• shanas941

    stal pengar och föräldrarna kom på

    Hej är en kille på 13 år som behöver hjälp med en sak. För ett år sen så to jag mina flräldrars kredit kort och köpte saker till mina spel på Internet. Det handlade om 15000kronor och dom blev självklart besvikna och ledsna men dom gav mig en chans till. Denna somma så köpte jag och en polare saker igen med mobilen och det kom på mobilräkningen och det. Mig ävisade sig att ci hade köpt för 14950 kronor och dom fattade att jag hade gjort det igen och nu är dom fett sura och har givit mig data förbud för evigt vad sk jag säga till dom? Dator e det ända som betyder nått för mig eftersom jag inte har några vänner irl och mina föräldr hatar mig så vad ska jag säga till dom? Jag vill bara ta livet av mig men vågar inte D: detta var ända aidan jag hitta


  • Svar på tråden stal pengar och föräldrarna kom på
  • Kjellgren

    Du har alltså klantat dig rejält. I stället för att tycka synd om dig själv och fantisera om att problemen ska försvinna genom att du tar livet av dig så ska du sätta dig med papper och penna och fundera ut hur du ska tjäna pengar. Gå ut med hunden åt folk? Klippa gräsmattor och ränsa ogräs åt pensionärer? Dela ut reklam?

    När du har gjort det så går du till dina föräldrar. Visar dem vad du kommit fram till och hur du ska tjäna pengar för att betala tillbaka. Beroende på familjens ekonomi kan det vara rimligt att du betalar hela summan eller en del av den. Be om ursäkt för att du missbrukat deras förtroende och förklara att du vill ha en tid när du vet att du får tillbaka datorn.

    Dina föräldrar hatar dig givetvis inte men du har gjort dem väldigt besvikna och nog förstår du också att den som stjäl 30.000 ska ha någon form av straff?

    Fel kan alla göra och även dina föräldrar har klantat sig i sina da´r det lovar jag dig. Men man får reda upp det man har klantat till också som gott man kan.

    Lycka till! 

     

  • KathyR
    Kjellgren skrev 2012-08-01 14:34:16 följande:
    Du har alltså klantat dig rejält. I stället för att tycka synd om dig själv och fantisera om att problemen ska försvinna genom att du tar livet av dig så ska du sätta dig med papper och penna och fundera ut hur du ska tjäna pengar. Gå ut med hunden åt folk? Klippa gräsmattor och ränsa ogräs åt pensionärer? Dela ut reklam?

    När du har gjort det så går du till dina föräldrar. Visar dem vad du kommit fram till och hur du ska tjäna pengar för att betala tillbaka. Beroende på familjens ekonomi kan det vara rimligt att du betalar hela summan eller en del av den. Be om ursäkt för att du missbrukat deras förtroende och förklara att du vill ha en tid när du vet att du får tillbaka datorn.

    Dina föräldrar hatar dig givetvis inte men du har gjort dem väldigt besvikna och nog förstår du också att den som stjäl 30.000 ska ha någon form av straff?

    Fel kan alla göra och även dina föräldrar har klantat sig i sina da´r det lovar jag dig. Men man får reda upp det man har klantat till också som gott man kan.

    Lycka till! 

     
    Håller med till fullo och tillägger:

    När du blir vuxen lär du förstå hur mycket 30 000 kr är.
  • Bibbidi

    Du behöver hjälp mot ditt databeroende. 

    Varför köpte du saker för deras pengar? Trodde du inte att de skulle få reda på det?

    Ingenting kommer bli bättre av att du tar livet av dig.

    Det är bara att ta dig i kragen och acceptera att de är besvikna på dig (de hatar dig inte och det vet du), och hädanefter så gör du inte så igen. De förlåter dig tids nog, men se till att inte göra om det! Lycka till i framtiden.


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden stal pengar och föräldrarna kom på