• Mint

Förhårdnad -> spricka kring tåvecket ovanpå tån

Hallojsan.

Jag har drabbats av en konstig liten grej. På mittentån på min ena fot, har huden kring vecket/leden, ovanpå tån, en tendens att bli förtjockad och hård, med resultatet (efter ett tag) att huden mellan (alltså nere i vecket) tenderar att börja spricka lite grann, typ torrspricka.

Vad kan detta vara, och vad ska jag göra åt det?

Det kan inte bero på mina skor, eftersom jag inte har åtsittande skor och nu i flera månader haft sandaler dagligen, sandaler som inte skaver mot det här området.

Jag smörjer varje dag med fet eller fuktig kräm. Det hjälper tillfälligt mot den lilla sveda som blir, men det händer ingenting mer långsiktigt.
    Jag testade vid ett tillfälle att fila med en fotfil. Då trodde jag att det gått över eftersom huden blev normaltunn igen, men samtidigt blev den ju fnasig och öm och nu har den börjat tjocka till sig igen.

Vad är det här för konstig skit? Några tips? 

• Svar på tråden Förhårdnad -> spricka kring tåvecket ovanpå tån
  • YummyMami

Har för mig att de finns två orsaker till förhårdnader

Någon vitamin/mineral brist och fotsvamp. Börja äta någon bra vitamintillskott om du inte gör det redan och köp receptfritt fotsvampsalva.  

Veckans vägning var hemsk! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Mint

Oj, hade ingen aning om detta! Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Det är alltså bara på en enda tå jag har detta segdragna problem, men det kanske inte spelar någon roll? 

• YummyMami
    Mint skrev 2012-08-02 06:08:16 följande:
    Oj, hade ingen aning om detta! Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Det är alltså bara på en enda tå jag har detta segdragna problem, men det kanske inte spelar någon roll? 
    Nä, de gör de nog inte. De är ju nåt av dessa två, fotsvamp brukar inte ens synas. Men kännas, läs lite på nätet om fotsvamp. Och jag minns verkligen inte viket var orak till sprickor ifall man hade brist på något... Kanske kommer på det under dagen.
    Veckans vägning var hemsk! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Mint

Det var nästan ett år sedan jag skrev det här, och problemet kvarstår. Jag har frågat en sjuksköterska jag känner, och hon gissade på eksem av något slag - inte fotsvamp eftersom det då brukar sprida sig mellan tårna. Det här är en förhårdnad kring tåvecket på en specifik tå som svider ellet kliar och det blir varken värre eller bättre (förutom att det verkar märkas lite mer nu på sommaren). :-/ För tillfället testar jag med hydrokortison utifall det skulle vara eksem, men det är nästan så att det kliar mer av det.

Svar på tråden Förhårdnad -> spricka kring tåvecket ovanpå tån