• Amanda84

Vi kommer att stå för lägenhetslån till släkting. Hur går man tillväga?

En släkting till mig är i stort behov av bostad och eftersom det är många års väntetid på hyresrätter så har jag och min sambo beslutat att stå för lånet till en bostadsrätt åt honom.

Om föreningen tillåter kommer vi att hyra ut lägenheten i andra hand till släktingen, men om detta inte tillåts, hur gör man då?

- Kan vi stå för t.ex. 50% av ägandet och släktingen stå för 50% även om bara han bor där?

- Hur går man i sådana fall tillväga vid en försäljning? Vi kommer att stå för alla kostnader, t.ex. om en spis går sönder eller om lägenheten är i så dåligt skick att badrum/kök måste bytas ut. Måste man kontakta en jurist och skriva avtal så att släktingen inte kan kräva halva vinsten? Eller kan inte släktingen kräva halva vinsten om vi står för lånet?

- Kan man göra på något annat vis?

Tacksam för alla tips och idéer på hur andra har gjort (t.ex föräldrar som har stått för lån till barn eller släktingar/vänner som har gjort som vi har tänkt göra)

• Svar på tråden Vi kommer att stå för lägenhetslån till släkting. Hur går man tillväga?
  • Anonym

Hej, jag sitter i styrelsen för min BRF, och vi skulle inte tillåta en sån situation, där inte den boende själv kan betala sitt boende. Men alla BRF kan ha lokala regler. I vår BRF är det meningen att man själv ska bo, inte köpa en lägenhet för att hyra ut, även om det "bara" är till en släkting. Ta i första hand kontakt med bostadsrättsföreningen och hör vad de har för regler angående andrahandsuthyrning, vilket det ju verkar vara aktuellt i ditt fall. Även mäklaren borde ju kunna komma med goda råd, ni lär ju inte vara de första som köper en lägenhet åt någon annan, men se till att ha någon jurist som sätter upp något kontrakt er emellan, både mellan dig och din sambo samt dig/er och släktingen, så att om ni står för hela lägenheten, också får tillbaka allt ni har lagt ut, och att släktingen, hur kär han än är, inte lurar er på lägenheten/vinst mm. Trots allt tar ni en risk om ni köper något som kan gå ner i värde och/ eller du och din sambo flyttar isär. Vill din sambo då fortfarande betala på ert gemensamma(?) banklån till din släkting?Har du själv råd att stå för en lägenhet som någon annan bor i? (eventuella felstavningar skyller jag på sen timme och iPad)

• Anonym

Prata med styrelsen,men är det så genomtänkt?   Tänk om släktingen helt plötsligt inte kan betala avgiften,då har ni två boendekostnader och lånet att betala,varför kan inte släktingen stå för lånet?

• Amanda84

Tack för råd! Föreningen vill att vi står för en viss procent för boendet och vi kommer att skriva ett riktigt kontrakt tillsammans med en jurist.

Svar på tråden Vi kommer att stå för lägenhetslån till släkting. Hur går man tillväga?