• aupendi

Pembroke Welsh Corgi, någon?

Finns det corgiägare här?
    Kanske någon i Skåne t.o.m?

Är SÅÅÅÅ intresserad av att köpa en Pembroke :)

Är det något speciellt man ska tänka på med rasen?
    Har givetvis läst på en del själv, men kanske sådant som är mindre vanligt?

Sover de mycket?
    Hur mycket mat äter en vuxen Pembroke?
    Hur gillar de att bli tvättade?
    Är de känsliga mot något?
    Skäller de mycket?
    Har ni råkat ut för att er corgi "nafsar" i hälarna för att valla på någon?

Personligen tycker jag att de fluffiga är finast till utseendet, men då de inte får gå till avel tvekar jag lite.
    Skulle jag köpa en Pembroke så är det noga med stamtavla för mig, och jag hade gärna velat att den skulle gå till avel.

Finns det flest corgi's med lång eller kort svans? Eller är det ganska jämt fördelat? Är det fördelaktigt att välja corgivalp beroende på svans/avsaknad av den?

Tack i förväg för hjälpsamma svar! :)

• Svar på tråden Pembroke Welsh Corgi, någon?
  • villis

Hej!
    Om du vill ha en welsh corgi ska du främst av allt tänka på att det är en fruktansvärt aktiv hund, vi har en liten welsh corgi cardigan tik, och köpte henne då de beskrivs som bra familjehundar, men hon är inte alls en särskilt bra familjehund ;)

Hon är väldigt aktiv och skällig, får hon inte jobba och tänka varje dag blir hon ganska jobbig, men det är ju en väldigt aktiv ras och lite krävande, så tänk över först om du har tid med det.
     Sen är såklart alla hundar olika även om de är samma ras, en annan valp som kom ur samma kull som våran är riktigt lugn och en soffpotatis utan like.

Vår hund vallar allt i stort sett haha, hon vallar katter, hästar och människor, försökte ha henne lös när jag red men hon nafsade hästen i hasorna så det gick tyvärr inte, men det är ju bara hennes naturliga beteende :)

annars är hon en riktigt fin och mysig hund, hon är riktigt klok och vi ångrar aldrig att vi köpte henne, MEN om vi hade vetat hur mkt de krävde hade vi nog inte köpt en corgi i första hand.

Men är man en väldigt aktiv person så är dom en underbar kompis som är väldigt lättlärd, dom kan vara ganska envisa och har mkt personlighet men de tycker jag bara är kul :)

Sen finns det två raser av corgi, pembroke är utan svans medans cardigan har svans :)

• aupendi

Som jag har förstått det är det flera stora skillnader på Cardigan och Pembroke.
    Man tror att de är besläktade men jag läste/hörde att så inte alls var fallet? Fast på Svenska Welsh Corgi-klubbens hemsida så verkar de vara väldigt lika, så som de beskrivs där.

Där står dock att de är bra familjehundar, haha ;) Även att de kan nafsa och valla, samt skälla lite "i onödan" för smågrejer (alltså beroende på deras vaktinstinkter). Gör din Cardigan också det? Skäller, menar jag :)

Har den gått bra ihop med barn? Andra hundar? Övriga djur? :)

• hundpuss

Alla hundar är individer och det är svårt att veta om en framtida hund är bra med barn eller andra hundar. 

Det är en aktiv hund, ska inte bo som renodlad sällskapshund, så det beror väl helt på vad syftet med valet av ras är?  

• aupendi

Hade velat ha den till utställning och agility/freestyle, utöver sällskap :)

• aupendi

Har iofs en dröm om att jobba tillsammans med min hund på t.ex. ett ålderdomshem, för sällskap. Eller på ett sjukhus eller liknande :)

• hundpuss

Det bästa rådet jag kan ge dig är nog att besöka en större utställning där man har rasmontrar, då kan du fråga och träffa hundar. Detsamma gäller uppfödare, bra uppfödare är många gånger positiva till att man vill hälsa på för att lära sig mer och se hur hundarna är "på riktigt", ofta är det stor skillnad mot det man kan läsa sig till.
    Gå på din magkänsla och hör av dig till någon uppfödare för att hälsa på.  

Svar på tråden Pembroke Welsh Corgi, någon?