• Daimstruten

Är det nån idé att byta mäklare om huset inte blir sålt?

Hur resonerar ni andra som har hus som inte blir sålda omgående... Om mäklaren inte har lyckats sälja ert hus inom dom 3 månader dom vanligtvis har på sig kommer ni behålla dom fortsättningsvis eller byter ni mäklare?

Är det någon som bytt mäklare och märkt nån skillnad i och med det?

Själv resonerar jag som så att om mäklaren inte lyckats sälja mitt hus till det pris som mäklaren värderat det till så har han/hon misslyckats med sitt uppdrag och borde således inte få mer tid på sig. Då tänker jag mig att om jag byter mäklare så kanske jag samtidigt går med på en sänkning av priset och att man ändrar "sälj-pitchen" för att hitta andra lämpliga målgrupper. Vad tycker ni om det resonemanget? Verkar det vettigt? Kan väl nämna att min nuvarande mäklare påstår att det finns minst en intresserad spekulant, men har inte lyckats få ur denna något bud alls. 

• Svar på tråden Är det nån idé att byta mäklare om huset inte blir sålt?
  • An0nym

Jag skulle nog vänta ett halvår, ibland så behövs bara ett bud för att budgivningen ska börja, sen kan den rulla igång. Om inget händer på 6 månader skulle jag nog bytt mäklare.

• TrumPappa

När det gäller värderingen borde en duktig mäklare kunna sätta ett pris som ligger i rätt region, det håller jag med om.

Att det sedan verkligen  finns spekulanter just då handlar nog mer om tur än om skicklighet. Det beror väldigt mycket på när annonsen sätts in nyhetsflödet mm och som sagt tur . Detta är knappast mäklarens "fel"

• Daimstruten

Jag lät värdera huset av fyra mäklare. Alla gav ungefär samma prisbild, däremot hade dom olika taktik för att nå dit. Jag beslöt att välja mäklaren som gick ut med ett relativt högt utgångspris istället för den som ville köra lägre utgångspris och hoppas på budgivning. Dessutom var mäklaren som valdes betydligt mer säljande i sitt snack samt visade större intresse även efter värderingen. Det jag nu undrar över är om denna mäklare möjligtvis har som taktik att alltid försöka ge en säljare ett högt utgångspris för att "få dealen" och sen i slutänden kanske man ändå måste sänka sig till övriga mäklares utgångspris. Har roat mig med att kolla lite statistik och ser att denna relativt lilla mäklarfirma har relativt många av ortens dyra objekt vid en jämförelse. Dom verkar dock inte säljas direkt utan många har legat ute ett bra tag.

• Bonanza

Vi sålde vår bostadsrätt för några år sedan. Första mäklaren gjorde flera misstag som vi noterade och fick inte heller lägenheten såld. Andra mäklaren fick den såld innan visning till 100 000 mer än första mäklaren satt i utgångspris.

Byt mäklare!

• Daimstruten
    Bonanza skrev 2012-08-01 18:21:55 följande:
    Vi sålde vår bostadsrätt för några år sedan. Första mäklaren gjorde flera misstag som vi noterade och fick inte heller lägenheten såld. Andra mäklaren fick den såld innan visning till 100 000 mer än första mäklaren satt i utgångspris.

Byt mäklare!

Intressant. Vilken typ av misstag gjorde mäklaren?
  • TrumPappa

Tips. Styla upp huset med färg, städa och snygga till.

Dom saker som är viktiga EGENTLIGEN som avloppsstammar, takpappen under teglet, elinstallationen, fuktspärrar mm tittar dom flesta inte på i alla fall.

• Daimstruten

Nån som vet hur mäklare arbetar och tänker "bakom kulisserna"? Dom borde väl ha viss koll på ex.vis hur länge ett dyrare objekt brukar ta att sälja vanligtvis beroende på område. Dom borde väl även göra nån analys på varför ett hus inte sålts om det börjar dra ut på tiden eller gör man inte sånt?

Av vår mäklare har vi fått höra att dom som tackat nej ex.vis inte hade klart med jobb på vår ort, nån tyckte tomten var för liten, ett par hade inte bestämt sig för om dom skulle flytta från Norge till Sverige + en del vanliga "tittare". Sen har han även sagt att typ två par är intresserade, men han verkar inte få ut nåt bud ur dom. Tycker det låter lite skumt när dom inte ens ger ett skambud, men det kanske är vanligt.  

• Bonanza
    Daimstruten skrev 2012-08-01 18:42:45 följande:

Intressant. Vilken typ av misstag gjorde mäklaren?
    Satte in EN annons på söndagen, och hade visning på tisdagen. Extremt tight mellan annons och visning, dessutom hade hon lagt visningen klockan 17 trots att det blir väldigt svårt för barnfamiljer att hinna dit då, och det var barnfamiljer som var mest intresserade av området. Sedan var det långhelg ons-sön och då stannade ju allt av eftersom hon gick på ledighet... 

När vi ville sätta in en annons till vägrade hon om vi inte gick med på att sänka det redan låga utgångspriset.
  • hotten

jag har sålt 2 hus privat dvs utan mäklare. Lite lägre pris (får ju ändå samma summa själv, samtidigt som köparen får billigare å jag får fler spekulanter å snabbare sålt ett billigare hus.. bara mäklaren förlorar på det).

• Zebrima

Jag hade nog bytt mäklare efter 3 månader. Visserligen kanske 3 månader inte är ovanligt idag för att sälja något, men i alla fall.

För övrigt tror jag i dagsläget mest på strategin där man lägger utgångspriset precis strax över det kan kan acceptera. Så har man lite prutmån i värsta fall, men det kan lika gärna säljas till utgångspris eller bli budgivning.

• Daimstruten

Om man byter mäklare är det vanligt att nästa mäklare tar högre provision eller nåt liknande när dom vet att första mäklaren inte lyckats med sitt uppdrag?

• werty
    Daimstruten skrev 2012-08-07 11:14:49 följande:
    Om man byter mäklare är det vanligt att nästa mäklare tar högre provision eller nåt liknande när dom vet att första mäklaren inte lyckats med sitt uppdrag?

Det händer att de gör. Ibland kan det vara så att marknaden helt enkelt är där under en försäljning, dvs de spekulanter som kommer är inte riktigt köpklara. Några veckor senare om lägenheten läggs ut till försäljning igen så hugger någon den på ett förhandsbud. Inget konstigt och inte heller något en mäklare vet om i förväg. Jag skulle enbart byta mäklare för att få nya bilder.
  • Daimstruten

Det tog sin lilla tid men till slut blev huset sålt. Blev budgivning precis innan mäklarens tremånaderstid tog slut.

Svar på tråden Är det nån idé att byta mäklare om huset inte blir sålt?