• Pilkingtonforpresident

GALLSTEN + INFLAMMATION - Har ni blivit hjälpa av er operation/erfarenheter?

Som rubriken lyder.

Jag har sedan min graviditet åkt in på akuten ett flertal ggr med min smärta och först senaste gången gjordes UL som konstaterade gallsten och lindrigt inflammerad gallblåsa.

Detta är över en vecka sedan och sedan dess har jag fått flera anfall och har konstant molvärk vid gallan som strålar mot ryggen, trots gall-vänlig kost. Nu ska jag få möte med kirurgen och planera in en operation varför jag är väldigt nyfiken på att höra om era erfarenheter; Hur har det varit efter er operation? Är ni nöjda och glada att ni gjort den? Hur lever ni idag?

Jag mår dåligt både fysiskt och psykiskt av smärtan och har dessutom en 1-åring hemma att ta hand om så detta är ohållbart.

• Svar på tråden GALLSTEN + INFLAMMATION - Har ni blivit hjälpa av er operation/erfarenheter?
  • Edda2

Jag fick problem under andra graviditeten och hade precis som du åkt in och ut på akuten, en gång fick ambulansen komma.
    Efter åkt in ca 1 gång i veckan i 1.5 mån ringer en läkare och säger så kan du inte ha det längre.
    Så blev tid till op tror det gick ca 2 mån.
    Op gick bra fick ta sprutor några dagar innan för att förhindra propp tror det var 2 dagar innan och op dagen.
    Det gjordes titthålsop och den gick bra.
    Stanna kvar över natten kändes väl som man hade blivit påkörd av en buss över magen men lyckades gå hem själv från sjukhuset.
    Har haft känningar och de hostmediciner med morfin klarar jag inte får anfall direkt. Så det har jag lärt mig:)
    Op gjordes 06 och besvären kändes lite efter men nu så kanske jag får då och då/år.
    Glad jag gjorde den!

• Pilkingtonforpresident

Härligt! Opererades du när du var gravid då alltså?
    Hur ofta hade du känningar efter op och när avtog de? Vilka smärtstillande fick du ta och hjälpte de?

• Edda2

Nej jag visste inte det var gallan då blev värre efter förlossningen. Op. När han var 3-4månader ca.
    Kommer inte ihåg när det avtog men tog väl lite tid innan kroppen vande sig.
    Fick bara panodil:p på sjukhuset och någon annan kommer inte ihåg. Smärtan försvann efter någon dag men var öm lite längre.
    Ssk på avd frågade om jag ville åka hem för jag såg så pigg ut efter op och var uppe och gick, men valde att stanna kvar för att vila lite ändå.

• Peachpie

Jag operades för gallsten 98. Det var titthålsoperation där de tog bort hela gallblåsan.
    Min gallblåsa var full av "grus" alltså gallstensgrus och det gjorde verkligen skitont och jag gick ner 7 kg för jag kunde knappt äta alls, det jag kunde äta var vissa grönsaker och kokt kyckling och kokt fisk, allt annat gav mig gallbesvär. Eftersom jag gick ner i vikt ( 7 kg är mkt att gå ner på 3 veckor när man väger ca 50 kg till 155 cm) så fick jag operation efter  ca 1 månad efter diagnosen.
    Efter operationen mådde jag väldigt illa, hade huvudvärk och var rejält yr och hade rejäl "träningsvärk" i magen och det var svårt att kissa och jag kräktes mycket men allt det avtog framåt kvällen ( jag opererades på morgonen).
    Jag fick ligga kvar på sjukhuset två nätter om jag minns rätt.
    Jag var ganska medtagen står det i journalen men å andra sidan hade jag ju gått ner en del i vikt innan och var ganska "svag" och medtagen redan innan operationen så det gjorde nog sitt till.
    Jag fick order om att ta det lugnt en vecka efter operationen (alltså inte träna, inte lyfta alltför tungt) men "träningsvärken" i magen försvann under de  sammanlagt 3 dagarna på sjukhuset och efter det var jag pigg och som vanligt och fick nästan påminna mig själv om att ta det lugnt
    Jag kan tänka mig att läkarens order att jag skulle ta det lugnt var delvis för läkningen och delvis för att jag var så medtagen och för att jag behövde lägga på mig lite efter att ha rasat i vikt. Idag är jag jätteglad att jag blev opererad och ärren efter titthålen syns knappt och jag lever ett helt vanligt liv
    Visst ibland kan jag få ont i magen om jag äter flottig mat för snabbt som tex om jag slänger i mig en pizza eller liknande. Efter operationen har jag ju ingen gallblåsa som kan pytsa ut mer galla ju fetare mat ( "vanliga" människor med gallblåsa har ju levern som tillverkar gallan och gallblåsan som förvarar gallan och pytsar ut galla i tolvfingertarmen när vi äter medan jag som gall-op har levern som gör gallan och sedan går det direkt ut i tolvfingertarmen) och äter jag för mkt flottig mat för snabbt så hinner inte min kropp med att göra tillräckligt med galla och då får jag magknip och diarré men å andra sidan är ju inte pizza nödvändigt för min överlevnad
    Jag måste äta mindre och saktare och tugga noga om jag ska äta pizza men det går ju faktiskt att leva med.

