• Anonym

Kan det vara ADHD eller Asperger?

Min sambo har en son på 4 ½ år. Jag beskriver hans personlighet nedan.

Pratar konstant, har svårt att lyssna på vad någon annan säger. Inte intresserad av vad någon annan har att berätta. Är bara intresserad av sig själv.

Frågar om allt, men lyssnar inte alltid färdigt på svaret innan nästa fråga kommer. Kan komma 20 föjdfrågor om en sak. Hakar upp sig på detaljer.

Översocial. Vill veta allt om allt och alla. Pratar med alla och frågar dem om precis vad som helst. Har svårt att fokusera på det han gör, har hela tiden koll på vad som sker runt omkring.

Blir arg om man skrattar åt något han säger.

Blir arg om man tar på honom, ”rör inte mig!!” säger han argt då.

Känslig för ljud, blir arg om det är för högt.

Svårt att koncentrera sig på sådant han inte är intresserad av. Om han tittar på en film och det blir lite ”tråkigt” så börjar han direkt hoppa och studsa runt i soffan.

Vill hela tiden veta vad som ska hända, kan fråga direkt på morgonen ”vad ska vi göra idag?”, ”sen då?” ”ska jag sova efter det?”. Han vill ha stenkoll på hur hela dagen kommer att se ut.

Blir jättearg när han måste avsluta något som han vill fortsätta göra. T.ex. om man måste stänga av filmen för att han ska gå och sova. Eller om man måste gå in för att äta mat. Då kan han skrika ”låt mig va ifred!!! Prata inte med mig!!!”.

Bacillskräck. Kan inte äta en macka som någon annan har tagit i innan. Måste byta glas om det har blivit lite smutsigt. Om det är en prick på en potatis så vill han ha en ny.

Är gärna ”medvetet” elak mot andra. Vet hur han ska göra eller säga för att man ska bli ledsen.

Intresserad av ord och bokstäver.

Tror gärna att han vet och kan bäst, och vill gärna styra och ställa över alla andra. Säger man emot, så blir han arg. Om man leker med honom så styr han varje grej man gör, gör man något annat med legogubben eller bilen så blir han jättearg och säger att så ska det inte vara.

Vill väldigt gärna spela tv-spel eller dataspel. Blir arg när han inte förstår vad han ska göra.

När det gäller mat så äter han jättedåligt och lite. Men om det vankas godis, kakor eller glass så finns det inget stopp. Då kan han trycka i sig hur mycket som helst. Om han får läsk (cola, fanta) så bara häller han i sig.

Vill gärna ha det städat och organiserat hemma.

• Svar på tråden Kan det vara ADHD eller Asperger?
  • Lilith Dark

Jag tycker att det låter väldigt typiskt de flesta barn i den åldern, diagnos eller ej.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Karl71
    Anonym skrev 2012-08-03 14:28:13 följande:
    Min sambo har en son på 4 ½ år. Jag beskriver hans personlighet nedan.

Pratar konstant, har svårt att lyssna på vad någon annan säger. Inte intresserad av vad någon annan har att berätta. Är bara intresserad av sig själv.

Frågar om allt, men lyssnar inte alltid färdigt på svaret innan nästa fråga kommer. Kan komma 20 föjdfrågor om en sak. Hakar upp sig på detaljer.

Översocial. Vill veta allt om allt och alla. Pratar med alla och frågar dem om precis vad som helst. Har svårt att fokusera på det han gör, har hela tiden koll på vad som sker runt omkring.

Blir arg om man skrattar åt något han säger.

Blir arg om man tar på honom, ”rör inte mig!!” säger han argt då.

Känslig för ljud, blir arg om det är för högt.

Svårt att koncentrera sig på sådant han inte är intresserad av. Om han tittar på en film och det blir lite ”tråkigt” så börjar han direkt hoppa och studsa runt i soffan.

Vill hela tiden veta vad som ska hända, kan fråga direkt på morgonen ”vad ska vi göra idag?”, ”sen då?” ”ska jag sova efter det?”. Han vill ha stenkoll på hur hela dagen kommer att se ut.

Blir jättearg när han måste avsluta något som han vill fortsätta göra. T.ex. om man måste stänga av filmen för att han ska gå och sova. Eller om man måste gå in för att äta mat. Då kan han skrika ”låt mig va ifred!!! Prata inte med mig!!!”.

Bacillskräck. Kan inte äta en macka som någon annan har tagit i innan. Måste byta glas om det har blivit lite smutsigt. Om det är en prick på en potatis så vill han ha en ny.

Är gärna ”medvetet” elak mot andra. Vet hur han ska göra eller säga för att man ska bli ledsen.

Intresserad av ord och bokstäver.

