• Alicia05sMamma

Faktura med bet.vilkor 30 dagar netto

Hur funkar detta igentligen ?

Jag handlade ifrån en butik där man får faktura. På fakturan har jag betalningsvillkoret 30 dagar netto. Varan skickas 16/1 & kommer fram & kan hämtas 23/1.

Förfallodatumet för räkningen är 15/2. Stämmer verkligen det ?
    Hur kan jag 30 dagar på mig att betala räkningen när räkningen & varan kommer först 23/1 ? Då blir det ju inte 30 dagar. Tänker jag helt galet ??

Känns lite galet att de börjar räkna de 30 dagarna redan från det datum som varan skickas.

Är det så det funkar ??

• Svar på tråden Faktura med bet.vilkor 30 dagar netto
  • väntar o längtar

Det stämmer.

Säljaren kan ju inte gissa vilket datum du väljer att hämta ut varan. Den kan inte heller gissa hur lång tid fraktfirman tar på sig.
    Därför sätter man 30 dagar från leveransdatum.

• Princess Sparkle

Jag har för mig att det är 30 dagar från den dagen som man _fått_ fakturan som gäller. Oavsett vad som står. Vissa företag har ju kortare tid, men det behöver man egentligen inte bry sig om för de kan ändå inte ta ut räntekostnader och påminnelseavgift förrän efter 30 dagar. Så har jag för mig att det är i alla fall.

• Princess Sparkle

Men företaget ska räkna med skälig tid för frakt, typ en till två dagar i beräkningen.

• Alicia05sMamma

Princess sparkle: Ja jag trodde oxå det var så. Men det var nog inte rätt

• Alicia05sMamma

Grejen var att dom skickade mitt paket med bussgods det kom fram den 19/1 men sedan försvann paketet med info att det gått vidare till svenljunga. Sedan fick jag samtal igår morse om att dom hittat på paketet igen så jag kunde hämta det.

• Gustie

Det är nog ganska vanligt att betalningstiden räknas från beställning, det är det enda säkra datumet som företaget har att gå på.

• Princess Sparkle

Visst är det vanligt att företagen sätter datumet som de skickar fakturan på. Men, frågan är ju vad _lagen_ säger.

Svar på tråden Faktura med bet.vilkor 30 dagar netto