• Anonym (Beroende)

Beroende av tops!

Jag behöver hjälp!
    Jag är beroende av att topsa öronen. Jag har gjort det i princip varje dag under ett års tid nu. I början gjorde jag det för att det kändes så skönt, men efter ett tag började det klia och det blev svårt att låta bli topsandet. Nu har det blivit en ond cirkel, och så fort jag går en dag utan tops så kliar det som satan, och då är jag där med topsen igen.

Jag vet att det är illa, att man kan få rejäla infektioner av det, men det är så svårt att sluta :(
    Jag vaknar i bland på nätterna av att jag gräver i öronen med mitt lillfinger...
    i dag hade jag lyckats gå 3 dagar utan tops, men så satt jag där ändå till slut, med en tops i örat. Det började blöda lite och nu vätskar det lite från höger öra. Det känns så jäkla illa.

Jag bestämde mig för att helt enkelt slänga alla topsar jag hade hemma nu, så får vi se hur det går. Jag har utmanat mig själv att gå minst en vecka utan att över huvud taget röra öronen. Det kommer att klia så förbannat, men jag måste verkligen sluta nu.

Finns det någon annan med det här problemet? Kan vi stötta varandra?

• Svar på tråden Beroende av tops!
  • Anonym

Smörj öronen med lite olja morgon och kväll.

• Anonym (Beroende)
    Anonym skrev 2012-08-04 00:06:27 följande:
    Smörj öronen med lite olja morgon och kväll.
    Vad för typ av olja? hur skall jag smörja?
  • Anonym (fia)

Du har inte eksem i öronen tror du? Om det kliar så mycket  och dessutom vätskar och blöder, menar jag.

• Anonym (hua)

Jag gör likadant men jag har eksem i öronen. Använder kortison men kliar likförbannat. 

• Anonym (Beroende)
    Anonym (fia) skrev 2012-08-04 00:17:45 följande:
    Du har inte eksem i öronen tror du? Om det kliar så mycket  och dessutom vätskar och blöder, menar jag.
    Det är absolut möjligt att jag har, det kan ju ha kommit av allt topsande. Typ eksemliknande småsår. Det kliade ju aldrig på det här viset innan jag började, så antingen är det eksem, eller så kliar det när det bildas små sårskorpor. Det är ju lite samma sak hur som. Jag har en vaxpropp i höger öra också som jag måste få hjälp med, men enligt läkare är den så kraftig att jag först måste använda revaxör och sedan komma och spola. Och eftersom mina öron är så känsliga så länge jag topsar har det inte blivit av. Så när de har läkt ut och slutat klia ska jag ordna med det tänkte jag.
  • Anonym

Det är ju inte bra att pilla för långt in i örat,kan man inte också få en vaxpropp av detta? kan du inte testa skölja öronen med vatten? eller köpa såndär pump på apoteket mot vax proppar (lättare att få in vatten med en sådan) olja var ju också ett bra tips.Barnolja kanske? eller någon fet salva?

• Anonym (Beroende)
    Anonym (hua) skrev 2012-08-04 00:19:21 följande:
    Jag gör likadant men jag har eksem i öronen. Använder kortison men kliar likförbannat. 
    Visst är kliandet hemskt? :( Det är så fruktansvärt svårt i stunden att inte köra in någonting i örat. Jag blir helt stirrig av det. Jag slängde precis alla topsar jag kunde hitta. Jag slängre till och med ut en halvtom soppåse bara för att den innehöll använda topsar...
  • Anonym

hydrokortison! finns receptfritt

• Anonym (Beroende)
    Anonym skrev 2012-08-04 00:20:58 följande:
    Det är ju inte bra att pilla för långt in i örat,kan man inte också få en vaxpropp av detta? kan du inte testa skölja öronen med vatten? eller köpa såndär pump på apoteket mot vax proppar (lättare att få in vatten med en sådan) olja var ju också ett bra tips.Barnolja kanske? eller någon fet salva?
    Jag skojr inte när jag säger att jag i princip kan köra in ahlva lillfinger i örat. Ibland känns det som att det kliar bakom trumhinnan :( Men ja, jag har en vaxpropp i ena örat, har fått det kollat hos läkare. Men den var så hårt att jag själv måste använda revaxör innan de kan skölja på vårdcentralen. Och jag kan inte använda revaxör innan örat är läkt, för då gör det ont!
  • Anonym (Beroende)
    Anonym skrev 2012-08-04 00:21:50 följande:
    hydrokortison! finns receptfritt
    Tack för tipset! Kan jag smörja det in i örat? eller ska jag använda det på den biten av innerörat som man kan se bara?
Svar på tråden Beroende av tops!