• Svar på tråden Kunnare på finska och estlänska - se hit, behöver hjälp med lite översättning. (inga svåra grejer tror jag)
  • ThreeOneG

Den från Iltalehti om en ö som heter Hiidenmaa.

• ThreeOneG

Det gör även sista länken. Den tycks vara den näst största ön i Estland.

• Alvi

... okej... Ligger den ön utanför Tallin... Ehh.... Tallin är väl en stad? Huvudstad? Eller...?? *skäms över min URUSLA geografi*

Tack, ThreeOnG!

• ThreeOneG

ok, en sista gång då: ALLA länkar handlar om denna ö, med 10 000 inv. 60 km från kusten.

• ThreeOneG

ok, en sista gång då: ALLA länkar handlar om denna ö, med 10 000 inv. 60 km från estniska kusten.

• Alvi

ESTLAND är det ja... Som Tallin ligger i! Eller hur?

Jasså... kanske härstammar jag från Estland då....?? (Mamma var från Finland)

• ThreeOneG

ok, en sista gång då: ALLA länkar handlar om denna ö, med 10 000 inv. 60 km från estniska kusten.

• ThreeOneG

• Alvi

ESTLAND är det ja... Som Tallin ligger i! Eller hur?

Jasså... kanske härstammar jag från Estland då....?? (Mamma var från Finland)

• Viktoria74

Oj, ja det står en del...
    Hiidenmaa är Estlands näststörsta ö efter Saarimaa. Sen står det hur stor den är (lite under 1000km2). Hiidenmaa har haft god kontakt med Sverige som kallade ön för Dagö och där fanns relativt många svenskar. Det bor 10000 personer på Hiidenmaa varav hälften i öns huvudstas Kärdla. Ön försöker nu marknadsföra sig själv som turistmål och folket där är vänliga. Sen står det liet om vad man kan se (nån fyr, naturen, kyrkor osv).

I den andra länken (som går till typ Aftonbladets motsvarighet) står delvis samma saker. Öns har vuxit i popularitet hos utländska turister som spenderar sommaren där, Naturen är mycket ren och vacker. Det finns en hel del gamla herrgårdar där, den äldsta heter Suuremöisas palats och där sägs det spöka. En hel del gamla stenkyrkor också. Kopus fyr är den mest populära sevärdheten. Den har formen av en pyramid och anses vara den tredje äldsta ännu fungerande fyren i världen.

Tredje länken: Ön är 40 x 60 km stor. Sen är det bilder från någons resa men de föreställer "vanliga" saker, inget av det jag nämnt ovan.

Äääh nu får jag skrivkramp!

• Alvi

Jahaa.... Ameh...!! Finns det INGET från Finland om Hiidenmaa?? *går och letar efter mer*

Inte ens den länken med .fi i??

Svar på tråden Kunnare på finska och estlänska - se hit, behöver hjälp med lite översättning. (inga svåra grejer tror jag)