• Anonym (HJÄLP)

Dödsångest och gråter - gravid och misstänkt leverfläck.

Jag får sådan panik så jag kan inte andas. Orkar inte äta och kommer mig inte för med något alls.

I söndags upptäckte jag att en upphöjd leverfläck jag alltid haft HELT PLÖTSLIGT ser annorlunda ut. Den sitter så till att den syns tydligt, så den här förändringen måste ha skett väldigt nyligen.
    Fläcken har vuxit på höjden, blivit svart och huden närmast runtom är lite röd. Fläcken är inte jättestor, 3-4 milimeter. Såg precis ut som en stor fästing, exakt!

Har cancerfobi och blev hysterisk och började gråta, ringde direkt jag vaknade på måndagen och fick tid hos doktorn, var där igår och fick remiss direkt skickad för att ta bort fläcken. Nu ska jag vänta på kallelse för bortoperation..

Doktorn tyckte att fläcken såg oroväckande ut, men sa samtidigt att det var positivt att den ändrat sig just nu under graviditet - då detta tydligen förekommer och då oftare är ofarligt.

Jag KAN bara inte se hur den här fläcken skulle kunna vara ofarlig - den ser verkligen ut som cancer personifierad. Visserligen inte som de bilder man ser på malignt melanom, men ändå riktigt elak och farlig.

Idag tittade jag i spegeln, och då har det där röda på huden brett ut sig ännu lite mer!! På bara 2 dagar!!

Kan inte sluta tänka på om det skulle vara spridd cancer, om mina barn kommer få växa upp utan mamma Gråter Om min man blir ensam kvar med dem. Jag är bara nyss fyllda 27 år!
    Bara gråter och vill krypa ur skinnet!! JAG VILL INTE!!!!

• Svar på tråden Dödsångest och gråter - gravid och misstänkt leverfläck.
  • Anonym

Nej, det är inte sunt att ha sån ångest. Kan inte du ringa sjukvårdsupplysningen och diskutera lite med dem? Det är säkert ingen fara, men jag skulle tycka att det va jobbigt och gå och oroa sig så mycket så jag skulle nog ringa och prata med dem och fråga allt mellan himmel och jord. Det är därför de finns.

• mittistan

En av mina leverfläckar dubblade sig (!) på några veckor under graviditeten- var inte farligt men valde ta bort den av praktiska skäl. Doktorn stod liksom redo med en liten skrapa. Det är säkert ingenting!!!

• Anonym (HJÄLP)
    mittistan skrev 2012-08-01 14:39:27 följande:
    En av mina leverfläckar dubblade sig (!) på några veckor under graviditeten- var inte farligt men valde ta bort den av praktiska skäl. Doktorn stod liksom redo med en liten skrapa. Det är säkert ingenting!!!
    Min doktor pratade just om det där också, att leverfläckar kan både växa och mörkna när man är gravid..
    Hoppas ju innerligt att det är så men kan inte släppa skräcken. DEN SER VERKLIGEN SÅ SJUKT FUL OCH ELAK UT!! Rynkar på näsan

Allt googlande har dessutom mest bara lett mig in på cancerbloggar och inlägg från relativt unga kvinnor med spridd cancer från melanom. Är så rädd så jag vill kräkas, och får hysteriska gråtattacker inemellan. Vilken jävla semester :(

Ska iaf inte googla mer..skadan är redan skedd.
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym skrev 2012-08-01 14:03:48 följande:
    Nej, det är inte sunt att ha sån ångest. Kan inte du ringa sjukvårdsupplysningen och diskutera lite med dem? Det är säkert ingen fara, men jag skulle tycka att det va jobbigt och gå och oroa sig så mycket så jag skulle nog ringa och prata med dem och fråga allt mellan himmel och jord. Det är därför de finns.
    Men vad ska det hjälpa att ringa och kallprata med dem..inget de säger kan hjälpa mig.

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara dock.
  • Anonym

Hej TS, jag vet PRECIS hur du känner. Min mamma dog i bröstcancer, hon var dock inte så ung, men ändå. Jag lider av ångest och en av mina största fasor är just att drabbas av detta. Jag förstår dig precis, mitt råd att ta till samtal. Att samtala om sin rädsla gör jättemkt!  

• Anonym (HJÄLP)

Tack för svar.

Fattar ingenting..idag är den lite mindre svart plötsligt, har gått tillbaka lite till sin "vanliga" färg med bara en del svart kvar.. Kan jag ha skadat/rivit till den och det blir såhär?? Den ser heller inte lika uppsvälld ut som den gjorde första dagen.. Fan jag blir inte klok på detta Gråter

• Anonym (Dr. Frääs)

1. Melanom är vanligast efter 50, övriga hudcancertyper drabbar oftast ännu senare i livet än så.

2. Även om man har melanom blir 80-90% botade idag.

