• scrapparlotta

Bjuda på kall räkpaj?

Vi ska ha lite folk här hemma idag, och jag har tänkt bjuda på en god kall räkpaj. Pajskalet är fyllt med en röra med massa räkor, creme fraiche, röd rom, rödlök....mm Så ska vi ha sallad och baguetter till detta....Nu var min svägerska här och hon tyckte det inte var nån bra huvudrätt....att det mer var till buffe eller förrätt....Kan man inte ha detta som huvudrätt?? Tyckte det skulle vara en god sommarrätt....

• Svar på tråden Bjuda på kall räkpaj?
  • zest

Jag tycker att det låter gott. :) Vet inte hur varmt ni har det, men själv svårt att äta mycket när det är varmare än 25 grader.

• Mio

Åh, jag hade blivit jätteglad om jag fick detta att äta. Det är ju en god och fräsch rätt tycker jag, speciellt nu på sommaren! :) Tycker inte att du ska strunta i vad din svägerska säger då det trots allt är du som är värden, när det är hennes tur kan hon ju fixa något annat som hon anser är bättre.

• Kodia

Nja, jag håller nog med om att det inte är en "riktig varmrätt", men jag tycker att du kan bjuda på den ändå! Det beror iofs på hur du har bjudit in osv - ifall du bjudit in till formell middag och gästerna förväntar sig trerätters kanske de blir lite överraskade, men om du bjudit in "på en bit mat" är det helt ok!

• Fia 28

Jag tycker det låter jättegott, förutom rommen =). Jag har själv bjudit på paj + sallad + bröd ett par gånger i sommar, och det har varit väldigt omtyckt.

• scrapparlotta

Tack, ja jag har redan gjort pajerna så det är för sent att ändra på nu.....Men det låter bra att det är många som tycker det är ok. Det är min sambos vän med fam. som kommer och ja att dom ska få trerätters.....det väntar dom sig inte. Vi har helt enkelt bjudit hit dom ikväll, har inte sagt  ifall det blir en brakmiddag eller inte. Men jag vet att dom gillar fisk och skaldjur och jag tycker denna paj är jättegod....och man blir behagligt mätt på sånt här tycker jag. Hoppas dom inte blir besvikna.....

• Joråsåatte
    scrapparlotta skrev 2012-08-03 13:40:32 följande:
    Tack, ja jag har redan gjort pajerna så det är för sent att ändra på nu.....Men det låter bra att det är många som tycker det är ok. Det är min sambos vän med fam. som kommer och ja att dom ska få trerätters.....det väntar dom sig inte. Vi har helt enkelt bjudit hit dom ikväll, har inte sagt  ifall det blir en brakmiddag eller inte. Men jag vet att dom gillar fisk och skaldjur och jag tycker denna paj är jättegod....och man blir behagligt mätt på sånt här tycker jag. Hoppas dom inte blir besvikna.....
    Låter gott!!
    Bra bjudmat på sommaren. 
  • alllwaysdrunk

Din svägerska har väl inte fel i sak.
    Allt beror ju på hur själva middagen är upplagd.

Bjuda på kall räkpaj på bjudning går alldeles utmärkt.
    Men som huvudrätt i en tre rätters middag så blir det svårare att sy ihop.
    Vad har/hade ni för förrätt?

• scrapparlotta

Vi hade ingen förrättt igår, vi tog en fördrink med lite tilltugg till det. 

Men det blev jättegott och dom sa i alla fall att det var  jättebra. Och dom blev glada över att det inte var kött, då dom hade grillat så mycket nu ett tag att dom nästan var trötta på kött nu. Så jag tror det blev perfekt, så sa dom i alla fall :) 

• alllwaysdrunk
    På det sättet fungerar ju det perfekt.
    Men hade du gjort mer som tre rätters då hade det varit lite svårare att sy ihop(men inte omöjligt ;) )
  • scrapparlotta
    MikaelaDuumboO skrev 2012-10-15 12:44:41 följande:
    Skriv gärna ut receptet på pajen:)
    Ska se om jag hittar länken dig igen....hittade den i en blogg. 

Svar på tråden Bjuda på kall räkpaj?