• Mörksuggan

Vad säger man när man ringer arbetsgivare som man sökt tjänst hos?

Har sökt några jobb och ska ringa arbetsgivaren. Men det är så himla svårt att komma på bra saker att säga. Brukar fråga lite om tjänsten och så. Vad brukar ni säga/fråga? Någon som har några tips? Vill ju inte riskera att det blir tyst eller framstå på fel sätt.

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Svar på tråden Vad säger man när man ringer arbetsgivare som man sökt tjänst hos?
  • katalysator

Du säger att du redan har sökt jobben... Undrar du över något, eller vill du bara ringa för att pusha ut ditt namn? Min erfarenhet (som rekryterare) är att jag oftast glömt namnet på personen som ringde innan jag ens har lagt på luren. Det är inte en chans att jag skulle komma ihåg det och koppla det när jag sitter och sållar 200 CV:n, om inte personen gjorde bort sig ordentligt i telefon Glad

Nu kanske du söker jobb där söktrycket är lite mindre och då kanske det är mer värdefullt att ringa och pressa lite. Tricket tror jag är att hitta frågor som verkligen känns relevanta och inte som att du ringer bara för att. (Det kommer garanterat vara flera andra före dig som har ringt "bara för att", och det blir snabbt väldigt genomskinligt.) Kanske kan du fråga om hur rekryteringsprocessen ser ut och vilken tidsplan som gäller för rekrytering och anställning? Något annat har jag lite svårt att komma på som man inte bör fråga redan innan man söker, eller i samband med en intervju.    

• Mörksuggan

Ja, jag är inte så haj på detta med att söka jobb. Jag har visserligen aldrig varit arbetslös sedan jag gick ut grundskolan men de jobb jag haft har jag fått genom olika kontakter eller goda ord från tidigare arbetsgivare. Så jag har inte skrivit mer än ett par stycken CV i mitt liv och är verkligen inte van vid det här med att "sälja in" sig själv genom en text.
    Tanken med att ringa är att visa att jag verkligen är intresserad av jobbet. Men det kanske bara är sånt som man tror att man ska göra?
    Det är nog säkert fler än jag som sökt men troligtvis inte så många som 200st....

Alltså....förlåt mig för att vara helt okunnig men vad exakt menas med rekryteringsprocessen. Måste ju vet vad jag pratar om ifall jag frågar. Känns ju lite konstigt annars...

Det är väl egentligen bara ett jobb som jag har sökt. Eller ska skicka in ikväll. Är sista ansökningsdagen idag så det är ju lite sent att hinna få tag på någon och fråga innan nu...

Har  du några tips annars på vad man kan ringa och fråga innan man söker?        

• katalysator

Att bara visa att du är nyfiken och intresserad av jobbet vill du göra innan du söker. Då verkar du intresserad istället för desperat Skrattande Då kan du gott ringa och ställa både praktiska och ideologiska frågor: hur organisationen är uppbyggd, hur många andra anställda som jobbar med liknande saker, hur länge just den här tjänsten har funnits och om du kan få prata med den som har tjänsten idag, om det finns kollektivavtal, om tjänsten innebär mycket resor eller arbete på kvällar och helger ... Ja, i princip vad som helst som kan tänkas vara avgörande för att du överhuvudtaget ska vilja skicka in en ansökan. När du redan har sökt så vet ju arbetsgivaren redan att du vill ha jobbet, så då kan sådana frågor gott vänta till intervjun istället. Undantag är förstås om du tvekar och kanske ska dra tillbaka din ansökan, till förmån för ett annat jobb som inte verkar riktigt lika bra och du därför vill höra mer om det här jobbet i förväg.

Vad jag menar med rekryteringsprocessen är att det som är intressant för dig i det här skedet är att till exempel fråga om när de kommer att börja kalla till intervjuer, hur många som har sökt jobbet, hur många de kommer att intervjua, under vilken period intervjuerna kommer hållas eller när tjänsten är tänkt att börja.

• Mörksuggan

He he he...desperado hänger på tråden klockan 08:00 på måndag morgon och bönar och ber om att få jobbet.... Jaja...miss av mig att inte ringa innan. Men då har jag chansen att göra rätt med de andra ansökningarna. 

Det finns en beskrivning av organisation och arbetsbeskrivning i annonsen men det är visserligen ganska kortfattat så det finns ju utrymmer för lite fler frågor. I de flesta fall så handlar det om att de ska uttöka personalstyrkan så det är ingen som haft just den tjänsten men jag kan ju be att få prata med någon som tillhör samma yrkeskategori som jag.    

Tack och lov för att man inte är arbetslös i alla fall och är tvungen att sitta och göra sånt här varje dag. Men då kanske man å andra sidan får lite rutin på det...  

• katalysator

Sen får du såklart ta allt jag säger med en nypa salt också... Det finns inget objektivt fel och rätt sätt att göra, utan jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter hur det har funkat för mig Skrattande

• Mörksuggan

Ja så är det. Men det är väl det som är det svåra. Att hitta balansen och inte verkar för desperat eller konstlad. Jag vill ju inte att de ska uppleva mig som störande eller tjatig....

Tack för hjälpen i alla fall!   

Svar på tråden Vad säger man när man ringer arbetsgivare som man sökt tjänst hos?