3. Det är inte de fläckar som ser värst ut som måste vara farligast. Vi tjatade in min svärfar för en fläck på halsen  som såg riktigt otrevlig ut, men den var helt ofarlig och det var en svagt färgad han hade mitt på näsan som var en basalcellscancer, visade det sig.

Så det finns ingen anledning till panik, de tar bort fläcken, kollar på den i mikroskop och sen får du veta om det var något eller inte. Till 99.9% oroar du dig i onödan skulle jag säga, så varför noja i förskott?

• Anonym (HJÄLP)
    Anonym (Dr. Frääs) skrev 2012-08-02 11:22:16 följande:
    1. Melanom är vanligast efter 50, övriga hudcancertyper drabbar oftast ännu senare i livet än så.

2. Även om man har melanom blir 80-90% botade idag.

3. Det är inte de fläckar som ser värst ut som måste vara farligast. Vi tjatade in min svärfar för en fläck på halsen  som såg riktigt otrevlig ut, men den var helt ofarlig och det var en svagt färgad han hade mitt på näsan som var en basalcellscancer, visade det sig.

Så det finns ingen anledning till panik, de tar bort fläcken, kollar på den i mikroskop och sen får du veta om det var något eller inte. Till 99.9% oroar du dig i onödan skulle jag säga, så varför noja i förskott?
    Tack Dr Frääs.

Jag är en mästare på att noja och ta ut tänkbara katastrofer i förskott.
    Det du skriver är precis sådant jag behöver höra.
  • Anonym (graviditet)

När jag var gravid växte först en leverfläck/födelsemärke för att sedan ramla av, den var helt plötsligt borta bara. Boka en doktorstid, men det är säkert ingen fara.

• Anna197601

Hej,
    Satt här och googlade, är precis som du var dödsrädd och har ångest.
    Förra veckan upptäckte jag samma sak som du gjorde. En leverfläck som växte på höjden och blev lite röd (vanlig rodnad) runt om. Jag skulle resa bort några dagar och bestämde mig för att ta tag i det när jag kom hem. Nu efter en vecka har rodnaden brett ut sig och leverfläcken har miskat i höjd men fått ett konstig skorpa. Ser nästan ut som om den skulle vilja trilla av... Hur gick det för dig??? Jag är så orolig och kände igen mig i det du skrev, bara det att jag inte är gravid... Snälla svara, jag dör!!! 

• Suplupp

Hejsan, för att lugna lite kan jag säga att flera av mina födelsemärken växte markant under graviditeterna, nu efter andra barnet har jag valt att plocka bort de två som är "äckligast" och båda mina fläckar var godartade!

• Anna197601

Tack Suplupp. Det är bara det att jag inte är gravid och har inte varit det de sista åren. Men symptomen som tjejen ovan hande stämde exakt in på mig. Var det lika för dig? Att de växte utåt och blev rodnad runt om, sedan verkade det som om de ville trilla av?

• Anonym (HJÄLP)

Hej hej.. Nu är det länge sedan jag skrev denna tråd, men jag kan uppdatera vad som hände.

Min prick var helt ofarlig :) Enligt läkarna på KS som opererade bort den så är det vanligt att det blir såhär i samband med graviditet. Men själva skeendet (som även du beskriver, Anna197601) tyckte han lät som att jag hade fått en liten lokal inflammation eller eventuellt blödning i leverfläcken. Då kan de bete sig sådär. Ofarligt men skrämmande.

Men är man orolig och fläckarna ändrar utseende så skall man alltid kolla upp dem!
    hellre en gång för mycket :)

• Aileen Allannah
    Anonym (HJÄLP) skrev 2013-06-17 18:39:50 följande:
    Hej hej.. Nu är det länge sedan jag skrev denna tråd, men jag kan uppdatera vad som hände.

Min prick var helt ofarlig :) Enligt läkarna på KS som opererade bort den så är det vanligt att det blir såhär i samband med graviditet. Men själva skeendet (som även du beskriver, Anna197601) tyckte han lät som att jag hade fått en liten lokal inflammation eller eventuellt blödning i leverfläcken. Då kan de bete sig sådär. Ofarligt men skrämmande.

Men är man orolig och fläckarna ändrar utseende så skall man alltid kolla upp dem!
    hellre en gång för mycket :)
    Vad skönt att det gick bra för dig! Och hoppas att resten av graviditeten kändes lugnare. Man kan ju absolut råka riva till en leverfläck så den blir retad och lite inflammerad, men precis som du säger så ska man ju kolla upp fläckarna om de ändrar utseende!
Svar på tråden Dödsångest och gråter - gravid och misstänkt leverfläck.