• Feline

Strunta i insulin vid diabetes?

Hej på er!

Bäst att börja med att förklara att jag inte tänker testa på min egen katt, så därför frågar jag istället.

Tänk er en katt som har diabetes och brukar få insulin med jämna mellanrum. Vad är det egentligen som händer om den inte får sitt insulin (eller alldeles för lite)? Blodsockret blir högt, så mycket vet jag, men varför är det inte bra att ha för högt blodsocker?

Får hon för mycket insulin vet jag vad som händer och det är ju akut livsfarligt.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Svar på tråden Strunta i insulin vid diabetes?
  • nemo1

Katten kan gå in i diabeteskoma och innan det så påverkas kroppens alla organ så det vore mycket dumt att inte ge insulin om du inte vill att katten dör.

• Feline

Men diabeteskoma är ju vad som händer om hon får för mycket insulin (med alldeles för lågt blodsockervärde som följd). Det kan väl inte hända detsamma både med för mycket och för lite?

• Colisa

Blodsockret blir högt för att kroppens celler inte kan ta upp sockret utan insulin, så kroppen svälter och blir uttorkad och djuret blir till att börja med väldigt hungrigt och törstigt, och trött pga brist på energi.

• Colisa

I längden skadas även blodkärlen, särskilt de små kapillärerna, av det höga blodsockret vilket kan ge sår som inte läker, blindhet...

• läkarstudent
    Feline skrev 2012-08-02 19:01:01 följande:
    Men diabeteskoma är ju vad som händer om hon får för mycket insulin (med alldeles för lågt blodsockervärde som följd). Det kan väl inte hända detsamma både med för mycket och för lite?
    Det blir koma i båda fallen. Om katten har total insulinbrist så kommer den inte att kunna ta upp glukoset utan insulin. Det som då händer är att fett och proteiner bryts ned och en stor mängd ketonkroppar bildas av levern. Dessa är sura och katten kommer därför att få en pH-sänkning i kroppen (acidos) vilket efter några dagar eller så leder till att den går in i koma och sen dör.
  • Feline

Usch! Det är ju så man ryser.

Tack för alla svar.

Som ni säkert gissat har vår katt fått diabetes och jag försöker bara förstå vad det innebär. Vi har hur stora problem som helst med att stabilisera hennes värden och det är ju då sådana här funderingar kommer upp om vad som händer i kroppen.

Tack, igen.

• Feline
    nemo1 skrev 2012-08-02 19:36:46 följande:
    Med rätt kost kan katten bli av med sin diabetes.
    Jag läste lite om det på nätet, men veterinären sa att det nästan aldrig fungerar och tyckte det var dumt att fundera i sådana banor.

Fast i ärlighetens namn har vi pratat om att testa det ändå, eftersom bar insulin och diabetes-torrfoder inte hjälper så bra. Vi får se om vi vågar.
  • pinglan2012
    Feline skrev 2012-08-02 23:10:42 följande:
    Jag läste lite om det på nätet, men veterinären sa att det nästan aldrig fungerar och tyckte det var dumt att fundera i sådana banor.

Fast i ärlighetens namn har vi pratat om att testa det ändå, eftersom bar insulin och diabetes-torrfoder inte hjälper så bra. Vi får se om vi vågar.
    Varför hjälper det inte så bra? Är det för att ni inte hittat rätt insulinnivå?

Vår katt har ganska nyligen också fått diabetes, men det är först nu som vi hittat hur många enheter som är lagom dos för honom (3). Vi började försiktigt med 1,5 och ökade successivt. Veterinären sa att vissa katter måste ha upp till 10 enheter!

Det som gäller för oss har  varit att ta sockervärde 1 gång i veckan. Nu har vi köpt en egen mätare så det blir billigare och man får mer korrekt värde (iom att katten stressar upp sig så mycket).
  • Kantarellen
    Feline skrev 2012-08-02 23:10:42 följande:

Nä, torrfoder kommer inte göra din katt frisk, även om det är diabetesfoder. Maju, Bozita eller egengjord BARF däremot kommer göra susen.
    www.catinfo.org och http://www.catinfo.org/?link=felinediabetes är bra läsning för ägare av diabeteskatter. Önskar själv jag hade läst detta när mina FYRA diabeteskatter levde! (Aldrig mer torrfoder för mina katter!)
Svar på tråden Strunta i insulin vid diabetes?