckan

Leila är finare än Leia, Leila uttalar man LEILA och det har jag själv med på listan :) tycker det låter både svenskt och arabiskt, hade nog inte tänkt på att det var ett utländskt namn..

• DenNamnbitne

Nej, det känns opersonligt och inte fint, jag gillar inte Laila heller för resten. Jo, det känns mycket arabiskt, det känns som att alla arabiska flickor heter Leila.

• kiwifrukt
    CAL skrev 2012-08-02 13:24:57 följande:

Ingen aning. Fast vad jag vet så brukar de flesta uttala namn som det ser ut att uttalas eller som man hör andra säga.

Då har vi olika åsikt. Visst har jag också svårt att föreställa mig ett barn som heter Tage/Sigvard eller en 80-årig Novali men det kommer ju hända oavsett vad jag tycker om det. Man vänjer sig och på så sätt försändras mitt sätt att se på ett namn (vilken åldersgrupp det passar på) när jag lär att känna en person med det namnet.
  • Rosenöga
    CAL skrev 2012-08-02 13:24:57 följande:

Nej, just det! Du kan inte tänka dig det, men när en bebis hetat Sigvard och Novalie är 80 så har man vänjt sig.
  • Rosenöga

Vem kunde tänka sig för några 10-tal år sedan att en bebis skulle heta Alfred, August eller Ester?

• CAL
    Rosenöga skrev 2012-08-03 11:41:01 följande:
    Vem kunde tänka sig för några 10-tal år sedan att en bebis skulle heta Alfred, August eller Ester?
    Jag iaf!  
    Jag har alltid tyckt att Alfred och Ester passar bäst till barn!  
Svar på tråden Namnet Leila?