Större barn med spastisk diplegi.
Hej! Jag har en 8 årig tjej (eller egentligen 2 eftersom de är tvillingar men nu handlar det bara om ena tjejen) som har spastisk diplegi. Hon fick diagnosen vid 2,5 års ålder. De började utredning när hon var 2 då hon fortfarande inte gick utan stöd.
Nu är hon alltså 8. Hon har en relativt lindrig skada och är gående även om hon har rullstol som avlastning. Hon använder ortoser för att få bättre gång, men går bra även utan.
Nu till skälet att jag skriver här. Vi skulle gärna komma i kontakt med någon i ungefär samma situation. Hon uttrycker ofta en önskan att känna andra med samma skada. Vi har försökt att söka genom grupper och på habiliteringen och liknande men i de grupper vi har hittat har de flesta barn haft väldigt grova skador och inte riktigt haft samma sorts problem som min tjej.
Hon har jobbigt med att hennes skada inte syns så mycket att många glömmer att hon har den. Tror därför det blir extra jobbigt för henne när andra barn undrar varför hon tex inte kan cykla eller hoppa hopprep lika som de andra tjejerna i hennes klass. Kanske är det extra jobbigt att ha en exakt kopia av sig själv att jämföra sig med hela tiden oxå som hon har i sin enäggstvilling.
Ja så efter ett långt inlägg undrar jag alltså om det är någon här som har barn i liknande situation. Ett näst intill osynligt funktionshinder som ändå ställer till stora problem. Tacksam för alla nya kontakter!