• Anonym (Tveksam)

Fyraårig säger att hennes mamma slår henne?

Fyra årig flicka har sedan två år tillbaka alltid talat illa om sin mamma. Kallat henne för hennes förnamn, säger att hon är dum.. Har på sig två år gamla kläder som sitter åtsittande, trasiga med hål i eller i dåligt skick. Äter samma skit hela tiden dvs köttbullar, och blir väldigt nedstämd när man talar om hennes mamma. Hon har flera gånger jämfört hennes mamma med askungens mamma..

Att hon har ''låst in henne när hon varit dum'' och att hon har slagit henne. Jag vet också att hennes mamma brukar gapa och skrika på henne hela tiden och att hennes mamma väldigt ofta lämnar bort ungen till ungens mormor medans hon själv går ut och festar. Jag vet också att mamman brukar gå och festa hela tiden och köpa dyra saker till sig själv med barnbidraget istället för att köpa kläder till hennes dotter istället för dessa trasor hon går runt på. Ja, mamman har jag talat med och hon har sagt att hon är deprimerad och att hon inte pallar med.. Jag har föreslagit kontaktperson men hon blev genast väldigt arg (hon har lite svårt att kontrollera ilskan)

Jag har ständigt oroat mig för detta barn, är detta något jag bör gå vidare till soc med eller ska jag låta det vara? Detta gör mig väldigt orolig och illa till mods när jag tänker på flickans ledsna ansikte :/

• Svar på tråden Fyraårig säger att hennes mamma slår henne?
  • Anonym (............)

Har ni barn på samma förskola så tycker jag att du ska prata med personalen där...  annars så tycker jag att du ska göra en anmälan på soc. eftersom du redan försökt prata med mamman. Så har du i alla fall gjort vad du kunnat!

• Sömntutan

Jag skulle nog ha gått vidare med detta. Du skriver ju själv att hon har svårt att kontrollera sin ilska så varför skulle hon inte kunna ta ut den på sin dotter?

• kråka

Gå på din magkänsla..
    Om jag var du hade jag umgåts mer med familjen, för att ta reda på om det verkligen kan vara så som hon säger, och försök att vara ett vuxet  stöd för flickan . och om du märker något. anmäl./ konfrontera  

• Anonym (Tveksam)

Hej, tack för svaren. Nu är det såhär att vi har bråkat och att jag inte har pratat med henne eller träffat barnet på några månader.. Men jag VET faktumet att hon skriker på ungen och att hon slösar barnbidraget på hennes festande, byter pojkvän hela tiden så att till och med fyraåringen nämner hennes pojkvänner!!

MEN, jag har INGA bevis på att hon slår hennes barn förutom att jag har ett videoklipp när flickan sitter och berättar det.

Vad tror ni socialen kommer ta för åtgärder? Hela den här tiden trodde jag att jag överdrev och att barnet kanske ljuger eller att jag kanske överreagerar.. Men om ni tycker som jag att detta är väldigt skumt så ska jag väl ringa till soc eller hur?

• mammatillnils

Du har ju pratat med henne och hon har sagt att hon inte pallar, då tycker jag nog att det är ditt ansvar att gå vidare och göra en orosanmälan till soc. Vad som händer sedan är ingenting du behöver fundera över, du har då lämnat över ansvaret till någon som kan bedöma situationen och ta till ev åtgärder.

• Anonym (Mamma)

Min son berättade till sin moster framför mig att mamma klippte mig med saxen på armen här, sen slog hon mig här.
    Det han inte förklarade var att jag hade klippt en tråd från hans tröja och slagit i luften för att få bort en fluga ifrån ryggen. Allt är relativt.
    Jag säger inte att det är så med detta men så att du kan få lite perspektiv. däremot tycker jag att det verkar som att mamman behöver hjälp på något sätt.

• Anonym (Tveksam)

Det är sant, barn har en tendens att överdriva saker och ting eller att hitta på..

Dock har mamman sagt till mig att barn måste ha disciplin och att skrika på dom är enda utvägen för att få respekt och ''makt''.

Såklart vet jag inte vad som sker bakom stängda dörrar, men om hon inte har något att dölja så kan jag ju lika gärna ringa soc..

Det känns inte bra att ''titta bort'' åt detta då det ändå väcker någon slags oro för mig 

• Anonym

eh, med tanke på kombinationen av allt du vet och sett och barnets utsago så JA du bör nog anmäla det. Finns det inget hon behöver hjälp med så erbjuder inte heller soc någon hjälp. Om ungen blir slagen och vanvårdad kan soc hjälpa mamman att få koll på läget. 

• Anonym
    Anonym (Tveksam) skrev 2012-08-02 22:36:59 följande:
    Hej, tack för svaren. Nu är det såhär att vi har bråkat och att jag inte har pratat med henne eller träffat barnet på några månader.. Men jag VET faktumet att hon skriker på ungen och att hon slösar barnbidraget på hennes festande, byter pojkvän hela tiden så att till och med fyraåringen nämner hennes pojkvänner!!

MEN, jag har INGA bevis på att hon slår hennes barn förutom att jag har ett videoklipp när flickan sitter och berättar det.

Vad tror ni socialen kommer ta för åtgärder? Hela den här tiden trodde jag att jag överdrev och att barnet kanske ljuger eller att jag kanske överreagerar.. Men om ni tycker som jag att detta är väldigt skumt så ska jag väl ringa till soc eller hur?

Vem är du? Pappans nya tjej? Hur väl känner du mamman och hur ofta träffar du henne?

Varför berättade flickan att mamman slår henne? Vad fick hon för fråga som gav det svaret?
Svar på tråden Fyraårig säger att hennes mamma slår henne?