• Pilkingtonforpresident

Tack Edda2 och Peachpie för att ni delar med er! Låter som om jag verkligen skulle kunna bli hjälpt av en operation, såhär kan man ju inte ha det:)

Undrar också om någon av er varit gravid efter att ni tagit bort gallblåsan och om det isf gick bra? (med tanke på att gallsten gärna bildas under graviditet - kan man bilda gallsten utan blåsa?) vill så gärna skaffa syskon till min lilla tjej...

• Edda2

Jupp blev gravid 2010 och han föddes 2006.
    Kan inte komma ihåg att jag hade känningar under graviditeten nu sista gången.

• Pilkingtonforpresident
    Edda2 skrev 2012-08-03 19:52:17 följande:
    Jupp blev gravid 2010 och han föddes 2006.
    Kan inte komma ihåg att jag hade känningar under graviditeten nu sista gången.
    Vad härligt att höra! Då kanske man vågar sig på en till :)
  • Antiloop

Jag fick gallstens anfall i grav vecka 20 åter upprepade akuten besök och ligga inne de beslutade till slut att opa tog bort gallan med öppen kirurgi op gick bra men har också tränings värk i magen och upplever samma känslor med fet mat är även gby op förra året gick ner mycket i vikt och blev grav därför som jag fick gallsten ingen aning om att jag hade det ens,lycka till

• Princessan

Jag mår jättebra efter min galloperation!!

Kan äta allt. Mådde dock dåligt på LCHF kost men det är ju extremt mkt fett. Nu äter jag vanligt och äter av allt utan problem :)

• Pilkingtonforpresident
    Antiloop skrev 2012-08-03 22:39:25 följande:
    Jag fick gallstens anfall i grav vecka 20 åter upprepade akuten besök och ligga inne de beslutade till slut att opa tog bort gallan med öppen kirurgi op gick bra men har också tränings värk i magen och upplever samma känslor med fet mat är även gby op förra året gick ner mycket i vikt och blev grav därför som jag fick gallsten ingen aning om att jag hade det ens,lycka till
    Oj så du opererades som gravid alltså? Hur gick det och hur snabbt läkte du? När du äter fet mat, får du anfall nu eller mer "känningar" som går bort efter några timmar? Har du varit gravid efter op?
  • Pilkingtonforpresident
    Princessan skrev 2012-08-03 22:45:12 följande:
    Jag mår jättebra efter min galloperation!!
    Kan äta allt. Mådde dock dåligt på LCHF kost men det är ju extremt mkt fett. Nu äter jag vanligt och äter av allt utan problem :)
    Vad skönt att höra! LCHF måste ju innebära en hel det kolestrol så det förstår jag att kroppen kanske strejkar på men vad skönt att allt annat funkar:) Kan du äta ost, choklad, ägg...?
  • Antiloop

Det gick jätte bra operationen de övervakade bebisen hela tiden hellre än smärtfri mamma än en mamma med anfall stressar bebben .jag var nervös men det gick bra det körde öppen op eftersom jag är gravid och ju tidigare i grav dessto bättre jag opades 2 maj tog ca 4 veckor innan jag fick tillbaka all mat lust och vågade prova all mat det man ska tänka på är att man kan vara känslig ändå man får prova sig fram men slipper anfallen tack och lov o det är det värt jag får känningar om jag äter för snabbt eller för fet mat då kan jag få mag knip annars går det mycket bra ångra inte det hade inte orkat ha det så hela graviditeten man blir helt slut slipperju medicin.jag har inte haft anfall sen dess mer känningar som går över på ca 40 min o det är inte ofta helt klart värt det.

• Antiloop

Jag är fortfarande gravid har bf 11 sep med första barnet o bebben har mått bra i magen trots op :)

• Pilkingtonforpresident
    Antiloop skrev 2012-08-03 23:11:48 följande:
    Det gick jätte bra operationen de övervakade bebisen hela tiden hellre än smärtfri mamma än en mamma med anfall stressar bebben .jag var nervös men det gick bra det körde öppen op eftersom jag är gravid och ju tidigare i grav dessto bättre jag opades 2 maj tog ca 4 veckor innan jag fick tillbaka all mat lust och vågade prova all mat det man ska tänka på är att man kan vara känslig ändå man får prova sig fram men slipper anfallen tack och lov o det är det värt jag får känningar om jag äter för snabbt eller för fet mat då kan jag få mag knip annars går det mycket bra ångra inte det hade inte orkat ha det så hela graviditeten man blir helt slut slipperju medicin.jag har inte haft anfall sen dess mer känningar som går över på ca 40 min o det är inte ofta helt klart värt det.
    Låter underbart! Jag hoppas verkligen att min operation kommer gå bra, om jag gör den som gravid eller icke. jag vill bara kunna leva ett normalt liv igen och slippa ha ont och känningar varje dag.

• Princessan
    Pilkingtonforpresident skrev 2012-08-03 23:05:21 följande:
    Vad skönt att höra! LCHF måste ju innebära en hel det kolestrol så det förstår jag att kroppen kanske strejkar på men vad skönt att allt annat funkar:) Kan du äta ost, choklad, ägg...?

Javisst kan jag det!

Kan äta allt och kan äta precis som jag gjorde innan jag blev sjuk.
Svar på tråden GALLSTEN + INFLAMMATION - Har ni blivit hjälpa av er operation/erfarenheter?