• Mrbengt

Leasing för företag?

Är i startgroparna på mitt företag som inriktar sig på hustaks underhåll och reparationer. (Enskild firma)

Behöver dock en företagsbil liknande en liten skåpbil där jag kan frakta material etc i.
    Är tänkt att ersätta min nuvarande bil också som jag kanske kan sälja för 17.000 kr.

Är då nyfiken på hur det här med leasing fungerar?
    Måste man ha haft företaget ett viss period, eller man kan bara trilla in nu i början hos en bilsäljare och leasa en bil? vad är kraven?

Finns där ställen man kan leasa släpvagnar på också?

Har de andra finansiella lösningar för småföretagare som mig?

Tror inte jag kan få ihopa till och köpa en kontant.

Tacksam för alla svar och hjälp man kan få.

• Svar på tråden Leasing för företag?
  • katalysator

Du behöver inte ha haft företaget en viss tid, det räcker med att du har ett organisationsnummer och att företaget inte har betalningsanmärkningar. Vilka finansiella lösningar och skåp/släp som finns tänker jag mig att det varierar mellan ort och bilföretag så det vågar jag inte säga något om Glad Har själv bara leasat/bilpoolat passagerarbilar.

• Stormorsan

Jag jobbar med bilar och företagsleasing och ett nybildat företag utan historik (årsredovisning) går sällan igenom i leasingansökan. Ofta får företagaren i så fall gå i personlig borgen eller betala en saftig första förhöjd hyra. 

• Bolaget
    Stormorsan skrev 2012-08-03 21:38:04 följande:
    Jag jobbar med bilar och företagsleasing och ett nybildat företag utan historik (årsredovisning) går sällan igenom i leasingansökan. Ofta får företagaren i så fall gå i personlig borgen eller betala en saftig första förhöjd hyra. 
    Det stämmer ju om det är ett AB men det var ju en enskild firma TS skulle starta så då är ju organisationsnummer och personnummer samma sak så personligt ansvar blir det ju utan borgen ändå. 
    Däremot brukar man ju behöva visa en balans- och resultaträkning som visar att företaget bär kostnaden för en bil iallafall. 
  • Stormorsan
    Bolaget skrev 2012-08-03 22:49:06 följande:
    Det stämmer ju om det är ett AB men det var ju en enskild firma TS skulle starta så då är ju organisationsnummer och personnummer samma sak så personligt ansvar blir det ju utan borgen ändå. 
    Däremot brukar man ju behöva visa en balans- och resultaträkning som visar att företaget bär kostnaden för en bil iallafall. 
    Ja förlåt du har rätt, missade att det var en EF som TS skulle starta.
  • Linda5

Tänk på att det är olika hur mycket moms du får dra om det är en luftspallt mella cupen eller om den är ihopbyggd.
    Ex Kingcab får du dra mer moms än på en VW kaddy.
    Tänk också på att om du ska köra privat så kan du få väldigt hög förmånsbeskattning.  

• Linda5

Glömde säga att man kan ta leasingen antingen på bilfirman eller på banken.

• cattus

Ett tips!
    Har nyss "renoverat" fasad och tak på vårt hus. Dvs målat och rengjort takpannor, firman som gjorde det hade kontakt med en firma som tar bort klotter. Det var supersnabbt och enkelt att med klotterrengöringen få takplattorna som i nyskick. Tog inte många minuter.
    Har sett många hus runt omkring med nymålade fasader där taken ser gräsliga ut. Detta borde finnas en marknad för. 

Svar på tråden Leasing för företag?