Tror gärna att han vet och kan bäst, och vill gärna styra och ställa över alla andra. Säger man emot, så blir han arg. Om man leker med honom så styr han varje grej man gör, gör man något annat med legogubben eller bilen så blir han jättearg och säger att så ska det inte vara.

Vill väldigt gärna spela tv-spel eller dataspel. Blir arg när han inte förstår vad han ska göra.

När det gäller mat så äter han jättedåligt och lite. Men om det vankas godis, kakor eller glass så finns det inget stopp. Då kan han trycka i sig hur mycket som helst. Om han får läsk (cola, fanta) så bara häller han i sig.

Vill gärna ha det städat och organiserat hemma.

Har en 3 åring och 9 åring med MYCKET energi.   Var inte för snabb att leta diagnos.  Mitt råd är: Försök få din sambo att gå med på att klippa socker och dra ner på kolhydrater.   SLUTA KÖP godis, kakor och skitmat.   Det blir givetvis ett ramaskri första dagarna men jag har vänner som "lugnat ner" små pojkar med liknande problem.

Kvarstår problemet skulle jag gå vidare och försöka få honom utredd men inte innan jag slutat hälla eld på brasan med socker....

mvh
    Karl 
  • Little Ms Chatterbox

Mycket låter likt min son som har diagnoserna ADHD och Atypisk Autism. Behöver ju inte betyda att det även är så med din bonusson.
    Socker i onaturliga mängder är inte bra för någon, barn är känsligare och personer med NPF, är ofta ännu känsligare för socker. Även har man sett att en del färgämnen, kan ge negativ inverkan på koncentration, humör,tålamod osv. 

För någon med NPF är det viktigt med rutiner, de ger ett lugn och då behöver de inte bli så uppskruvade och hyper. Så försöka att förbereda och hålla rutiner. Säg att det är mat kl X och när det är 5 minuter kvar kommer jag och påminner dig. Sen stänger vi av TV:n för att äta. Du kan fortsätta titta xxx (ge svar om när, i morgon, eftermaten, kl X, osv. Och då ska man klara av att hålla det också)

Eftersom han verkar gilla regler och rutiner så berätta vilka dagar och när på dagen man får äta sötsaker. Berätta, på hans nivå varför man inte ska äta socker jämt. Gör ett veckoschema och låt honom få bestämma vilken dag han vill äta godis. Givetvis bestämmer ni vuxna hur mycket som är lagom hur mycket man får äta och då är det den dagen som gäller.
    Det att han inte verkar vilja bli rörd, inte gillar ljud kan vara perceptionsstörning. Det är väldigt jobbigt att leva med och svårt för omgivningen att förstå om man inte är ordentligt insatt hur det kan vara. 

De här ställer ett visst krav på er som vuxna, för att sonen ska må bra, och även ni så gäller det att även ni låter bli att äta fika när som helst, att ni har stereo på hög volym eller flamsar omkring. Om sonen vill ha det städat så måste man även lära honom att inte stöka ner, plocka upp efter sig och följa rutiner. Tror inte att han kommer lära sig bara med att vara med och se hur ni gör utan man måste göra ett aktivt städschema och hur man gör för att plocka upp. Det kan vara enkelt, "städa rummet innan film/ varje fredag/innan bolibompa" till att "gå till ditt rum, ta fram legolådan (bild på lådan att den är för lego) sätt dig på golvet, plocka upp lego"  Samma schema för bilar, klossar osv.. Det kan vara bra att skriva hur lång tid städningen ska ta och vad man ska göra efteråt. 
    Det är även viktigt att det finns bra förvaring. En del med NPF "ser" inte vad det är i lådor om det inte är transparenta, andra kan uppleva en hylla full med leksaker som stökig.  Man får testa sig fram lite där. Men det är bra med bilder på lådor vad det är som ska vara i. 

En väldigt bra bok att läsa är Explosiva Barn av Ross W Greene, den förklarar hur personer med NPF tänker och reagerar på olika saker så man lättare kan förutse och minska livet stötar. Det är en jättebra bok och man behöver inte alls bara ha den till de med NPF och barn utan funkar på alla.
    Det är inte så att man ska curla utan bara ett annat sätt att ta sig an problemet eftersom det inte verkar funka så som man har gjort tidigare. Att lära någon aktivt hur man städar, inte äter socker och öva på hur man uppför sig är knappast curling

Sen vill jag även tipsa om Omega, ät mycket fet fisk, lax, makrill, sill eller kosttillskott, Eye Q, MorEPA mini eller Eskimo kids. Jag kan ganska mycket om Omega och om jag börjar skriva om det så blir det massor så det gör jag inte i detta inlägget. Så om du är intresserad så fråga gärna, så svara jag

Svar på tråden Kan det vara ADHD eller Asperger?