• bilaaar

God dessert till i morgon

I morgon får vi gäster. Middagen vet jag men jag funderar på vad vi ska ha till efterrätt... Har ni något bra förslag? Jag är galet förtjust i kondenserad mjölk, och funderar på en lingon och kolapaj. Men hittar inget recept som jag tycker passar. Har ni något bra recept?

• Svar på tråden God dessert till i morgon
  • April barn

Pannacotta, cheesekake, kolatårta och morotskaka är några av favoriterna jag kommer på just nu, och hemgjort såklart

• Ms H

Pannacotta (gjord på gelesocker) med nått smarrigt tillbehör och/eller smaksättning är min absoluta favorit. Och sååå enkelt att göra, fast alla tror att man ansträngt sig en massa =)

• bilaaar

Jatack, det är supergott! Men känner att det alltid är just de sakerna jag bjuder på. Rabarberpaj med. Så nu ville jag göra något som inte är för svårt, det är ju i morgon men samtidigt något jag inte brukar bjuda på. Hemgjort såklart Skrattande Jag har tydligen samma favoriter som du!

• norrlandsflicka

På kondenserad mjölk brukar jag göra en kolapaj.
    Koka sötad kondenserad mjölk i vattenbad 3 timmar.
    Köra sönder 200 gram digestivekex i matberedare och blanda med 100 gram smält margarin. Sen sätta i form och sen kolan på det.
    Är ju gott med grädde och bär till.
    Har aldrig provat lingon till, bara hallon och jordgubbar.

• bilaaar

Ja, kolapaj kanske det blir... Funderar lite till. Jag såg ett recept med kola och lingonpaj förra sommaren men kan inte hitta receptet... (men då är lingonen i pajen med kondenserad mjölk)

• PernieP

Hemmagjord glass!! Mums. 5 dl grädde vispas "toppig", blanda i en burk kondenserad mjölk (med sked, inte elvisp). Häll i fyllning efter smak. Jag har haft i maräng, krossade kex och olika choklad (tänkte ben&jerrys). In i frysen några timmar. Nästa gång tänker jag ha i bär =)

• bilaaar

Hemmagjord glass lät ju super! Hittade ett recept med rabarber o kondenserad mjölk o kex med creme fraiche, lät oxå gott. Så nu får jag se vilket jag tar! Tack för alla tips! Jag sparar till nästa gång!

• bilaaar
    PernieP skrev 2012-08-02 20:59:06 följande:
    Hemmagjord glass!! Mums. 5 dl grädde vispas "toppig", blanda i en burk kondenserad mjölk (med sked, inte elvisp). Häll i fyllning efter smak. Jag har haft i maräng, krossade kex och olika choklad (tänkte ben&jerrys). In i frysen några timmar. Nästa gång tänker jag ha i bär =)
    Den kondenserade mjölken ska den kokas innan? Blandas den med sked för att den ska bli typ randig? Så inte allt blandas eller?
  • amanda h

Banoffee pie kanske? Kondenserad mjölk, bananer, vispad grädde och lite krossad choklad (plus krossade hasselnötter!) :)

• PernieP
    bilaaar skrev 2012-08-03 09:14:27 följande:
    Den kondenserade mjölken ska den kokas innan? Blandas den med sked för att den ska bli typ randig? Så inte allt blandas eller?
    Inte koka den. Jag hällde i den och blandade ihop allt, inte randig, en jämn smet. Det enda är att man inte ska blanda med elvisp för att det blir för hårt. =). Sen hällde jag i massa gott, häll det sen i en form med avtagbar botten.
  • Piff

Om ni grillar till middagen så kan du grilla efterrätten med, dela önskat antal nektariner och plocka bort kärnan, pensla med honung och grilla dem mosigt varma. Servera med glass och grädde. Skiiiitgott och enkelt:)

• Nattyrock

Häromdagen var vi på middag och blev bjudna på en enkel och asgod dessert.

Lägg vaniljglass i botten på en skål. Klicka över valfri mängd mosade hallon blandade med kesella eller crème fraîche. Gör en egen chokladsås och ställ fram varm på bordet så får man ringla på så mycket man själv vill ha. Enkelt och gott! Kan dessutom varieras i mängder!

Svar på tråden God dessert till i morgon