• Myran22

Vad är rimligt pris för persiener?

Hittade en gammal tråd men tyckte inte jag fick ut något av den & så vad den avstäng, annars hade jag puffat på den istället för att skriva en ny.

Det är så att vi ska flytta, och i den lägenheten finns det persiener i fönstren som dom vill sälja (det är en hyreslägenhet) och dom vill ha 2 000 kr.

Det är 3 fönster: 80 cm breda och 3 st som är 26 cm breda. 1 fönster: 150 cm brett och ett fönster som är 57 cm brett.

Dom tre fönstern som är 80 cm breda och 26 cm breda är sånna där gamla fönster (runt 50-talet kanske?) men en stor ruta och en liten.
    Det andra är till vardagsrummet, ett stort fönster och det minde på balkongdörren.

Jag tycker det låter dyrt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad är rimligt pris för persiener?
  • Pernillis

Ska ta reda på de till i morgon.Mun kompis har egen persienne firma på Rådmansgatan i stockholm!
    Återkommer ok??

• Cecci78

Det beror ju lite på vad det är för persienner, är det billiga från tex Jysk eller sådana med lite mer kvalitet? Jag har pratat med en persiennfirma (vi ska sätta in persienner i vårt hus). Han sa att ett normalstort fönster kostar ca 500 (ett fönster med en enda stor glasruta) och kopplade fönster kostar ca 300 kr (2 glas= 2-delat när man öppnar fönstret). Jisses, jag vet, det finns namn för olika fönstertyper men jag kan inte dem;) Nu i jan o feb ingick dessutom montering (de har väl lågsäsong). Dessa persienner hamnar inuti fönstrena.

• Myran22

Pernillis: Tack så jättemycket. Det skulle vara jättesnällt =).

• Jenny70

Måste ni har persiennerna då?? Själv har jag aldrig använt persienner. Även om där funnits det i lägenheten så har jag inte använt dom. Nu har jag ett par i trä från IKEA, men det är mest för syns skull. Men där ni tycker ni skulle behöva det så är det ju ett alternativ; att köpa så´na snygga i trä! Kostar inte mycket på IKEA. Beror ju på storlek, men ca 250:-/st
    I sovrumsfönstret t ex, har vi två längder med ringar på en stång, (stång & ringar oxå från IKEA...billigt, billigt) Så blir det jättelätt att dra för fönstret ifall man vill ha mörkt. På sommaren t ex.

• Myran22

Jenny70: Jo, i sovrummet måste vi ha något. Dels för att slippa insyn och sen för att kunna få det ganska mörkt då sambon jobbar nätter och sover på dagarna.
    I dom andra rummen spelar det inte så stor roll, det är bara sovrumsfönstret som ligger emot ett annat hus.

Vi fundrar lite på att köpa rullgardiner istället och sätta upp i sovrummet, i vardagsrummet ska jag ha dubbla panellängder och då går det ju att dra för om man vill det. I köket har jag inte några nu och det fungerar bra.

Sen tänkte jag, när vi flyttade in i den här längeheten för några år sedan så fanns det persiener i vardagsrummet. Kan jag ta med mig dom fast det inte är jag som har skaffat dom från början eller hör dom hit?

• Angel80

Håller med jenny70, måste ni verkligen ha dem. Om man vill vara lite fräck, vilket jag skulle vara, så skulle jag säga till säljaren att jag är inte intresserad av att köpa persiennerna för 2000, isåfall kan de ta dem med sig, (har svårt att tänka mig att de har användning för dem dit de flyttar), försök få ett bättre pris, annars kan de ta ner dem.

• Myran22

Angel80: Jo, vi pratade om det i går, jag & sambon. Han vägrar att betala 2000 för dom, men jag tycker det är lite retligt eftersom jag är bekant med dom som bor där nu.
    Men det får jag skita i, 2000 är ju ganska mycket pengar tycker jag.

Har hört att det finns rullgardiner som man sätter i fästerna till gardinstängerna (i dom vanliga vita), någon som vet om stämmer?

• Pernillis

Vad är höjden på dem???

• Myran22

Pernillis: Alla fönstre är 116 cm, det är det enda jag har kunnat mäta.

• Pernillis

Max 800-1000 kr ska de kunna ta,Min kompis skulle ta 3000 kr o garanti i 5 år.
    BETALA INTE!!!!

• Myran22

Pernillis: Gud va snäll du är =)

Tack så jättemycket!

Svar på tråden Vad är rimligt pris för persiener?