Kan det vara ADHD eller Asperger?
Min sambo har en son på 4 ½ år. Jag beskriver hans personlighet nedan.
Pratar konstant, har svårt att lyssna på vad någon annan säger. Inte intresserad av vad någon annan har att berätta. Är bara intresserad av sig själv.
Frågar om allt, men lyssnar inte alltid färdigt på svaret innan nästa fråga kommer. Kan komma 20 föjdfrågor om en sak. Hakar upp sig på detaljer.
Översocial. Vill veta allt om allt och alla. Pratar med alla och frågar dem om precis vad som helst. Har svårt att fokusera på det han gör, har hela tiden koll på vad som sker runt omkring.
Blir arg om man skrattar åt något han säger.
Blir arg om man tar på honom, ”rör inte mig!!” säger han argt då.
Känslig för ljud, blir arg om det är för högt.
Svårt att koncentrera sig på sådant han inte är intresserad av. Om han tittar på en film och det blir lite ”tråkigt” så börjar han direkt hoppa och studsa runt i soffan.
Vill hela tiden veta vad som ska hända, kan fråga direkt på morgonen ”vad ska vi göra idag?”, ”sen då?” ”ska jag sova efter det?”. Han vill ha stenkoll på hur hela dagen kommer att se ut.
Blir jättearg när han måste avsluta något som han vill fortsätta göra. T.ex. om man måste stänga av filmen för att han ska gå och sova. Eller om man måste gå in för att äta mat. Då kan han skrika ”låt mig va ifred!!! Prata inte med mig!!!”.
Bacillskräck. Kan inte äta en macka som någon annan har tagit i innan. Måste byta glas om det har blivit lite smutsigt. Om det är en prick på en potatis så vill han ha en ny.
Är gärna ”medvetet” elak mot andra. Vet hur han ska göra eller säga för att man ska bli ledsen.
Intresserad av ord och bokstäver.
Tror gärna att han vet och kan bäst, och vill gärna styra och ställa över alla andra. Säger man emot, så blir han arg. Om man leker med honom så styr han varje grej man gör, gör man något annat med legogubben eller bilen så blir han jättearg och säger att så ska det inte vara.
Vill väldigt gärna spela tv-spel eller dataspel. Blir arg när han inte förstår vad han ska göra.
När det gäller mat så äter han jättedåligt och lite. Men om det vankas godis, kakor eller glass så finns det inget stopp. Då kan han trycka i sig hur mycket som helst. Om han får läsk (cola, fanta) så bara häller han i sig.
Vill gärna ha det städat och organiserat hemma.