• Anonym (idioti)

Gravid och snusar!

Jag är gravid i v 32 och ja, jag snusar, jag har minskat ned mycket och försöker verkligen att vänta så länge jag kan tills dess att jag måste ta en. Till saken hör att innan jag blev gravid så hade jag ett ganska så grovt alkoholmissbruk, jag drack i princip varenda dag, det har jag såklart lagt helt på hyllan! Men med snusandet så går det verkligen inte, jag känner mig ju såklart som världens hemskaste blivande mamma, jag älskar ju det lilla knytet i magen mer än någonsin, ändå så går det tamejfan inte att sluta.

Jag vill inte ha höra från några moralkärringar eller få en massa pekpinnar viftad i ansiktet, jag vet precis vad som kan ske om man snusar, det är inte det det handlar om, utan jag vill bara höra om NÅGON där ute har snusat under graviditeten, blev det komplikationer? Och om någon kan relatera? Inte för den skull att jag ska kunna fortsätta snusa utan för att jag vill veta.

• Svar på tråden Gravid och snusar!
  • evil eye

Jag vågar väl inte ens skriva detta, men jag snusade under bägge mina graviditeter och det gick fasiken inte att sluta! Jag kände mig som dig, världens sämsta och hade ångest över detta. Men vet du, jag har fött två helt normala pojkar som idag är 5 år och 2 år gamla och är fortfarande lika normala!

Jag säger ju såklart inte att det är ok att inta nikotin när man är gravid (inte någon gång egentligen), men det gick ju bra för mig iallafall och nu ska vi inte ha fler barn.

Lycka till och jag vet hur jobbigt du har det.   

• Anonym

Jag snusade och även rökte lite när jag var gravid, det gick bra ändå. Det är ingen fara ska du se. Du har varit jättestark oavsett som slutat dricka, man kan inte kräva att man ska klara av hur mycket som helst. Oroa dig inte.

För i tiden så rökte ju folk massvis hela dagarna och det gick bra det med.

• Anonym

Jag snusade när jag blev gravid. Klarade inte av att sluta helt med nikotin så jag gick över till nikotintuggummi i små mängder istället. Det pajade totalt i slutet på graviditeten och jag började röka istället. Födde ett friskt barn trots allt. Det är såklart inte bra att använda nikotin när man är gravid men allting är ju relativt. Var glad och stolt över att du lyckades sluta med alkoholen istället och håll snusandet till ett minimum. Kämpa på!

• Anonym (rök)

Jag rökte, mest pga grupptryck. Inga mängder men ändå mer än man borde. Hade också ett alkoholmissbruk bakom mig, jag räknade efter när jag blev gravid att jag druckit alkohol precis varje dag i 34 dagar innan jag plussade, och precis som du så var det såklart tvärstopp med det. men nikotinet var en annan sak.
    Jag fick en helt underbar frisk dotter som idag är 5 år. Dock, var hon mindre än genomsnittet. i mitten av graviditeten fick jag gå på tillväxtultraljud då hon låg ca 33% under medel i tillväxt, men hon växte till sig i slutet och när hon föddes vägde hon 3160 och var 49cm. Att hon var liten beror helt enkelt på nikotinet.. sen har jag hört att det e större risk för bokstavssjukdomar men det vet jag inte om det är sant eller ej 

• Wimlan

När mitt äldsta barn låg i magen kunde jag inte sluta röka men det var på den tiden man hade en lite mer balanserad syn på mänsklighetens förmåga att överleva. Ingen höjde på ögonbrynen och jag minns inte ens att mån visade sura miner på MVC. Pojken vägde 4 kg, har aldrig varit allergisk eller så. Han är dock den enda av mina tre som själv använder nikotin, han är 25 år idag. Min mamma rökte när hon väntade mig (inte när hon väntade mina syskon) och jag är den enda av fem syskon som har rökt. Jag misstänker att det kan finnas ett samband, men jag vet inte... I vilket fall som helst gör det ju inte saken bättre att tänka negativa saker om sig själv! Du är gravid, du är fantastisk och du har knutit an till det lilla underverket i magen. Det räcker gott för att allt ska bli bra

• Anonym (idioti)

Gu vad ni är snälla och förstående! Jag trodde verkligen att jag bara skulle få en massa pekpinnar här. Vad skönt ändå (kan man säga så?) att det är fler som har snusat och rökt och att det har gått bra för er, nog för att vi alla vet att nikotin inte är bra, så känner jag att den där 10tons orosklumpen kanske kan minska lite. Jag brukar varva med onico bara för att ha något under läppen, tills dess att jag känner att jag håller på att få ett redigt utbrott och är påväg att kasta närmstliggande föremål på sambon, då tar jag en snus.

