• sawe

Studera i USA... Vad bör man tänka på?

Jag funderar på att läsa en termin i USA (2013) och har lite frågor kring detta... Nån som har gjort detta eller vet hur det fungerar som kanske har lite tips?

Som jag har förstått det måste man börja med att läsa kurser under en termin? Och sen om man vill kan man söka längre program osv? 

Hur mycket pengar bör man egentligen ha sparat innan och hur mycket tror ni man gör av med i månaden? Jag antar att man får CSN-lån, hur mkt är det i så fall? Klarar man sig på endast lånet? 

Nån som vet om man kan ta med sig hund dit? Det kanske blir en himla massa extra jobb, men finns det nån möjlighet? Har nämligen hört att det inte är många som tillåter hundar i lägenheterna?

Men vad ska man egentligen tänka på innan  man åker? Nån som kan rekommendera någon som man kan boka genom? Som t.ex. Kilroy... De är de enda jag känner till ;).

• Svar på tråden Studera i USA... Vad bör man tänka på?
  • snedtak

Vilken typ av studier har du tänkt dig? Språkstudier, universitetsstudier, collegestudier? Utbytesstudier inom en svensk utbildning, ett helt program vid ett lärosäte i USA eller nåt annat?

csn.se har bäst uppdaterad information om vad som gäller för studier utomlands. Vid utbytesstudier är det inga problem att få beviljat CSN, vid fristående studier beror det på olika faktorer om utbildningen är studiemedelsberättigad eller ej. I regel får man låna en högre summa när man studerar utomlands eftersom det kan vara dyrare. Man kan också få låna till terminsavgifter. Sedan är frågan hur mycket lån man vill ha...

I USA måste man ha visum för att studera. Jag är inte jätteinsatt vad som krävs för att få ett studentvisum, men det bör du kolla upp.

Söker du som utbytesstudent inom ett utbytesprogram får man hjälp med mycket, söker du fristående får du troligen fixa den mesta kontakten själv.

• sawe

Tack för snabbt svar :). Jag hade tänkt att läsa kurser vid ett universitet, det är inget utbytesår eller nåt sånt (går ej på nåt universitet här i Sverige) så jag får ju fixa allting själv i så fall precis som du sa. 

Ja just det, visum är det också ju. Får kolla upp hur man fixar det. Har absolut ingen aning om vart man får visum ifrån men det är väl bara att googla ;). 

Hur länge får man vara i landet egentligen? Om man studerar. Finns det nån viss gräns?  

• snedtak

Ok, jag vet inte i vilken utsträckning universiteten har antagning till vårterminen. Det kan vara värt att kolla upp så snart som möjligt så att du inte missar några ansökningsdatum. Jag är lite orolig för att du är sent ute, men det finns ju många community college och liknande man kan läsa på också och som det är lättare att bli antagen till. Du kan kolla upp college vs. university. Delar av utbildningen som ligger universitetet i Sverige kan ligga under college i USA:
    www.utlandsstudiebloggen.se/vad-ar-skillnaden-mellan-college-och-universitet

Några tips är att det du letar efter verkar vara någon som går under beteckningen "visiting student" eller "free-mover" om du vill googla mer.

Länken nedan verkar vara ganska bra:
    allastudier.se/studiefakta/17-studera-i-usa/

• sawe

Tusen tack! Superbra sidor med bra information! Ska jag ta o läsa igenom nu på en gång :D. 

Oh, ja man fick upp en hel del när man googlade på det, tack :). Ska kontakta så snart som möjligt för precis som du sa är det nog NU man får sätta igång om man ska ha en chans att få plats. Det är väl bara att hålla tummarna! Annars får det bli till hösten istället. Men hade man hunnit nu så hade det varit bra :). Läste på ett ställe att man helst ska börja sin ansökning senast 6 månader innan start. Så det är ju nu i så fall! 

• evaoregon
    sawe skrev 2012-08-01 20:21:59 följande:
    Jag funderar på att läsa en termin i USA (2013) och har lite frågor kring detta... Nån som har gjort detta eller vet hur det fungerar som kanske har lite tips?

Som jag har förstått det måste man börja med att läsa kurser under en termin? Och sen om man vill kan man söka längre program osv? 

Hur mycket pengar bör man egentligen ha sparat innan och hur mycket tror ni man gör av med i månaden? Jag antar att man får CSN-lån, hur mkt är det i så fall? Klarar man sig på endast lånet? 

Nån som vet om man kan ta med sig hund dit? Det kanske blir en himla massa extra jobb, men finns det nån möjlighet? Har nämligen hört att det inte är många som tillåter hundar i lägenheterna?

Men vad ska man egentligen tänka på innan  man åker? Nån som kan rekommendera någon som man kan boka genom? Som t.ex. Kilroy... De är de enda jag känner till ;).
    Hur har det gått?  Det kostar en del att studera här, men man kan få extra studielån för att täcka de dyra terminsavgifterna.  Hunden skulle jag inte ta med för endast en termin.  Väldigt mycket besvär för så kort tid.  Det kan vara svårt att hitta lägenhet som student eftersom man måste visa att man kan betala hyran.
  • sawe

Det blev visst fast jobb nu i september så planerna blev lite ändrade. Det skulle egentligen bara vara 6 månader men så blev det visst inte :). Kul, men samtidigt synd med studieplanerna... Blir ju iaf en liten roadtrip resa dit om 1 ½ vecka så lite USA blir det i alla fall ;). 

Svar på tråden Studera i USA... Vad bör man tänka på?