• emii

gravid- bred nackspalt! hjälp!!!!

jag var på ultraljud igår och då
    sa bm att hon såg bred nacke. jag
    tog prov för att kolla om det är hög eller låg risk för downs syndrom. men får veta på måndag! håller på
    bli gaaalen... för hon sa att det inte
    behöver vara något och att risken är
    1 av 1000 i mina unga ålder, är 23. undrar om någon fått veta att bebisen
    har bred nackspalt men ändå visat sig att allt är bra och bebisen frisk?

• Svar på tråden gravid- bred nackspalt! hjälp!!!!
  • emii

nååågon??

emii skrev 2012-08-02 08:56:09 följande:
    jag var på ultraljud igår och då

sa bm att hon såg bred nacke. jag

tog prov för att kolla om det är hög eller låg risk för downs syndrom. men får veta på måndag! håller på

bli gaaalen... för hon sa att det inte

behöver vara något och att risken är

1 av 1000 i mina unga ålder, är 23. undrar om någon fått veta att bebisen

har bred nackspalt men ändå visat sig att allt är bra och bebisen frisk?

• Brommafru

Kan inte svara av egen erfarenhet, eftersom vi fick ett väldigt bra resultat på CUB-testet.. (jag antar att det är CUB du gjort, eller..?)

Men BM sa innan vi gjorde vårat att även de flesta av de som får ett dåligt resultat faktiskt bär på friska foster.
    Och barn kan vara kromosomfriska trots bred nackspalt, det hittade jag nämligen ett flertal exempel på när jag googlade runt och var lite nojig inför vårat CUB..

Vet inte om mitt inlägg var till nån hjälp direkt, men jag önskar dig iallafall lycka till TS!
    Det är trots allt vanligare med helt friska bebbar

Puffar din tråd lite och hoppas du får svar från andra som varit i samma situation som du.

♡ Mamma till sessan E (dec 2009) och Bäbis i magen (BF feb 2013) ♡
  • emii

tack!! jag var på ultraljud sedan gjorde jag testet efter att hon

sätt bred nacke.. så väntar på svar. men önskar en doktor kunde kolla också .. jätte jobbigt!!

Brommafru skrev 2012-08-02 11:13:45 följande:
    Kan inte svara av egen erfarenhet, eftersom vi fick ett väldigt bra resultat på CUB-testet.. (jag antar att det är CUB du gjort, eller..?)

Men BM sa innan vi gjorde vårat att även de flesta av de som får ett dåligt resultat faktiskt bär på friska foster.

Och barn kan vara kromosomfriska trots bred nackspalt, det hittade jag nämligen ett flertal exempel på när jag googlade runt och var lite nojig inför vårat CUB..

Vet inte om mitt inlägg var till nån hjälp direkt, men jag önskar dig iallafall lycka till TS!

Det är trots allt vanligare med helt friska bebbar

Puffar din tråd lite och hoppas du får svar från andra som varit i samma situation som du.

• Brommafru
    emii skrev 2012-08-02 11:55:26 följande:
    tack!! jag var på ultraljud sedan gjorde jag testet efter att hon
    sätt bred nacke.. så väntar på svar. men önskar en doktor kunde kolla också .. jätte jobbigt!!
    Aha jag förstår.. Fan vad jobbigt, man är ju tillräckligt nojig för allt som det är.

Hoppas blodproverna kommer tillbaka helt normala. Barnmorskan har rätt när hon säger att det inte behöver vara något fel trots att nackspalten ser bred ut

Vet du HUR bred den var?
  • emii

jag tror hon sa 7 vet inte säkert för jag hade blacout.... :( fick en tid hos doktorn idag iaf...

Brommafru skrev 2012-08-02 12:32:36 följande:
    Aha jag förstår.. Fan vad jobbigt, man är ju tillräckligt nojig för allt som det är.

Hoppas blodproverna kommer tillbaka helt normala. Barnmorskan har rätt när hon säger att det inte behöver vara något fel trots att nackspalten ser bred ut

Vet du HUR bred den var?

• Brommafru
    emii skrev 2012-08-02 12:37:09 följande:
    jag tror hon sa 7 vet inte säkert för jag hade blacout.... :( fick en tid hos doktorn idag iaf...
    Mmkay..  Jättebra att du får träffa en doktor redan idag.
    Vräk ur dig allt bara, och fråga om precis allt du känner att du behöver.
    Kan verkligen tänka mig att tankarna snurrar helt hysteriskt..

Önskar dig STORT lycka till!
  • emii

TACK så jättejätte

mycket!!

Brommafru skrev 2012-08-02 12:51:02 följande:
    Mmkay..  Jättebra att du får träffa en doktor redan idag.

