• luluu

rött bregott till 1 åring

Vet att man inte ska ge salt till småbarn och det gör jag ej heller men i bland har han fått rött bregott på mackan (som inte är stor) och ibland är det lite bregott i min pasta /potatismos som han fått smaka.
    När kan man börja bli mindre försiktig ang salt. jag hade ju givetvis inte tänkt att salta hans mat, men smöret i maten och om han äter korv  frysta köttbullar i bland ( inga stora mängder dock)

• Svar på tråden rött bregott till 1 åring
  • CoolJen

Varför inte ha vanligt smör? Man ska väl inte ge barn under 1 år nåt salt alls och sedan vara sparsam med saltet.

• Natulcien

En 1 -åring kan ju äta samma mat som du, men försiktig med salt är ju alltid bra att vara, även som vuxen...
    Men köttbullar och andra livsmedel som innehåller salt kan han äta, så länge man inte överdriver. Men att överdriva är ju aldrig bra åt något håll...

• jensljungkvist

För mig har det tagit att laga mat åt min dotter för att inse att man inte behöver salta maten. Det går jättebra med alla andra kryddor och örter som redan finns.
    Även nu då hon har passerat ett år försöker jag undvika salt. Både för henne och mig själv.
    Men ibland är det gott! :) 

• Ellina

Vi äter oxå rött bregott men när jag lagar mat till vår son använder jag osaltat smör. På mackan får han lite crème fraiche istället för smör, det tycker han om.

• La Lola
    Ellina skrev 2012-08-17 11:35:04 följande:
    Vi äter oxå rött bregott men när jag lagar mat till vår son använder jag osaltat smör. På mackan får han lite crème fraiche istället för smör, det tycker han om.
    Äter han inte samma mat som er nu när han är 1 år?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ellina

Min son är 9 mån. Men han kommer inte att få rött bregott och saltat mat när han fyller 1 år. Tycker själv att man ska vara sparsam med salt till de små.

• La Lola
    Ellina skrev 2012-08-17 12:37:59 följande:
    Min son är 9 mån. Men han kommer inte att få rött bregott och saltat mat när han fyller 1 år. Tycker själv att man ska vara sparsam med salt till de små.
    Okej.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Afasi

Oj då är ni mer noga än jag och jag tycker jag är väldigt noga. Min son är snart 10 månader och har alltid fått bregott på mackan, den gröna då och innan det har han faktiskt fått lätta några gånger. Flora får han hos mormor. Tillsätter inget salt när jag lagar maten och använder inte buljong, försöker att inte ge salta produkter som kassler osv allt för ofta men i övrigt gör jag ingen skillnad när det gäller saltet.

• luluu

Det där röda bregottet har jag tagit när jag varit stressad, Det osaltade smöret är ju stenhårt och tar hur lång tid som helst att få mjukt.

• Miss Obsessive

Vi åt det extrasaltade här hemma förut, men sen dottern började äta samma mat som oss, så köper vi normalsatat smör och bregott. 

• Mrs Moneybags

Min son är ett år nu och jag skulle nog inte ge det extrasaltade smöret till honom, men i övrigt får han samma mat som vi äter. Normalsaltad till lättsaltad vanlig mat.

Svar på tråden rött bregott till 1 åring