• Diche79

Svårt lämma blod..

Hej,

jag var på inskrivning häromdagen och då tas ju en del blodprover.

Nu är det så att jag har jättesvårt för att lämna blov via armvecket, eller rättare sagt
    så har min kropp svårt att lämna blod. 

Sköterskan gav upp efter andra sticket, då hade hon fått ut ungefär ½ tesked
    med blod ur vänster arm. Höger arm är ingen idé att de ens försöker..
    När de väl hittar rätt och de börjar rinna blod så slutar det efter bara några sekunder. 
    Ska iväg imorgon kl 9 för nytt försök...      

Är det någon mer som har det här problemet? 
    Tänkte om det fanns någon som kunde ge lite tips om jag
    kan göra något för att underlätta det hela...

• Svar på tråden Svårt lämma blod..
  • Stjärnstoft

Det är bra om du är riktigt varm. Då vidgar sig kärlen. Bra om du druckit riktigt bra också. Att försöka slappna av - vet att det kan vara svårt. Lycka till!

• YummyMami

Brukar se ut som en gammal sliten nåldyna eller blodprov. Få lyckas med en eller två stick. Man blir van, jag har varit enormt rädd förr, med det har gått över i ju med att jag accepterade läget.

Veckans vägning var hemsk! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Lacey

Japp, jag tar aldrig i armvecket längre utan bara på handen, går mycket smidigare.

• Diche79

Tack tjejer - ska försöka tänka på era tips imorgon!

Fick sitta med en värmd riskudde i 15min senast, men det hjälpte inte heller.. Skulle lämna
    blod i våras och då gick jag därifrån med 4 stick i vänster och 3 i höger.. De får ut blod nästan på en
    gång, men sen slutar det rinna efter några sekunder.  

När jag opererade mig så satt de narkosen på handen.
    De pratade om det nu oxå, så vi får väl se imorgon hur det går...       

• Lacey

Jag har testat ALLT, så nu säger jag bestämt att de får ta på handen. Annars blir jag sönderstucken och det blir bara massa otrevligheter.

• solstrålar

Träna innan du går dit! (men drick mkt  under träningen och ät riktigt innan) Då är blodkärlen vidgade både pga värmen och att kroppen är riktigt igång.

Du ska säkert till labb imorn. Dom gör inget annat än sticker hela dagarna så det går allt bra ska du se.

Lycka till

• Diche79

Hej alla,

tänkte bara ge en uppdatering om hur det gick för mig..

Satte Emla-plåster på både armveck och handryggen en timme innan jag åkte dit.

Tog 30min innan de kunde fylla alla rör de behövde!
    Tre stick i armen och ett på handen.  Problemet är tydligen
    att mina ådror är "rörliga" så de flyttar på sig när de försöker
    sticka med nålen.

Nu hoppas jag iaf att jag slipper lämna mer blod under denna graviditet Glad

Tack för alla tips - ha en härlig torsdag!!                

• Dags for en liten

Jag är oxå jättesvår att ta blod från. Mitt problem är att mina ådror drar sig undan och att de liksom "krampar ihop sig".
    På det så tycker jag att det är obehagligt och svimmar lätt. Hahahah.

För att peppa dig lite. Nu under graviditeten fungerar det så mycket bättre. Jag har fått lämna blod flera gånger efter inskrivningen. De har lyckats på första försöket (med barnnål såklart, annars går det inte) och blodet rinner på riktigt bra.
    Förhoppningsvis behöver du inte lämna mer blod, men OM det skulle ske så behöver det inte betyda att det är lika svårt som vanligt.

Grattis och lycka till i din graviditet!!

• Millan83

Jag är också svårstucken! Jätteotydliga ådror i armvecken och det är fåå som lyckats där utan problem. Ingen, skulle jag vilja säga. Jag brukar tipsa mina stickare om handryggen och där går det bättre. 

• Diche79
    Dags for en liten skrev 2012-08-02 13:24:37 följande:
    Jag är oxå jättesvår att ta blod från. Mitt problem är att mina ådror drar sig undan och att de liksom "krampar ihop sig".
    På det så tycker jag att det är obehagligt och svimmar lätt. Hahahah.

För att peppa dig lite. Nu under graviditeten fungerar det så mycket bättre. Jag har fått lämna blod flera gånger efter inskrivningen. De har lyckats på första försöket (med barnnål såklart, annars går det inte) och blodet rinner på riktigt bra.
    Förhoppningsvis behöver du inte lämna mer blod, men OM det skulle ske så behöver det inte betyda att det är lika svårt som vanligt.

Grattis och lycka till i din graviditet!!

Då har vi något liknande problem, mina flyttar sig bort från nålen när de försöker träffa rätt. Och handen gick inte bättre än armen heller. 
    Gick inte bättre för mig nu är när jag gjorde i Januari - då var jag inte gravid... Snarare tvärtom tyvärr.

Men men, får tänka att det är ju bara en kort stund och jag dör ju inte direkt av några stick i arm och handTungan ute   
  • Erya

De har alltid problem att få tag på mina ådror, de gillar att smita iväg :P
    Det värsta besöket jag varit med om när det komemr till blodprov var när jag sammanlagt blev stucken 8 gånger, 5 gånger i vänster och 3 gånger i höger. Blåmärkena jag fick efter det var inte att leka med :P kunde inte röra armarna ordenligt på några dagar.

När barnmorskan skulle ta mina blodprov igår så bytade hon till en mycket tunnare nål efter ett försök (och lite rotande) med den vanliga nålen. Då gick det bättre och hon fick tag på ådran hon hade varit ute efter, fast lite längre ner på den. Hon sa att det brukar vara lättare att göra det på gravida, men jag är ju visseerligen bara i vecka 9 :P

Jag älskar att titta på när de gör det, tydligen gör dett vissa nervösa :P

Svar på tråden Svårt lämma blod..