• Anonym

Är detta olagligt?

Scenario:

En ensamstående kvinna får barn med hjälp av insemination hemma, i Sverige.
    Donatorn vill vara icke känd för myndigheter.

Kvinnan berättar detta och uppger inte faderns namn. Men är alltså öppen med hur det gått till.
    Donatorn är känd för barnet. 

- Vad händer?
    - Är det olagligt att göra så?

Håll moraliska aspekter utanför då det inte är det frågan gäller. Tack!           

• Svar på tråden Är detta olagligt?
  • Anonym

Ingen?
    Går det att ringa någonstans och fråga sådana saker? Kostar det något tro? 

• Lilith Dark

Eftersom det är familjerätten som sköter fastställande av faderskap är det nog dit du bör ringa och fråga.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym

Så länge mamman inte begär något underhåll från försäkringskassan utan försörjer sig och barnet helt själv ev med hjälp av donatorn om han vill så är det väl upp till dem .

Men jag tror att hon måste ljuga om hur barnet kommit till- har för mig att man måste hjälpa till vid fastställande av faderskapet ..så eg är det nog olagligt.

• Tramsa

Som mamma har man skyldighet att hjälpa till i en faderskapsutredning och gör man inte det kan man (händer väldigt, väldigt sällan) gå miste om ekonomisk hjälp från försäkringskassan. Så det är iofs en skyldighet att uppge rätt uppgifter och å andra sidan är straffet för att inte göra det inte fängelse eller böter utan att man kan gå miste om en form av ekonomiskt stöd från samhället. Man hamnar alltså inte i belastningsregistret som brottsling.

• Anonym
    Tramsa skrev 2012-08-02 11:36:23 följande:
    Som mamma har man skyldighet att hjälpa till i en faderskapsutredning och gör man inte det kan man (händer väldigt, väldigt sällan) gå miste om ekonomisk hjälp från försäkringskassan. Så det är iofs en skyldighet att uppge rätt uppgifter och å andra sidan är straffet för att inte göra det inte fängelse eller böter utan att man kan gå miste om en form av ekonomiskt stöd från samhället. Man hamnar alltså inte i belastningsregistret som brottsling.
    Vet du att det är så, eller tror du?

För det är precis det jag undrar. Är "det enda som kan hända" att man inte får ekonomiskt stöd från samhället,
    eller vidtas det någon form av andra åtgärder?

Det enda jag kan tänka mig som blir ett problem är väl om man någon gång skulle behöva söka försörjningsstöd, för då kan jag tänka mig att man inte kan få det.. eller att summan man "skulle ha haft egentligen" i underhållsstöd räknas bort.

Är det någon med egna erfarenheter av detta här?
    Jag satte en dum rubrik på tråden, kanske går att ändra den..?           
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-01 18:18:16 följande:
    Så länge mamman inte begär något underhåll från försäkringskassan utan försörjer sig och barnet helt själv ev med hjälp av donatorn om han vill så är det väl upp till dem .

Men jag tror att hon måste ljuga om hur barnet kommit till- har för mig att man måste hjälpa till vid fastställande av faderskapet ..så eg är det nog olagligt.

Men om det är olagligt, vad blir påföljden? 
Svar på tråden Är detta olagligt?