Vräk ur dig allt bara, och fråga om precis allt du känner att du behöver.

Kan verkligen tänka mig att tankarna snurrar helt hysteriskt..

Önskar dig STORT lycka till!

• Ova

Som vår ultraljudssköterska förklarade det så räknas över 3 mm som breddad. Vår bebis har 3,2, men det var svårmätt. Vi har fått risken 1:135 för Downs och valt att inte gå vidare med fvp. Däremot kommer vi att få en extra organscreening kring v.22 framförallt för att kontrollera hjärtat då det kan vara en orsak till breddad nackspalt.

• emii

jag fick tyvärr jätte hög risk... 1 av 20 :(((( plus att hjärtat slår otakt el långsamt.. men hon sa att jag inte ska ge upp hoppet än, att det inte behöver vara downs syndrom. och att hjärtfelet kanske inte är så allvarligt, känns

såååå jobbigt, men ska tillbaka på torsdag och sen boka

tid för fostervattenprov ;(((((

Ova skrev 2012-08-02 16:50:07 följande:
    Som vår ultraljudssköterska förklarade det så räknas över 3 mm som breddad. Vår bebis har 3,2, men det var svårmätt. Vi har fått risken 1:135 för Downs och valt att inte gå vidare med fvp. Däremot kommer vi att få en extra organscreening kring v.22 framförallt för att kontrollera hjärtat då det kan vara en orsak till breddad nackspalt.

• Brommafru
    emii skrev 2012-08-03 15:32:29 följande:
    jag fick tyvärr jätte hög risk... 1 av 20 :(((( plus att hjärtat slår otakt el långsamt.. men hon sa att jag inte ska ge upp hoppet än, att det inte behöver vara downs syndrom. och att hjärtfelet kanske inte är så allvarligt, känns
    såååå jobbigt, men ska tillbaka på torsdag och sen boka
    tid för fostervattenprov ;(((((
    Så jättetråkigt TS.. Vilken vecka är du i? Är det ditt/ert första barn?

FVP ger iallafall ett definitivt svar..även om jag förstår att det måste vara plågsamt jobbigt att vänta.

• Kattflickan

Gör de inte moderkaksprov? Då kan du få göra provet tidigare? Vilken vecka är du i? Jag har själv dåliga erfarenheter då mitt foster med bred nackspalt hade DS. Men jag har läst om många där den breda nackspalten inte betydde något. Vet hur jobbig väntan är! Kramar! Jag håller tummarna för dig.

• emii

nae jag frågade

inte,hon sa jag skulle vänta. plågsamt som

fan!!!! hur gick

det sen? behöll du bebisen? kram

Kattflickan skrev 2012-08-03 17:26:19 följande:
    Gör de inte moderkaksprov? Då kan du få göra provet tidigare? Vilken vecka är du i? Jag har själv dåliga erfarenheter då mitt foster med bred nackspalt hade DS. Men jag har läst om många där den breda nackspalten inte betydde något. Vet hur jobbig väntan är! Kramar! Jag håller tummarna för dig.

• emii

jag är vecka 12 plus 3 .. det är vårt

andra barn, har en

dotter också som är 1 och ett halvt..

Brommafru skrev 2012-08-03 15:54:03 följande:
    Så jättetråkigt TS.. Vilken vecka är du i? Är det ditt/ert första barn?

FVP ger iallafall ett definitivt svar..även om jag förstår att det måste vara plågsamt jobbigt att vänta.

• Kattflickan

Nej, vi behöll inte barnet. Sen hände det en gång till så jag har gjort två aborter. Men det har visat sig att jag har ett genetiskt fel som orsakar det, nu är jag gravid igen via PGD så barnet ska inte kunna ha DS. Men som sagt, för många med bred nackspalt går det ändå bra! Jag håller tummarna för dig.

• emii

aha vad jobbigt :( men kul med en bebbe snart!! :)) tack ska

du ha!

jobbigt men inget man kan gör år :( och vi kmr tyvärr också göra abort om det visar sig att den har DS känner mig hemsk men men.....

Kattflickan skrev 2012-08-05 13:33:02 följande:
    Nej, vi behöll inte barnet. Sen hände det en gång till så jag har gjort två aborter. Men det har visat sig att jag har ett genetiskt fel som orsakar det, nu är jag gravid igen via PGD så barnet ska inte kunna ha DS. Men som sagt, för många med bred nackspalt går det ändå bra! Jag håller tummarna för dig.

• Purlan
    Ova skrev 2012-12-21 19:59:19 följande:
    Vår bebis har kommit och hon har inte Downs!
    Hur var det med hjärtfel då? Var hon helt frisk?
    ♥ Underbara E Charmiga A♥
Svar på tråden gravid- bred nackspalt! hjälp!!!!