• Maline85

skydda sgi.

Med första barnet hade jag inte fast anställning så då skyddade jag min SGI genom att skriva in mig på arbetsförmedlingen. Då jag ville ta ut mindre än 5dagar efter 1års dagen.

Men nu har jag fast tjänst, men vill även denna gång vara hemma mer än 1år.
    Hur går det till då? 
    Måste jag skydda min SGI även fast jag har fast tjänst?
    Hur gör jag då? 

• Svar på tråden skydda sgi.
  • Försäkringskassan

Hej!

För att skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) måste du alltid ta ut föräldrapenning minst fem hela dagar i veckan, vara anmäld på arbetsförmedlingen som arbetssökande, studera med studiestöd eller arbeta efter att barnet har fyllt ett år. 
    Det har ingen betydelse om du är arbetslös eller har en anställning. Om du inte skyddar din SGI efter barnet fyllt ett år så kommer din SGI räknas om till det du faktiskt arbetar. Om du är helt föräldraledig och inte arbetar något alls får du en SGI som blir 0 kr. Du kan då inte få t.ex. sjukpenning eller tillfällig föräldrapenning från oss. Så fort du återgår i arbete stadigvarande (minst 6 mån) så räknas din SGI upp igenom till det du faktiskt arbetar.
    Om du vill läsa mer om detta så hittar du information i vägledningen för SGI på sida. 160. 
    Du kommer till vägledningen genom att gå in på länken nedan:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05_1_.pdf

Hälsningar, 
    Edward, handläggare.

• Maline85

Men då blir det ju lite svårt att skydda sin SGI, kan ju inte skriva in mig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande då jag har fast tjänst ...

Om jag tar ut 2 Sgi dagar och 3 lågdagar tex. Räknas det som 5dagar då? 

• Försäkringskassan

Hej.

Både sjukpenningnivå dagarna och lägstanivå dagarna innebär samma skydd för din sjukpenninggrundande inkomst. Så tar du ut 2 dagar på sjukpenning nivå och 3 dagar på lägsta nivå så skyddar du fortfarande din inkomst.

Hälsningar
    Johanna, handläggare

Svar på tråden skydda sgi.