• Anonym

köpa present till syskonen när barnen fyller år???

min man har två barn sen tidigare och vi har ett gemensamt som snart fyller ett. men innan dess så fyller mannens dotter fyra. eftersom att det är hennes födelsedag (mannens dotters) så är det förstås HON som ska få present. har inte fört det på tal än med min man(så vet inte hur han ställer sig ännu) eftersom vi inte köpt present än, men jag anser inte att vi även ska köpa "nått litet" till storebror (snart 6) bara för att han också ska få något. Han fyller ju inte år!

Tidigare år har vi köpt "nått litet" ( - som i själva verket varit typ precis samma mängd/storlek som till födelsedagsbarnet ) till syskonet. Men hur länge ska man hålla på så då? Vart går isåfall gränsen? Blir de vana att alltid få något på syskonets födelsedag blir det ju en himla besvikelse den dag de plötsligt inte får något?

Nu är vårt gemensamma barn knappt ett år(så hen är ju inte medveten direkt) men när hen blir större (och ett eventuellt syskon kommer?) inte ska hen få present på sitt syskons födelsedag...

En dag om året kan väl barnet få ha till sin alldeles egna? Vad tycker ni? ...och detta med att köpa födelsedagspresent till ANDRAS syskon skiter jag då helt i. ska man då köpa två paket till varje kalas? nä. nån måtta.... det är födelsedagsbarnet som ska få födelsedagspresent tycker jag.

• Svar på tråden köpa present till syskonen när barnen fyller år???
  • Anonym

jag tycker man lär barn att på födelsedagen är enda gången man får helt egen uppmärksamhet!!!!

så börja med det direkt! ju längre ni väntar ju svårare blir det!!!!
    förklara bara att "idag fyller x år och därför får x presenter, när du fyller år får bara du presenter" 

• Mammat3

Jag håller faktiskt med. När mina tvillingar fyllde 2 år tog varje person som kom med ett paket till deras storebror. Tyckte det var otroligt fel men värst var ändå när storebror fyllde år fick tvillingarna inget känns inte heller så rättvist. Jag sa till att jag inte vill att alla ska få paket utan enbart den som fyller och det kändes som man blev klassad som den dåliga personen. Jag vill bara att mina barn ska få en dag på året som är enbart deras det är inte så konstigt med det..

• Anonym (Missunnsam? ;-))

Vår son är ensambarn och jag blir skogstokig när svärmor tar med present till syskon när kusinerna fyller år, men sonen får bara när han fyller. Det får vara någon rättvisa (kusinerna är 3 resp 2 syskon i familjerna) Samma sak med kompisars barn. Det är ok att köpa EN present om året till varje barn, inte 2-3 st beroende på familjernas storlek. Kan vara missunnsamhet, men i princip tycker jag att födelsedagsbarnet ska vara speciellt!

PS: Däremot tycker jag det är helt ok att köpa grattis du har fått syskonpresent, så storasyskonet inte blir sotis på nykomlingen!

• Anonym

Jag tycker att ni slutar direkt med det. pojken är ju 6 år och kommer bli ännu mer ledsen om ni dra ut på det.. jag tycker att man ska få ha sin dag och få bli uppvaktad själv. Hur kommer det sig att ni började göra så? att ge både presenter  när den ena fyller år :S

• Spexig

Hos oss får man en liten present när syskonen fyller år. Varför inte? Det förtar ju ingenting från den som verkligen fyller år (det måste ju så klart vara en rejält mindre present och man gör ingen stor grej av det) och det är roligt att ge och det blir glad stämning när alla får något.
    Det är faktiskt rätt svårt att sitta och "vara glad" för att någon annan får paket när man är tex 4 år. Ett ark klistermärken eller gnuggis-tatueringar då kan göra underverk!

Däremot får inte våra barn nåt när kusinerna fyller år och tvärt om, även om de växer upp mer eller mindre som syskon iom att vi umgås så mycket. Och det funkar jättebra. 

Men alla får väl göra som de vill.  

• lovegivespower

Jag tycker att man endast ger barnet som fyller år ett paket. Det är Hans/hons dag ingen annans. Och den dagen är värd att firas och barnet skall få all uppmärksamhet för sig själv, tycker JAG! Solig Syskonen fyller ju år också, fast inte just den dagen.

• Anonym (syster)

När jag och min syster växte upp fick vi alltid något litet (obs: utan citattecken!) när den andra fyllde år. Den som fyllde fick betydligt mer och det var bara våra föräldrar som gav något till den som inte fyllde år.

Vi hade nog klarat oss utan dessa småpresenter, men att få paket är ju alltid kul!

• Tramsa

Vi har en svärmor som alltid köper syskonpresent, men hon köper även make/makapresent när ett av hennes vuxna barn eller svärson/dotter fyller år så hon är ju lite egen på det viset.

Annars slutade vi med det när barnen började närma sig fem kanske. Jag tycker inte att det får barnet som fyller år att vara mindre i centrum om ett syskon får en ritbok samma dag liksom. För att ha en speciell dag behöver ju inte omgivningen sluta existera trots allt.  

• April barn

Nej det ska man verkligen inte, de måste ju lära sig att de inte ALLTID kan stå i centrum!! När barnet fyller år är det dennes dag helt och det är de som får välja mat, öppna paket mm, det är viktigt att man lär sig att ibland uppvaktar man andra och ibland blir man uppvaktat själv!

• lovegivespower
    Tramsa skrev 2012-08-02 20:34:21 följande:
    Vi har en svärmor som alltid köper syskonpresent, men hon köper även make/makapresent när ett av hennes vuxna barn eller svärson/dotter fyller år så hon är ju lite egen på det viset.

Annars slutade vi med det när barnen började närma sig fem kanske. Jag tycker inte att det får barnet som fyller år att vara mindre i centrum om ett syskon får en ritbok samma dag liksom. För att ha en speciell dag behöver ju inte omgivningen sluta existera trots allt.  
    Nej dom slutar inte existera bara för det. Menar du att prylar är ett sätt att visa att det lillasyster också existerar på brorsans födelsedag?
Svar på tråden köpa present till syskonen när barnen fyller år???