Visste era partner om att ni snusade/rökte? Jag själv smusslar och smyger för min sambo och köper på mig ett litet lager så fort jag är i någon annan stad utan sambon och lägger den riktiga snusen i en onico dosa, herregud.. Det känns ju rent ut sagt förjävligt att ljuga för sambon, men jag tror inte att han överhuvudtaget skulle kunna acceptera att jag snusade.

Anonym (rök): Jag upptäckte att jag var gravid i v5 så jag har också fått i mig en massa alkohol under början av graviditeten, det är också en grej jag nojar över, men det var tur att jag upptäckte det ändå så pass tidigt(det var ingen planerad graviditet) som jag gjorde, det finns ju som inte så mycket man kan göra åt den saken nu ändå, trots att det ligger där i bakhuvudet och grämer. 

• evil eye
    Anonym (idioti) skrev 2012-08-02 21:49:42 följande:
    Gu vad ni är snälla och förstående! Jag trodde verkligen att jag bara skulle få en massa pekpinnar här. Vad skönt ändå (kan man säga så?) att det är fler som har snusat och rökt och att det har gått bra för er, nog för att vi alla vet att nikotin inte är bra, så känner jag att den där 10tons orosklumpen kanske kan minska lite. Jag brukar varva med onico bara för att ha något under läppen, tills dess att jag känner att jag håller på att få ett redigt utbrott och är påväg att kasta närmstliggande föremål på sambon, då tar jag en snus.

Visste era partner om att ni snusade/rökte? Jag själv smusslar och smyger för min sambo och köper på mig ett litet lager så fort jag är i någon annan stad utan sambon och lägger den riktiga snusen i en onico dosa, herregud.. Det känns ju rent ut sagt förjävligt att ljuga för sambon, men jag tror inte att han överhuvudtaget skulle kunna acceptera att jag snusade.

Anonym (rök): Jag upptäckte att jag var gravid i v5 så jag har också fått i mig en massa alkohol under början av graviditeten, det är också en grej jag nojar över, men det var tur att jag upptäckte det ändå så pass tidigt(det var ingen planerad graviditet) som jag gjorde, det finns ju som inte så mycket man kan göra åt den saken nu ändå, trots att det ligger där i bakhuvudet och grämer. 
    Jag smög för min sambo med i början, men sen kom han på mig... Han snusar själv, så han hade inte så mycket att komma med. Men nu när man tänker tillbaks, vad fjantig man var som smög med detta, man är ju vuxen! Som någon skrev i ett annat inlägg, att man kan få mindre barn av nikotin. Min första vägde 3290 gram och min andra 4050 gram, så jag vet inte om det stämmer...
  • Anonym (rök)

Samma här, var helt oplanerat för mig med.. var inte ens tillsammans med pappan. hade det ganska struligt då och senaste 2-3 åren innan, därav alkoholmissbruket. minns tillochmed att jag var på en krog dagen innan jag plussade, drack öl och fick en bomb i huvudet helt plötsligt, av ingen orsak alls, att shit jag e säkert gravid. Kan tillägga att jag gick på ppiller på den tiden också så det var ju inget man kunnat vänta sig direkt.. bara en känsla.
  • Anonym

Det går nog bra för de flesta som använder tobak under graviditeten. Även om det inte är bra och nyttigt så kan jag idag tycka att vi är nästan lite för petiga när det kommer till att vara nyttiga och perfekta. Så det finns nog ingen anledning till att gå och oroa sig över sånt. Det räcker ju att man åker till andra länder inom Europa så är har man en helt annan syn på vad som är livsfarligt och vad som är okej att göra när man är gravid. Och även om vi svenskar är bra så tror jag knappast att vi är bäst i världen och har helt rätt i allt. Man gör de uppoffringar man klarar av de ska man vara stolt över.
    Sen ska man även tänka på att det är en gigantisk skillnad på att snusa och röka hela tiden än att kanske ta en cigarett per dag.
Svar på tråden Gravid och snusar!