• Anonym (Marlene)

Kan man behandla smärtor i svanskotan med massage i ändtarmen?

Har idag besökt en läkare på grund av smärtor i min svanskota. Hon undersökte mig och kom fram till att jag antagligen har spända muskler i området kring svanskotan.
    Läkaren förklarade att om musklerna spänner sig så kan man få ont och att man kan få musklerna att slappna av genom att massera dem via ändtarmen hos en sjukgymnast. Fick en remiss till en sjukgymnast.
    Nu är jag skitnervös. Kan verkligen sjukgymnasten massera via ändtarmen så att det blir bättre i svanskotan?

Nån som vet?    

• Svar på tråden Kan man behandla smärtor i svanskotan med massage i ändtarmen?
  • Anonym

"skitnervös"

Har inga råd att ge, men skulle vara skeptisk som du!

• Anonym (Marlene)

Ingen som vet?

• Anonym

Var det inte någon läkare som hamnade i finkan pga att han "behandlade" kvinnliga patienter på just detta sätt...?
    Dock vet jag att man ibland undersöker svanskotan innifrån sas men massage...? Tveksamt... 

• Anonym (sjukgymnast)

Man kan mobilisera svanskotan via ändtarmen men att man skulle gå in och massera i ett sånt läge tycker jag låter märkligt. Dock så har inte alla läkare särskilt bra koll på hur sjukgymnaster jobbar. Ta kontakt med din sjukgymnast så kan han eller hon göra en bedömning och sedan hjälpa dig med någon annan lämplig behandling.

• Anonym (Marlene)
    Anonym (sjukgymnast) skrev 2012-08-03 13:11:39 följande:
    Man kan mobilisera svanskotan via ändtarmen men att man skulle gå in och massera i ett sånt läge tycker jag låter märkligt. Dock så har inte alla läkare särskilt bra koll på hur sjukgymnaster jobbar. Ta kontakt med din sjukgymnast så kan han eller hon göra en bedömning och sedan hjälpa dig med någon annan lämplig behandling.

Ok jag kanske bara missförstod min läkare. Jaja vi får se vad som händer.
  • Anonym (sjukgymnast)
    Anonym (Marlene) skrev 2012-08-04 14:42:54 följande:

Ok jag kanske bara missförstod min läkare. Jaja vi får se vad som händer.
    Många sjukgymnaster väljer andra sätt att behandla svanskotebesvär än mobiliseringen just för att det kan undvika att utsätta patienten för obehag. Så du kan lugnt ringa sjukgymnasten utan att behöva oroa dig för invärtes massage Glad Lycka till!
  • Anonym (Marlene)
    Anonym (sjukgymnast) skrev 2012-08-04 19:01:22 följande:
    Många sjukgymnaster väljer andra sätt att behandla svanskotebesvär än mobiliseringen just för att det kan undvika att utsätta patienten för obehag. Så du kan lugnt ringa sjukgymnasten utan att behöva oroa dig för invärtes massage Glad Lycka till!

Tack för att du tog dig tid.
Svar på tråden Kan man behandla smärtor i svanskotan med massage i ändtarmen?