• Anonym (fundersam)

Ta cerazette samtidigt som p-stav, varför blödningar?

Jag har haft min p-stav i snart fem månader och har en del funderingar jag hoppas få svar på :)
    innan så använde jag cerazette i ca 3 veckor bara.
    I slutet av den lilla cerazette perioden så började jag få mens varje dag men när staven kom i skulle jag fortsätta ta pillerna i en vecka för att staven inte hunnit verka helt och då försvann mensen alltså under den veckan jag hade båda. Men sen kom den där j*vla mensen ändå och varje dag hade jag blödningar i flera månader (vet inte precis hur länge när de börja osv men hade minst lite varje dag).
    Så eftersom jag hade två kartor cerazette kvar så tog jag oregelbundet ett piller dom dagarna jag helt enkelt inte ville ha mens och den va helt borta dom dagarna!! sökte massor och såg bara att nån skrev att man inte skulle ta de samtidigt, men varför? om jag gör de kanske två gånger i veckan max! kan de skada kroppen?

Sen en till grej jag undrar över för er som får blödningar av de preventimedel ni använder, får ni de hela tiden? för jag börjar nästan tro att jag får de endast vid stress eller liknande..
    Är jag hemma själv några dagar och inte gör något är de helt som bortblåst, bråkar jag med pojkvännen, familjen, har en jobbig dag eller som nu när min syster va med om en allvarlig olycka då kommer de blödningar och inte lite heller.. Hur kan detta komma sig? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Ta cerazette samtidigt som p-stav, varför blödningar?
  • Anonym

Jag antar att man itne ska ta både minipiller och ha p-stav samtidigt eftersom man då får i sig för mycket hormon och det tror jag itnte är bra för kroppen. Skulle docj rådfråga den som skrev ut cerazett och p-stav om varför man inte ska ta båda för de vet bäst!

Att man blöder i början då man börjar emd nytt preventivmedel är inte ovanligt. jag blödde i början då jag hade min p-stav men det slutade efter någon månad. Samma då jag åt cerazett. Blödde i början (hade mellan blödningar och vanlig mens) men efter ett tag slutade även den blödningen. Det tar ett tag innan kroppen kommit i balnad så man tar mini piller och det brukar man få information om då man får det utskrivet. Jag skulle rekomendera dig att kontakta ungdomsmotagning/barnmorska eller läkare (vem det nu avr som skrev ut receptet) och fråga om biverkningar och hut lång tid det tar för kroppen att komma i ordning då man bytt preventiv medel.

För mig funkade det med p-stav (mensen försvann helt efter några månader) medan min kompis som också hade p-stav blödde så mycket i ett halvår att hon valde att ta ut den igen för det ville inte funka för henne så det är väldigt olika från person till person.

Svar på tråden Ta cerazette samtidigt som p-stav, varför blödningar?