• Gulia84

2-veckors "hulkar" sig

Jag får panik! Min son på två veckor får varje dag minst ett "hulkningsanfall" då han hulkar sig som om han skulle spy men inget kommer upp nja. Sväljer inte heller något vad vi kan se. Det är väldigt obehagligt!
    BVC-sköterskan trodde det kunde va att han svalde kräk men det tycker inte jag det verkar som. Det kan ske när som helst, inte i samband med amning eller ens i närheten efteråt. Någon som känner igen sig? Jag bara flyger upp så fort jag hör att han börjar och vänder på honom. Sköterskan tyckte vi skulle låta han sova på sidan på natten och på mage under uppsikt på dagen för hon trodde det skulle avta då. Men han gör likadant även om han ligger på mage. :(( min älskling, jag vågar inte sova för han har precis haft två anfall. :(

• Svar på tråden 2-veckors "hulkar" sig
  • Elvis Mamma

Min 8 veckors gör så flera gånger dagligen, som att hon får kväljningar men inget kommer. Det är absolut ingen fara å är antagligen sura uppstötningar, det ser läskigt ut men som sagt så är det ingen fara. Min tjej spyr nästan aldrig å jag får för mig att de är därför hon får mycket sura uppstötningar och kväljningar, sonen spydde massor men hulkade aldrig. Att sova på sidan underlättar

• Gulia84

Nej, jag hoppas inte det är nån fara. Är bara väldigt obehagligt tycker jag. Hua! Han verkar ju inte bli påverkad av det heller så det är säkert som du säger.
    Får lägga han på sidan och testa!

• Gulia84

Är det någon mer som har en bebis som gör så här?

• tundra

Jadå. Det är lite spya som sätter sig på tvären bara. Bebisen behöver inte ha ätit precis inpå utan kanske bara försökte prutta och när han spänner magen så åker lite mjölk upp i strupen.
    Helt ofarligt. Händer hela tiden. Min 2a är 6 v och gör så minst 2-3 ggr per dag just nu.

• Gulia84

Gör ni inget åt det när de börjar hulka? Jag får ju panik och sliter upp honom. Sover han så väcker jag ju honom, inte så kul för plutten att ha en hysterisk mamma!

• tundra

Jag brukar lägga upp honom på min mage så benen dinglar neråt och rapa honom. Sen somnar han gott om.
    Men du behöver inte bli rädd. Du vill ju inte skrämma honom i onödan.

• Gulia84

Rädd blir jag ändå. Men skrämma honom måste jag sluta med. :/

Svar på tråden 2-veckors "hulkar" sig